Co se účetní firmy musí naučit pro zvýšení produktivity? Jak ji měřit jinak, než počtem transakcí za jednotku času? Jak ohlídat spokojenost zákazníků? Co budou potřebovat nebo vyžadovat v blízké budoucnosti?
Pomáháme účetním firmám i jejich klientům s digitalizací, IT, marketingem, obchodem, CRM, řízením výroby, procesy a controllingem i s personálními činnostmi nebo dotacemi. Víme, jak se mění potřeby zákazníků i chování konkurence. Primárně je to vidět na marketingu - na jedné straně je tu spousta firem, které hledají levné účetni (viz dále), na druhé účetní firmy, které nemohou najít své zákazníky.
V posledních pár letech se situace v outsourcingu účetnictví a souvisejících služeb mění. Jak poskytovatelů, tak klientů.
Důležité je to "přenést starosti". Aneb očekávání klientů. Jen málokdo hledá někoho, kdo mu pomůže "se jich zbavit". Což je škoda. Asi je těžké si představit, že to je možné. Zásadní rozdíl je, že když se jich společně zbavíme (odstraníme jejich příčiny), tak s tím nikdo nebude muset ztrácet čas a uvolní se kapacita pro něco mnohem prospěšnějšího.
Jaká jsou skutečná očekávání potenciálních zákazníků? Je potřeba se stále učit se zákazníky čím dál lépe komunikovat. To znamená ptát se. Nejlépe znát ty správné otázky. Víte, které to jsou?
Zajímavá byla diskuse na téma digitalizace a účtování faktur. Důležité je si uvědomit, že účetnictví není zpracování prvotních dokladů. To se dřív nebo později plně automatizuje. Je otázka, jak významné snížení konkurenceschopnosti představuje nedostatečné využívání ekonomického řízení. Jestli a proč běžný klient něco takového poptává. Aneb co firmy doopravdy potřebují v oblasti zpracování informací (účetnictví vždy bylo základem informační soustavy).
Primárním omezením účetní firmy je nedostatečné know-how a kapacita pro poskytování komplexnějších služeb (rozumí se podpora v oblasti marketingu, obchodu apod. - viz výše). Tedy (jejich vlastní) akvizice a obchod. Tím by se dalo vytvořit zajímavé portfolio klientů. Tím ekonomická stabilita a základ pro poskytování komplexnějších služeb. Nebo potenciál pro výhodná partnerství.
Digitalizace účetní firmy znamená digitalizaci klientů.
Jeden spolužák má účetní firmu. Už před 20 lety poskytoval hodně komplexní služby, včetně právního a personálního servisu. Velmi šikovně využívá potenciál svých zákazníků. Před 10 lety se rozhodl vybudovat vlastní datacentrum, implementovat poměrně slušný komerční IS a poskytovat klientům servis včetně outsourcingu IT a spousty dalších služeb. Dnes pomáhá všem typům zákazníků využívat možnosti cloudu (nebo se o to alespoň snaží).
Na rozdíl od něj většina účetních poskytuje a fakturuje "práci ve mzdě". Nemají ani ambici důsledně selektovat zákazníky - nevyhodnocují, kdo se jim vyplatí a kdo ne. To je dáno především tím, že (viz výše) nikdy nemuseli prodávat. Nechápou své služby jako produkt. Navíc jsou zvyklí na poměrně pohodlný život. Většinou nemají žádné velké ambice. Takže neumí (systematicky) získávat zajímavé zákazníky (zvyšovat ekonomickou efektivnost svého zákaznického portfolia). Natož aby uvažovali nad tím, jak jim pomoci fungovat efektivněji (v současné situaci stále ještě platí "čím hůře, tím lépe").
Díky tomuto přístupu jsou v sestupné spirále - čím dál víc práce a méně zisku. V té jednodušší podobě je omezením kvalifikovaná kapacita účetních. Překážkou pro to, aby účetní firma mohla vydělávat víc peněz, je bonita × počet klientů. V podstatě je to zoufale jednoduché:
Nejdříve musíte ujasnit firemní zájmy - zde budeme předpokládat, že cílem je vydělávat víc peněz se stejným nebo nižším úsilím než dosud.
