Jaké jsou přínosy řízení času? Co fakticky řídíme? Co potřebujeme umět? Čím mohou pomoci technické prostředky? Jak chápat dělení na důležité a naléhavé?
Sokrates: "Když jsem zpozoroval, že z lidí se stejnými schopnostmi jedni jsou velmi chudí, avšak druzí velmi bohatí, udivilo mne to a zdálo se mi, že stojí zato zjistit, proč tomu tak je. A ukázalo se pak, že k tomu došlo zcela přirozeně. Kdo jednal bez plánu, tomu se to vymstilo; kdo se však usilovně snažil s využitím rozumu, ten pracoval rychleji, lehčeji a přinášelo mu to zisk."
Jak poznamenal kdosi chytrý, řídíme především sami sebe. Snažíme se čas, o kterém můžeme rozhodovat, využít pro vlastní propěch (v případě altruistů pro cizí, což je tím pádem také vlastní).
Bohužel je naprostá většina doporučení, jak se "naučit" lépe rozhodovat o tom, kolik energie/času čemu věnujeme, poměrně značně deformována. Existují rozvleklé klasifikace "generací technik/metod řízení času". Zcela ignorující zdravý rozum. Dost často se návody soustředí na technické prostředky. Nebo schematické zásady.
Úroveň využití času závisí na ujasněnosti dlouhodobých zájmů.
Zjednodušeně:
"Dnes dělám to, co musím, abych zítra mohl pracovat na tom, co mi umožní pozítří dosáhnout, čeho chci." Čím lépe si člověk dokáže zorganizovat práci, tím vyšší pravděpodobnost spokojenosti v budoucnosti. To znamená ovlivňovat a rozvíjet sebe i své okolí. Ve skutečnosti usilujeme o lepší poznání sebe sama a svých budoucích zájmů. Snažíme se zlepšit schopnost odhadovat jak budoucí užitek, tak pracnost nutných aktivit a pravděpodobnost úspěchu.
Hledáme nejefektivnější způsob, jak cílů dosáhnout. Obvykle se bude jednat o profesní výsledky (lze spekulovat o úsilí o finanční zajištění, ale naprostá většina lidí nedokáže cílit na vzdálenější horizont, než je tato dovolená). To vyžaduje určitou ctižádost. Také není vlastní každému. Samotná organizace času a hledání nejzajímavějších příležitostí zjevně není pro každého. Zato usnadnit si práci - naučit se lépe provádět své pracovní úkony (bez ambicí na lepší organizaci času) by být mělo. Přesto to téměř nikoho nezajímá. Odpor ke změně. Pohodlnost (krátkozkraká).
Kdo se bude snažit, najde jich spoustu. Ve skutečnosti je podstatná nejspíš jenom jedna jediná: Nezkusili jsme to. Neumíme to.
Nevěříme, že to může fungovat.
Což je správné - nevěřit. Pokud máme zájem se o tom přesvědčit (což bychom měli mít, protože všechny dostupné zkušenosti ukazují, že lepším využitím času se dá přínos dosažených výsledků zněkolikanásobit - byť samozřejmě záleží na tom, co člověk považuje za výsledek a v jakém prostředí se pohybuje - uvažujeme samostatné a řídící pracovníky - takoví, kteří si musí organizovat svoji práci sami), tak to musíme zkusit. Nejdřív se to naučit.
Není dobré předpokládat, že se nic učit nemusíme.
Pokusy dělat něco, co člověk neumí, pravděpodobně vedou k tomu, že nabýváme přesvědčení, že taková aktivita nemůže být užitečná. Je řada činností, které opravdu není nezbytně nutné se učit a přinášejí užitek. Jenže spousta jich jen tak vypadá. Musíme dávat pozor.
Jsou jasné a jednoduché. Pokud smysluplně hospodaříme s časem (viz Co musíme umět - co to vlastně je), plynou z toho výhody.
Z hledika poměru užitek/úsilí je to složitější. Korektní alokace vlastních kapacit je náročná disciplína. Rychle narazí na hranice ekonomické efektivnosti. Zejména když to neumíme a/nebo nepoužíváme rozumné nástroje.
Možná lze chápat jako zásadní přínos (ovšem opět to bude potřeba převést na srovnatelné jednotky) lepšího plánování následující.
