Typická situace v IT. Zadavatel potřebuje řešení. Hledá, kdo by mu jej mohl poskytnout co nejvýhodněji. Měl by brát v úvahu rizika a příležitosti. Měl by zohlednit kvalitu / přesnost zadání a kompetence nabízejících. Jak se k tomu má postavit potenciální dodavatel - třeba s řešením na Power Platform?
Na PPUG 9. 1. 2025 jsem byl vyzván, abych otevřel téma tvorby cen. Tak jsem ve vlaku narychlo splácal pár odrážek. Jenže to téma se zjevně nedá odprezentovat během čtvrt hodiny (když jsem vedl tréninky na controlling, nestačilo ani půl dne). Jako obvykle přinesla diskuse záplavu protichůdných tvrzení.
Na výše uvedené otázky si zkuste odpovědět sami. Když budete mít pocit, že stojí zato se ptát na nejasnosti, tak pod příspěvkem na LI. Pokud chcete hledat odpovědi pro praktické užití, bude to chtít spolupráci v konkrétních podmínkách.
Poskytovatelům řešení na Power Platform se úplně nelíbí, že jejich zákazníci nevnímají "správně" hodnotu řešení, která jim jsou schopni dodat. Možná je to tak, že neumí najít řešení, které odpovídá potřebnému užitku (tedy hodnotě) zákazníka. Nebo se na té hodnotě neumí se zákazníkem domluvit.
Jak obvykle vzniká nabídková cena (převzato z diskuse).
Není to trošku divné? Ono je to nakonec stejně tak, že se s tím zákazníkem musíme domluvit, co je ochoten za to (pokud to jde dobře, dostáváme se průběžnými iteracemi blíž k validnímu zadání) dát. Potom se rozhodujeme, jestli se to za ty peníze vyplatí i nám. I když většinou máme pocit, že když už jsme se tolik snažili, tak bychom měli tu zakázku získat... za každou cenu. Což je průšvih.
Možná tady mohou pomoci striktní postupy / pravidla / mechanismy. Oddělit obchod od výroby. Zjednodušeně zabránit "nerozhodování". Např. závazným kalkulačním vzorcem.
Nesporná realita:
Viz dále polemika o převisu poptávky / nabídky a dopadech na cenovou hladinu.
Na té druhé straně by měla být "teorie". Nebo něco takového. Ale nic tam není. Zase jenom realita. Někdo tam najde sebeobelhávání, výmluvy, lenost, neschopnost...
Vždy na základě očekávaného budoucího využití kapacit. Nijak jinak. Toto doporučení stojí na předpokladech:
Pro stanovení nabídkové ceny vždy použijeme kalkulační vzorec - pro stanovení spodního limitu ceny, ale zejména pro větší přehlednost a srozumitelnost (omezit chaos). Ten obsahuje všechny faktory vstupující do nabídky a jejich úroveň. Kvůli dokumentaci, dohledatelnosti, konzistenci. Bude příklad. Argumentace, proč čím blíže jsme plnému vytížení kapacit, tím blíže jsme bankrotu. Pokud o něj máte zájem, ozvěte se.
Pokud si zákazník myslí, že má dostatečné zadání a má konkurenční nabídky, tak to chce dobrou smlouvu & mentální odolnost - potom můžete nabídnout prakticky jakoukoli cenu, protože ze zkušenosti víte, že se v průběhu domluvíte. Stačí, když si napíšete vlastní akceptační kritéria (popř. pokud je zákazník nevyžaduje, tak bohatě stačí dostatek "asertivity").
Pokud vám to stojí zato. Pravděpodobně by to nemělo být tak, že bereme každého zákazníka.
Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
Na základě vytvořeného vztahu. Zákazník spoléhá na to, že je zájmem dodavatele doručit mu efektivní řešení. Proto spolupracují. Výsledkem je optimální výkon/cena.
Potom "řídit náklady cenou" = organizovat práci s využitím limitů (více samostatně). Stimulovat spolupracovníky k tomu, aby měli práci hotovou co nejrychleji a nikoli aby vykázali co nejvíc hodin (pozor, není řeč o prehistorickým metodách "motivace" s cílovými odměnami či prémiovými ukazateli). Pokud si myslíte, že to nejde, tak hledejte ty správné otázky v hierarchii "Proč?"
