Příklad bariéry vstupu do odvětví. Výkon internetové akvizice vždy dle celopodnikových výsledků. Stálí zákazníci jsou kritický faktor úspěchu.
Domlouvali jsme zajímavý web. Zprostředkování přepravy s přidanou hodnotou v celním odbavení plus provize. Nositel záměru (původně zaměstnanec přepravní společnosti bez zkušeností s prodejem na internetu, schopný dosáhnout na zajímavé ceny) měl představu, že stačí jednoduchý nástroj, pomocí kterého koncový zákazník specifikuje svůj požadavek, systém mu nabídne cenu a všechno ostatní se už stane "tak nějak samo". Naštěstí jsme měli výsledky obdobné aktivity za minulý rok, takže jsme to mohli snadno adaptovat a spočítat, za jakých podmínek bude zamýšlená služba efektivní.
Bylo to mimořádně užitečné, protože zadavatel získal výrazně lepší podklady pro rozhodování.
Analýza konkurence, plán klíčových slov v Google Ads, výše provize. Pár údajů jsme odhadli na základě oborových informací od klienta. Přinutili jsme ho navrhnout základ členění zákazníků dle poskytovaných služeb plus kapacitní limity.
Díky dlouholeté praxi v controlling-u máme poměrně sofistikované modely pro analýzu a modelování prodeje a produkce. Pro správu služeb v oblasti internetového marketingu tyto modely připojujeme na API Google Analytics, abychom mohli výsledky analýzy zobrazit přímo zákazníkům přes administrativní rozhraní jejich webu. Podstata je jednoduchá.
Když se ten model udělá slušně, adaptuje po každém zadání skutečnosti automatická očekávání následujících dílčích období (24 měsíců), upozorní na zásadní odchylky od původního plánu a v rámci nastavených hranic aktualizuje plán na následující roky. Na většinu parametrů funguje extrapolace dosavadního vývoje, některé zejména zpočátku nebo při náhlých zvratech upravíme ručně. Sezónní křivka se aktualizuje automaticky.
Považujeme za korektní nastavit pro každý web, o který se máme starat, jasný plán výkonu. Zjednodušeně je výkonem webu přírůstek hrubého zisku oproti stavu bez akvizice (což model velmi jednoduše umožňuje srovnat, na obrázku to vidět není). Za dobu očekávaného trvání spolupráce, ale max. 5 let. Tuto hodnotu považujeme za jediné korektní kritérium toho, zda se internetová akvizice vyplatí.
Když chcete začít podnikat v některé lukrativní oblasti, zcela jistě už tam je pár konkurentů. Ti mají své stávající zákazníky. Stávající zákazníci jsou klíčový faktor úspěchu. To, že je na začátku nemáme, představuje největší překážku vstupu na daný trh. Společně s nejistotou, kolik se jich podaří v rozumném čase získat. Takže na začátku je to trošku věštění z křišťálové koule, ale je to lepší než nic.
Když váš produkt zákazník využívá opakovaně jen výjimečně, je to trošku jinak. Větší riziko, větší význam účinnosti oslovení zájemců.
Na obrázku je zjednodušená verze analýzy. Služba se spustila v roce 2020. Původní plán návštěvnosti pomocí reklamy (Google Ads) byl přes 60 tis ročně, trošku jsme to redukovali a snažili se i o pokrytí specifických (long tail) hledání.
To je dobře vidět právě na získávání stálých zákazníků - úspěšnost získávání zákazníků musí v čase klesat, jak si firma nachází své místo na trhu. Na druhé straně je krásně vidět, jak přírůstek stálých zákazníků zásadním způsobem zajišťuje ekonomiku celého projektu.
Považujeme za nutné udělat pro každý (nejen internetový) projekt takovýto model ekonomické efektivnosti, popř. upravit a rozšířit ten stávající. Protože výsledky jakéhokoli opatření je nutné posuzovat vždy podle výsledků celé firmy (vždyť se může stát, že pozitivní efekt u jedné aktivity způsobí kolaps jiné oblasti a celkové důsledky mohou být negativní). Pokud si myslíte, že vám s tím můžeme pomoci nebo se prostě chcete dozvědět víc, ozvěte se.