Nejdůležitější bude formalizace cílů a jejich "ocenění". Samotné úsilí věnované do analýzy spotřeby kapacit a plánování nezajistí automaticky snížení toho, čemu se módně říká "prokrastinace" (flákání se, vyhýbání se práci, lenošení). Formalizace (vyjádření) budoucího užitku může ovšem v boji s nechutí k dané činnosti pomoci.
Při diskusi s extrémě vytíženým pracovníkem (odhadce nemovitostí ve velké bance) zaznělo "...Když přijde klient a chce koupit nákupní centrum, nemůžeme ani nechceme jej odmítnout s tím, že má přijít za týden...". Jasně že ne. Ovšem jako v mnoha podobných případech to není argument proti plánování, jak to někteří vnímají, ale právě zdůrazňující jeho nezbytnost.
Bránit se neplánovaným aktivitám.
Nebo s nimi počítat. Plus:
Toto je dost sporné (viz Eisenhower). Dost často se poněkud nepochopitelně považují "naléhavé" aktivity za "cizí zájmy" (např. Skillmea). Pokud by opravdu byly "cizí", tak jsou nám lhostejné a nezabýváme se jimi. Naprostá většina naší práce je ovšem součástí jiných než vlastních záměrů, což znamená, že toto hledisko ("cizí") nedává smysl. Ptejme se:
Pokud důležitost/význam je dána ekonomickým přínosem, tak je nutné uvažovat s pracností / produktivitou. Pracnost (zbývající práce) oba aspekty propojuje. Hodně zjednodušeně - jeví se rozumné hledat způsob, jak vyjádřit význam i lhůtu pro dokončení jednou hodnotou. Máme na to metodiku, sem se to nevejde.
Možná je také velkou překážkou, když podceňujeme dovednosti, které potřebujeme. Ono "používat termínový kalendář" vypadá strašně jednoduše. Jenže pokud jej neumíme použít opravdu 'účelně', bude to (a bezpochyby to většina z nás zná) spíš formalita nebo dokonce komplikace. Skončí to tím, že v něm budou termíny závazných schůzek, ale žádná "vlastní práce".
Plánovat si práci.
Bránit se neplánovaným aktivitám (viz výše).
Je bezpochyby nepřípustné zjednodušení to takto popsat. Ono "plánovat práci" znamená téměř nekonečnou škálu dovedností, např.
Nemluvě o systematickém rozvoji vlastních odborných dovedností. Není korektní to označit jenom jako "Plánovat". Na druhé straně nejspíše většina těch, kdo potřebují zlepšit hospodaření s časem, již poměrně použitelné dovednosti má (stačí opravdu základ) nebo je dokáže získat a průběžně rozvíjet vynaložením nízkých jednotek procent své kapacity. Pokud se začne snažit, rychle zjistí, v čem se potřebuje zlepšovat - a dokáže si na to udělat čas.
Pro rozvoj dovedností v řízení času se neosvědčuje žádný typ frontální výuky. Především proto, že výchozí pozice i potřeby/prostředí každého jednotlivce se zásadně liší. Smysl dává pouze velmi důsledný "learning by doing" - individuální trénink.
Tohle je jednoduché. Pozor - zabýváme se řízením "pracovního času" (práce). Pro rozhodování o využití volného času nevidíme důvod používat žádné sofistikované techniky či technologie. V profesním životě to bez nich nejspíš nejde.
Plus podmínky (prostředí), jak se zbavit veškerých papírů (šanonů, složek, ...) a ostatních prehistorických artefaktů. Využití plánovacích kalendářů v organizaci je samostatný článek, založený na regulaci schůzek.
Na internetu se dá najít neuvěřitelné množství názorů, doporučení, ale i blábolů (obecných nic neříkajících nepoužitelných floskulí). Občas se dá něčím "inspirovat", ale jen velmi selektivně. Problémem je, že se ty ne-návody tváří, že stačí "chtít". Mávnout kouzelným proutkem a je hotovo. Některé hodně diskutabilní:
Některé pasáže z uvedených textů si říkají o "komentář", ale je to zbytečné. Pokud najdete rozumné zdroje, kde člověk může získat skutečné (užitečné) informace, dejte vědět, rádi je tu zveřejníme. Ptejte se na cokoli vás zajímá.