V čem je hlavní přínos digitalizace a automatizace? Jaké technologie a přístupy se vyplatí a co nedává smysl? Od čeho začít? Čím a jak pokračovat?
Co to vlastně ta digitalizace a automatizace (administrativy, dále D/A) je?
Vlastně spíš "není".
Digitalizace znamená udělat pořádek.
Diskuse pod příspěvkem na LI, odkazujícím na tento článek, dává zapravdu, že klíčem je pořádek. Druhým klíčem je sdílení - možná ochota, možná podmínky, možná nekompromisní požadavek + dovednosti. Příklady co a jak digitalizovat najdete v té diskusi a v pokračování (pro začátek s MS Forms).
To je možná nejobtížnější otázka. V článcích na toto téma většinou nenajdeme konkrétní příklad zjednodušení nesporně užitečné agendy (vyjma přijatých faktur). Obligátní žádanky o dovolenou či schválení služební cesty také nejsou D/A (ne, že by to nebylo rozumné využití technologií, pokud se to pojme smysluplně).
Často to vypadá, že se téměř nic digitalizovat nedá. Prý:
Každá firma a situace je jiná. Může být, že někdy to opravdu nemá smysl. Bůh ví (?), jestli se vyplatí dělat pořádek ve firmě se 2 | 5 | 10 | 25 | 100 (nehodící se škrtněte) lidmi...
...i když ono to asi není tak jednoduché:
Když se vás někdo zeptá, jestli je pro vás automatizace administrativy zajímavá nebo dokonce kterou agendu byste chtěli digitalizovat, je obtížné si pod tím představit něco konkrétního. Takže odpovíte, že se vás tohle téma netýká. Chyba...
Je pravda, že je nutno přijmout realitu provozní slepoty. Seriózní partner pomůže najít a ověřit, co se pro vaše podmínky vyplatí.
Některá obecná doporučení jsou užitečná, i když se nám třeba nelíbí nebo si pod tím neumíme nic moc představit. Právě v tom okamžiku se musíme ptát a dožadovat se vysvětlení, ukázky a pilotní akce.
Na webu je překvapivě málo relevantních článků.
Můžeme vést diskusi, nakolik je běžný administrativní pracovník (i vysoce kvalifikovaný a s přehledem, nadstandardně IT gramotný) schopen "uvidět" příležitost k racionalizaci. A i kdyby - bude mít čas, sílu a prostor (podporu) se nad tím "zamyslet"? Může přijatelně odhadnout nejistoty a rizika? Formulovat zadání?
Bez váhání.
Můžete si nechat něco vnutit. Nebo to celé ignorovat. Máte moc práce. Nebo tomu věnovat pár člověkohodin. Zjistit, o co jde. Potom si promluvit s jedním nebo několika potenciálními partnery. Vybrat toho, kdo bude (sám od sebe) nabízet nejzajímavější podmínky (k tomu se vrátíme). Dle možností zajistit, aby se to, co se udělá dalo převzít a předat někomu jinému, pokud se ukáže, že ta volba nebyla úplně šťastná.
Vyžadovat MVP.
Nejmenší možnou změnu. Nejjednodušší možné "vylepšení" současných postupů. Nepřistoupit na to, že to "nedává smysl, protože se to musí řešit v širším kontextu" (aneb cesta postupných změn je delší, dražší, ale výrazně bezpečnější). Ověřit, že to, co se dá udělat za měsíc, může (musí) být užitečné.
Jaký užitek (hodně zjednodušeně) může D/A přinést?
Když nemáte jednoznačná pravidla (procesy), můžete "automatizovat" jen zcela primitivní činnosti, což žádný významný užitek nepřináší (schvalování dovolené). Taková digitalizace nadělá víc škody jak užitku.
Máte procesní model? Umíte ho používat?
Nespornou součástí řídící práce a povinností manažerů je kontrola.
Nekupte to.
Na začátku uváděné důvody "proč to nejde" jsou projevem nedostatku pravidel. Možná neochoty pravidla dodržovat a/nebo formulovat. Neschopnosti navrhnout a ověřit nejméně špatnou podobu činnosti pro danou situaci Nedává smysl se vymlouvat, že se to pravidlo určit nedá - z každého pravidla existují výjimky. Primárním pravidlem musí být to, jak postupovat v případě, že pro danou situaci dosud žádné pravidlo (šablonu) nemáme. Co je poměrně jasné a jednoduché.
Je pravda, že vytváření pravidel je obtížné. Ale dá se to naučit a dá se s tím pomoci.
Obvyklá představa je, že se jedná o "naskenování papírů". To rozhodně není digitalizace v systémovém pojetí. Digitalizovat znamená dostat pokud možno všechna data, která jsou relevantní pro řízení organizace, do prostředí, kde je lze formalizovaně zpracovat, případně jejich získávání a zpracování automatizovat.
Příklad péče o zákazníky (prozatím otázky, které by měly navést...)
Pokud potřebujete informace - nebylo by dobré, aby byly k dispozici (již v potřebné podobě s možností jejich "rozpitvání")? A když budou v takovéto podobě, není nejmenší problém jim nastavit "signální mechanismy" (tedy notifikace v případě neočekávaného vývoje).
Zkuste si vybavit pár posledních "krizí" (průšvihů... na něco "se zapomělo", "se nestihlo", ...).
I když to může vypadat tak, že se jednalo o selhání člověka, nejspíš byly kořeny v neúplných či nepřesných informacích. Nesprávně nastavených nebo chybějících kontrolních mechanismech.
Nejste v tom sami.
Je důležité mít správnou představu, nakolik je využití automatizačních technologií náročné (časově, popř. finančně, popř. na rozšíření dovedností - většinou to ). Uděláme k tomu nějaké případové studie (budou odkázány i z pokračovacího článku o využití MS Forms). Je jasné, že se daný nástroj musí nasadit a nakonfigurovat. Nemělo by být potřeba jej upravovat - má představovat užitek v podobě, v jaké jej lze bezprostředně použít. Případné rozšiřování se koná, až je jasné, jak vše funguje po jeho nasazení.