Workshopy na přání

31. 01. 2021 Petr Opletal

Cyklus workshopů na témata, která vás zajímají. Žádný marketing. Interaktivně - přihláškou je návrh alespoň jednoho tématu, o které máte zájem. Upřesníme zadání a navrhneme (ilustrativní) řešení. Je to ve vašich rukou.

Workshopy na přání

Všichni máme těch monitorů plné zuby. Přesto zkusme uspořádat něco, co bude stát zato. Žádná monotónně blábolící hlava. Platforma pro výměnu názorů a zkušeností.

Efektivní forma

Poslechnout si něco zajímavého je rozumné. Když chcete konkrétní užitek, zvažte:

  • Neposlouchat, ptát se.
  • Neprocvičovat, ale najít řešení pro zcela konkrétní situaci.
  • Získat inspiraci a nadhled

Jan Řezáč napsal, co je workshop. Jeho formulace je skvělá, pojďme ji uskutečnit a rozvíjet: "Lidé pracují na problémech, které je trápí, místo aby naslouchali učenému kmetu, který jim přináší 'pravdu'."

Užitečná spolupráce

Navrhujeme řetěz "pracovních schůzek", na kterých by se s přispěním zúčastněných řešily (nebo alespoň rozebíraly / vyjasňovaly) konkrétní záležitosti (nechci psát "problémy"). Třeba na základě toho, o čem se budeme bavit, může vzniknout sdílená knowledge-base (řekněme soubor zkušeností a doporučení).
Výchozí představa:

  • Technicky - každý (druhý) týden některý vybraný den (doporučuji úterý) ve stanovený čas online schůzka. Výchozí trvání hodina s půlhodinou rezervy, kterou lze případně využít k interaktivní přípravě dalšího setkání. Všechny další technické záležitosti postupně. Podklady, záznam.
  • Od prvního přespříštího měsíce tak dlouho, dokud nás to bude bavit.
  • Kdo se chce účastnit, tak se přihlásí a přispěje "složením přijímací zkoušky", což je zmíněné konkrétní téma. Spojíme, co půjde a nastavíme posloupnost (co má čemu předcházet). Uděláme schéma/katalog témat. O výběru témat se dá hlasovat, lepší bude vybrat nejvhodnější cestu a vysvětlit proč právě tudy.
  • Eliminovat nebo omezit marketing (přímé nebo nepřímé přesvědčování, jak správné je navázat spolupráci s tím, kdo mluví). Bavme se o tom, co fakticky praxe potřebuje - a samozřejmě doporučme - nezaujatě - možnosti řešení. Nejlépe takové, ve kterých se neobjeví ani název produktu, ani jméno firmy. Úplně nejlépe formou obecného postupu (metodiky klidně s identifikací firmy). 
  • Formát - žádné "mluvící hlavy" - ïnteraktivní práce nad dokumentací případové studie (nejlépe založené na reálné situaci). Průběh schůzky:
    • [Podklady předem, odkazy v pozvánce.]
    • Zahájení: Rekapitulace tématu & návrh+dohoda na postupu.
    • Hlavní část: Otevřená (spolu)práce na sjednaných krocích (tématech/otázkách, bude příklad) - výsledky zaznamenáváme. Když se nezapojíte, musí to oddřít moderátor. Přidáváme podněty/otázky k navazujícím tématům.
    • Závěr: Rekapitulace výsledků & upřesnění návazné schůzky & doporučené kroky ("domácí úkoly").

V ideálním případě by se měl alespoň účastník, jehož téma bylo obsahem jednání, pokusit o praktické využití a na (některé) další schůzce (nejlépe písemně předem) shrnout, co se mu podařilo nebo jaké má potíže - popř. přispět k upřesnění návazných témat nebo téma 'eskalovat' (pošoupnout 'výš a dál').

Návrh témat

Co koho zajímá - nebo něco z následujícího.