V případě nesmyslných soutěží o veřejné (či korporátní) peníze. Pokud do nich musíme jít (což je dost diskutabilní a měla by to dost jednoznačně vymezit podniková strategie... ale v takovém případě firma funguje výrazně jinak, než když se orientuje na jiný typ zákazníků - rozumí se v principech řízení využití kapacit / produktivity).
Sporné je, jestli jsou ty různé přístupy slučitelné - jestli je možné pracovat pro více typů zákazníků (z hlediska struktury systému řízení).
Prý zákazníci nejsou ochotni platit požadované ceny za něco, co jim připadá strašně jendnoduché. Tam je to rozhodně selhání naší komunikace. Vůbec bychom neměli připustit diskusi o tom, jak moc je to jednoduché či složité, jestli to už máme hotové nebo se to budeme muset od základů naučit a potom vyprodukovat něco, co by člověk, který už to zná, měl hotové za čtvrt hodiny. Tohle nesmí být téma diskuse. Však si to mohou udělat sami, když je to tak jednoduché. Pokud to chtějí od nás, asi bychom měli být schopni outsourcovat to, co někdo umí udělat efektivněji než my.
Buď to umíme / chceme udělat za zakázníkem navrhovanou cenu, nebo ne.
Když zákazník nechce cenu navrhnout, kreativitě se meze nekladou - můžete to udělat zadarmo a kompenzovat to na něčem, u čeho se o náročnosti nebavíte (nebo to udělat pro zlepšení vztahu - ale to je potřeba důkladně a intenzívně využít - možná když to uděláte dobře, už nikdy ten zákazník nebude chtít nic zadarmo. 😉 Nebo cokoli, na čem se dokážete domluvit.
U takovýchto (sofistikovaných) produktů (které typicky zakládají dlouhodobou spolupráci) platí, že není úplně užitečné mechanicky počítat ziskovost zakázky. To, co nás zajímá, je ziskovost zákazníka. Primárně řídíme životní cyklus zákazníka, nikoli produktu. To je rozdíl oproti hromadné výrobě.
Jak naznačeno - v IT není obecně převis nabídky. Kapacit je málo. Je těžké najít takového IT partnera, kterého potřebujeme. Na druhé straně existuje spousta firem, které se díky jiným svým silným stránkám dokáží uživit a ty nabízejí cokoliv za cokoliv. Ničí ceny. Občas rozumí podstatě potřeb ještě méně, než zákazník, který na tom obvykle není nijak dobře.
Pozastavujete se nad tím, jestli představa "dodavatel musí o věcné podstatě problému vědět víc než zákazník" dává smysl? U zakázkových služeb? Bez diskuse. Nemyslím tím programátory, testery nebo jiné technické role. Myslím tím byznys analytika/architetka. Že žádného nemáte? A proč si myslíte, že ho nepotřebujete? Domníváte se, že zákazníci někoho takového mají? Že jsou schopni dodat validní zadání? Kolikrát se to už stalo? A jak poznáte, že je validní, když toho architekta nemáte?
Velký problém je úroveň / kvalita poptávky.
Každopádně platí - oddělte (zcela) cenu od nákladové kalkulace.
Cena nemá nic společného s náklady.
Nesnažte se, aby to "vyšlo". Postupujte standardním způsobem. Používejte korektní kritéria. Započítejte hodnotu příležitostí a rizik (pokud je neumíte ocenit, naučte se to; pokud si myslíte, že to není možné či účelné, hodně štěstí). Zejména hodnotu vztahu se zákazníkem (potenciál). Případné další užitky (ověření technologie, koncepce, zlepšení pověsti, dobrá případová studie, nové kontakty, nové dovednosti/znalosti, ...). Samo se to nevyhodnotí.
Nejsou k dispozici jednoduchá, snadná a rychlá řešení, ani nejsou zadarmo.
Buď se vyplatí (potřebujete) "něco zkusit" nebo "není důvod".