Jeden manažer středně velké firmy - nikoli vlastník, ale přece jenom dostatečně angažovaný, aby mu bylo přinejmenším líto zbytečné práce a neefektivně vynaložených prostředků, měl jistou představu. Domníval se, že by IT měly být nositelem inovací. Tak, jak nám to všudypřítomná propaganda říká.
IT bylo v organizaci, ve které náš manažer působil po většinu své dosavadní profesní kariéry, prezentováno správcem počítačové sítě, který byl po většinu oné doby již v důchodu. Přesto se náš manažer pořád snažil z tohoto člověka vymámit nějaké ty inovace. Po pravdě ... moc se mu to nedařilo.
Přestože mu bylo při mnoha diskusích vysvětlováno, jaká jsou realistická očekávání, poměrně zarputile trval na tom, že by mu ti "IT-íci" přece měli být schopni říct, co všechno nové technologie umí a k čemu by se mu to mohlo hodit. Tak jsme se o to pokusili. Protože to byl kamarád, tak jsme mu líčili, co a jak by mohl dělat s novými funkcemi standardního kancelářského software. Jak by měl správně (či co nejlépe) využívat web pro marketing (když nic jiného, tak průzkumy apod.). Jaký obrovský potenciál v sobě skrývají technologie intranetu, groupware a případě workflow či BPM. Čím by všem byl prospěšný extranet ...
Po pravdě nic z toho se nezrealizovalo. Přestože jsme to byli ochotni dělat zadarmo. Zjevné problémy se správou elektronické pošty se rozhodl asi před dvěma roky řešit přechodem na Office 365. Dodnes se to nerealizovalo. Jejich současný poskytovatel správy IT se k nim nechová zrovna korektně. Pomohli jsme mu připravit výběrové řízení na nového poskytovatele (aniž bychom měli zájem se ho účastnit ... znáte to, pryč od známých, ještě dál od rodiny), ale to se také nezrealizovalo.
Vzpomněl jsem si na něj, když jsme se do podobné diskuse dostali u jednoho současného zákazníka. Jednali jsme o projektu komplexního rozvoje využití IT ... či spíše fakticky o reorganizaci firmy s nastavením korektních, jednoznačných a kontrolovatelných pravidel. S využitím toho, že většina činností dnes za sebou nechává elektronickou stopu. Tak jsme chtěli využít synergický efekt. Zaplácnout hejno much jednou ranou. No ... že ta rána asi nebude jedna, bylo od začátku jasné. Ale kupodivu ... či spíše dle očekávání ... se klíčoví lidé a vedoucí týmů začali "kroutit". Sice by rádi, aby "všechno fungovalo" (nejlépe "lépe" ... a "samo"), ale vůbec se jim nelíbilo, co by pro to měli oni udělat. Či spíše že by pro to měli vůbec něco udělat. A přitom toho nebylo až tak moc - jednoznačně definovat současnou podobu pracovních postupů a potvrdit, co z toho je a co není žádoucí. ... jenže výsledek byl "Vlastně nevíme, co a jak tady funguje a už vůbec nemáme tušení, jak by se to dalo dělat jinak ... ale nechceme to přiznat, tak to zkoušíme přehodit na vás ...".
Což je nakonec zcela legitimní a bylo by to korektní, kdyby to bylo otevřeně řečeno. Poskytování takto komplexních služeb (tedy včetně procesní analýzy) považujeme za naši hlavní konkurenční výhodu.
Jenže se to překulilo do výše naznačené výzvy "Tak nám řekněte, co ty technologie umí!"
Což je ve své podstatě velmi správný požadavek. Ale je to stejné jako s IT-potenciálem zlepšení podnikových procesů. Pokud nevíte, co děláte neefektivně ... či o tom alespoň nepochybujete, tak veškeré vysvětlování je "hrách na stěnu". Nejdřív musí být představa ... bez ohledu na to, jestli je správná nebo ne ... např. "Chtěli bychom, aby se komunikace s externími subjekty byla přístupná všem, koho příslušný vedoucí určí." Nebo "Rádi bychom měli na jednom místě všechny návody a metodiky ... a potřebujeme zajistit, když se některý předpis změní, aby se to dozvěděli všichni, kterých se to týká." Nebo jakýkoli jiný rozumný či nerozumný požadavek (nějaké příklady jsou v níže odkázaném materiálu).
Jednání zatím stojí. Začala válka nervů. A firmě to moc neprospívá. Po prázdninách ji čeká vrchol sezóny, kdy nebude na nic čas. Po pravdě ... zde není proč otálet a váhat. Zkusil jsem na dané téma sepsat nějakou rekapitulaci toho, co vám IT může nabídnout. Tak jestli budete mít čas a chuť, přečtěte si to. Když nic jiného, můžete se inspirovat - co by mohlo být zajímavé i pro vaši organizaci.
Inu ... jak možná je či není zřejmé z tohoto příběhu, IT bezpochyby mohou přinést velmi zajímavé a významné efekty ať už v obchodním smyslu nebo z hlediska ergonomie práce. Ale podstatnou podmínkou je, abyste tyto změny chtěli. Není to naopak - IT ani IT-íci vám neřeknou, co děláte zbytečně složitě. Většinou nemají sílu ani důvod proniknout do podstaty toho, co vlastně děláte.