  • Internetový marketing
    Nosné téma může být něco jako: 
    • Jak si mám sám naklikat web a kdy je to dobrá a kdy nevhodná volba.
    • Proč a jak efektivně tuto činnost outsourcovat. Jak poptat, jak zadat.
    • Jak spolupracovat s poskytovatelem služeb.
    • Co všechno je dobré vědět, mít sjednané, vyhodnocovat, …
    • Proč to opravdu nejde bez marketingové strategie a jak to zvládnout elegantně a efektivně.
  • Akvizice a řízení vztahů se zákazníky
    • Co nezbytně potřebujete (využijete) pro správu zákazníků.
    • Proč by nás měla zajímat hodnota stálého zákazníka a jak to spočítat.
    • Co je výkon obchodníka, čím vyjádřit, jak měřit.
    • Motivace (nejen) obchodníků.
    • Moderní podoba aktivního oslovení (akvizice).
    • Doporučené uspořádání obchodních činností a informací.
    • Proč je rozumné nenechat obchodníky, aby si organizovali práci sami.
    • Jak by měl fungovat terénní obchodník a jak obchodní administrativa.
  • Procesní přístup
    • Co znamenají „procesy“ pro malé firmy a proč je dobré na nimi neohrnovat nos.
    • Pracovní postupy - dovednosti - role - lidé.
    • Proč chápat kontrolu jako nástroj rozvoje lidí a primární způsob zvyšování výkonu firmy.
    • Vztah evidence činností a řízení kapacit.
  • Controlling
    • Co je to příspěvek na krytí & proč a jak hodnotit ekonomickou efektivnost.
    • Cenotvorba založená na využití kapacit (omezených zdrojů).
    • Motivace k hospodárnosti × výkonu - jak řešit rozpor.
  • Adopce Microsoft 365 & správa IT
    • Proč jsou nové technologie pro malé firmy mnohem větší příležitostí než pro ty větší.
    • K čemu jsou dobré funkce a aplikace - jak se v tom má člověk vyznat.
    • V čem konkrétně to může být užitečné, když u nás ve firmě děláme <to a to> <tak a tak> (očekávejte, že k tomu bude pár upřesňujících otázek, možná příklad).
    • Jak udělat rozumný dotazník. Včetně základních pravidel pro jeho sestavování a pár doporučení pro vyhodnocování.
    • Jak zorganizovat online schůzku a poslat pozvánku (a/nebo vytvořit položku, kterou si může každý přidat do kalendáře u veřejných akcí).
    • Praktické řešení pro katalog podkladů - jak efektivně sdílet zdroje.
  • Organizační & informační dovednosti
    • Nosné téma tohoto cyklu - learning by doing. Získávání informací (hledání, třídění, zpracování, ...). Zapomínání. Metodiky. 
    • Příprava, organizace a řízení porad / schůzek / jednání.
    • Řízení pomocí úkolů (a procesních pravidel / povinností).
    • E-mail & Zero Inbox. Proč (a jak) přestat (?) používat e-mail.
    • Kalendář a řízení času. Vlastního i kapacit týmu.
    • Sdílení - co je potřeba změnit v hlavách a organizaci.

Koho to zajímá, ozvěte se prosím s názorem (tohle není přihláška, jenom prvotní návrh, který potřebuje zpětnou vazbu). Průběžně bude dotazník, ve kterém se bude moci hlasovat pro témata a další náležitosti. Měl by fungovat tak, že každé jedno téma bude mít škálu, na které vyjádříte přínos pro (vaši) praxi.

Vedlejším efektem by mohlo být, že se zcela konkrétně seznámíte s tím, jak používají MS Teams a celá Office 365. Inspirací tomuto záměru je Digitální akademie Czechinvestu pro malé a střední firmy. Formát vypadá rozumně - hodinka výkladu, o týden později dvě hodiny něčeho označovaného jako workshop ("procvičování v praxi"). Držím pěsti, aby se to vydařilo. Máme ale na víc.