Úkol terénních / akvizičních obchodníků. Systém a nástroje řízení akvizice. Jakým způsobem má být vyjádřena hodnota zákazníka a výkon obchodníka.
Ve většině firem chtějí od (všech) obchodníků jediné - aby bylo "dost" zakázek. Pokud má firma rozumné postavení na trhu a dostatek stávajících zákazníků, stává se z obchodních činností rutina vytváření nabídek (většinou zoufalá ad-hoc improvizace, kdy tzv. 'obchodník' netuší, na základě čeho by měl nabídku formulovat - jelikož se mu nechce přemýšlet či dokonce zjišťovat, co zákazník očekává, tak pracuje pouze s cenou a to tak, že směrem dolů … na toto téma bude jiná úvaha).
Téměř žádná firma nerespektuje doporučení "Zkvalitňovat zákaznické portfolio". Systematicky hledat nové zákazníky. Akvizici. O nové lepší zákazníky přece máte usilovat neustále.
Dejme tomu, že jste trošku větší firma a jako majitel chápete, že noví zákazníci nepřijdou sami. Víte, že je potřebujete nebo prostě chcete. Nebo máte nápady na produkt, který pro stávající zákazníky není zajímavý. Víte, jak funguje nájemný obchodník. Uvědomujete si, jak je akvice důležitá a že je rozhodující pro přežití a rozvoj firmy. Jenom možná není úplně zřejmé, zda a jak by se měla "řídit".
…čemu?
Jak vlastně chápat přínos obchodníků? Nabízí se jejich odměna (cena/výkon). Jenže vůbec nejde o to, co jim platíte. Jde o reálné potřeby firmy. Jde o to, kolik potřebujete každý rok nových zákazníků a jaké. Akviziční obchodník musí vynaložit přiměřené úsilí, aby je získal. Raději méně kvalitních/bonitních než hodně mizerných. Nic triviálního. Čím lépe to budou umět, tím více / lepších zákazníků najdou (viz Jak řídit a odměňovat obchodníky).
Rozhodně ne "jakékoli". Svět se změnil.
Je nutné opravdu důkladně pochopit, co, jak a proč vaši zákazníci potřebují. Čím jsou jim vaše produkty užitečné. Potřebujete, aby s vámi aktivně spolupracovali. Abyste mohli snáze najít a lépe uspokojovat jejich faktické potřeby. Na tom základě se lépe domluvit s dalšími zájemci o spolupráci - získat ještě bonitnější klienty.
Většinou - zejména menší firmy - nemáte ani kvalifikaci, ani kapacitu definovat a zdokonalovat proces akvizice. Spoléháte na to, že "obchodník ví, co má dělat", s čímž souvisí i metody odměňování (snažíte se mu nabídnout odměnu za získání nového zákazníka). Což docela zákonitě vede k významné deformaci jeho chování.
Potřebujete co možná nejlepší zákazníky, nikoli ty nejnáze získatelné.
Abyste toho dosáhli, musíte:
Jasně, že chceme výsledky. Nové lepší zákazníky. Ale to vůbec není jednoduché změřit. Ještě obtížnější je určit, jaký podíl na růstu má firma, trh, náhoda nebo osobní nasazení obchodníka. Možná si říkáte, že je to moc složíté. Možná se to nevyplatí. Ptáte se proč. Nevíte jak. Nevíte o nikom, kdo by vám s tím pomohl. Už víte...
Musíte mít a musíte umět efektivně využívat:
Na základě zkušeností ze zdokonalování akvizičního procesu u našich zákazníků jsme připravili ekonomickou analýzu "výkonnosti akvizice". Hlavní témata jsou výkon a hodnota obchodníka. Předtím ovšem přínos a hodnota zákazníka a produktu. Je zajímavé, jak málo firem zná a respektuje elementární ekonomická pravidla. Přečtěte si, jak hledat nové zákazníky v B2B. Nebo zavolejte.
Rádi tohle všechno s vámi prodiskutujeme. Vysvětlíme. Pomůžeme.