Nejdřív to bude chtít marketing. Ekonomické principy jsou neúprosné. Abyste mohli podnikat, potřebujete zákazníky. Ti, co to zkoušeli bez nich, si to dokonale ověřili. Nepříjemné je, že pro delší perspektivu potřebuje co nejlepší zákazníky. Takové, kteří budou správně vnímat hodnotu spolupráce. Samozřejmě za předpokladu, že ten vztah hodnotu mít bude.
Udělejte si jasno v prioritách. Co je důležitější - relativní klid nebo jistější budoucnost? Pro spoustu z nás je to relativní klid. A je to tak v pořádku. Navíc když začínají docházet peníze na slušné dovolené a kdysi slušné auto vyšší střední třídy se stává starožitností, v horším případě významnou nákladovou položkou z důvodu oprav, je nejspíš už pozdě. Už nebudete mít čas a sílu se rozběhnout.
Protože to bude závod. Vlastně už je.
V těch nových firmách se občas najdou schopní a zapálení jedinci. Spoustu toho znají a nebojí se rizika či ho nevnímají. Mají chuť budovat opravdové firmy. A často k tomu budou mít spoustu peněz od "investorů" (i když zrovna tyto firmy asi nejsou tou kritickou hrozbou). Takže si ujasněte, jak je to s konkurencí a potřebami zákazníků.
Ani to přesvědčení, že své stávající zákazníky znáte a ti jsou přece spokojení a ani je nenapadne, že by měli chtít něco víc, není úplně záruka, že do firmy vašeho klienta, který je vámi už 30 let nadšený, nepřijde někdo, kdo mu ukáže jiné možnosti. A jednatel firmy, se kterým chodíte na golf - nebo jeho nástupce, protože toho prvního to už přestalo bavit - se nadchne pro něco, u čeho ani není schopen domyslet důsleky. Možná proto, že s ním málo mluvíte o tom, co nás všechny čeká v budoucnosti.
Prodávat znamená mít produkty, po kterých je poptávka.
To je "všechno". Je to jednoduché. Stačí vědět, o jaké klienty máte zájem - pozor, nejsou to ti, se kterými chodíte už 30 let na golf. Co potřebují nyní a co je bude trápit za rok či dva. Pravděpodobně to nebude EET ani zaúčtování čehosi v souladu s daňovou legislativou. Víte, co to bude?
Máte např. standardní rozložení klientů - 20% klientů vytváří 80% užitku. Pozor, rozhodně neplatí, že vyženete ty, kteří nepatří mezi nejvýkonnější (vždy je potřeba se ptát proč). I když je možné, že v některých případech by to mohlo dávat smysl.
Postupně zvyšujete výkonnost tak, aby požadovanou efektivnost (uspokojivé fungování firmy) bylo možno dosáhnout bez častých krizí - závisí to na branži a situaci - neuděláte chybu, když se budete snažit mít (trvale) 20% kapacit v dlouhodobém horizontu volných. Aby dávalo smysl hledat nové lepší zákazníky.
Naprosto zásaní je rozlišení spotřeby drahých (vzácných) zdrojů a přímých nákladů..
Pokud chceme zvýšit produktivitu, musíme snížit spotřebu živé práce na jednotku užitku. Což už pěkných pár let celkem nekompromisně vede k maximálnímu možnému využívání metod optického rozpoznávání obsahu (textu). Ono se může zdát, že je to "drahé", ale ve skutečnosti to většinou jenom špatně počítáme.
Jak z logiky věci vyplývá, řešením problému s nerovnoměrnými požadavky na kapacitu je rozumné řešit pomocí mechanizace - v tomto případě několika různými způsoby tak, aby se závislost na živé práci snížila. Aby bylo možno nabrat víc klientů a přitom prakticky nezvyšovat počet účetních a dalších specialistů.
Aneb co je možné, tak automatizovat.
Nejen v té účetní firmě, ale především u klientů. Tím lze získat několik výhod.
Bude doplněno...