Když promyslíte, co chcete od svého (firemního) webu a dospějete k závěru, že by to přece jen měli být zájemci o spolupráci, snadno určíme, co má na stránkách být.
Je to strašně jednoduché. Pokud chceme pomocí webu získat zájemce o spolupráci, nejdřív musí ten web najít. Když se mu zobrazí stránka, tak nesmí odejít. Jak známo (nevěřte tomu - ověřte si to u sebe nebo na pokusném králíkovi, pokud to jde, podívejte se na statistiky přístupů), naprostá většina návštěv webových stránek končí velmi rychle - web buď zaujme nebo návštevník odchází (je to dáno tím, že ve výsledcích vyhledávání má k dispozici další alternativy). Může se vrátit, když nenajde nic lepšího.
Ověřte si, jak moc úžasné jsou ve skutečnosti vaše stránky.
Protože je lepší, když si to, co mu chceta sdělit, přečte a usoudí, že už dál hledat nemusí - že našel to, co potřebuje. Nebo musí být opravdu tak dobré, že z 2-5 konkurenčních možností je typický zástupce cílové skupiny vyhodnotí jako nejlepší (víc webů neprochází - velká část lidí si vybere ze dvou, někteří berou první možnost).
Pro vyhodnocení, zda stránka dokáže zaujmout, lze použít triviální test. Dá se zorganizovat i jako hra na diskusním fóru nebo sociální síti (viz pěkný příklad na LinkedIn). Děláme to proto, abyste si mohli ověřit, nakolik jsou naše zásady opodstatněné. Projdete pár webů/stránek a u každé/-ho se máte do 5 sekund rozhodnout, jestli stojí za další prozkoumání. Jestli během těch 5 sekund běžného vnímání (nikoli soustředěné rychločtení) budete znát odpovědi na tři otázky (které odpovídají podvědomému vyhodnocení toho prvního pohledu, kdy se rozhodujete, jestli číst dál nebo jít jinam).
Není potřeba obhajovat, proč váš web je takový, jaký je. Nebudeme vymýšlet fiktivní scénáře. Vyzkoušíme to s vámi v praxi - budeme hledat náhrady vašich současných dodavatelů.
Smyslem a cílem je dohodnout se - z hlediska potenciálního zájemce, ne z vašeho - co na vašem webu nezbytně musí být a co tam překáží. Nikoli konkrétní prvky, ale princip - pravidla Nestihneme to za 5 minut, ale půl hodiny by mohlo stačit a když budete chtít poznat problémy webů obzvlášť důkladně, za hodinu máte jasno. Pokud to v tomto limitu nezvládneme, nejspíš máte vlastní zkušenosti a pravidla, která nejsou s těmi obecnými slučitelná a nemá smysl to znásilňovat.
Je docela pravděpodobné, že víc než polovina těch webů, které navštívíme, nezaujme. Resp. propadne v našem testu, který simuluje situaci běžného návštěvníka. Možné příčiny:
Je nutno používat jazyk toho, koho chceme zaujmout. Nebo spíš takový, kterému bude rozumět pověstné šestileté dítě. To není podceňování schopností vašich potenciálních zákazníků. Vždyť jste si to vyzkoušeli. Je potřeba počítat s tím, jak běžný člověk používá web (neustále omílaná poučka o skenování). Možná si pokusíme nasimulovat toho člověka, ideálně si promluvíme některými lidmi od vašich zákazníků, pokud to jen trošku půjde (vyplatí se to).
Text, určený očekávanému návštěvníkovi, musí být extrémně jednoduchý a srozumitelný. Není to snadné a pravděpodobně - pokud chcete alespoň ucházející výsledek, nemá to dělat člověk profesně spjatý s oborem, ve kterém působíte. Dokonce možná ani zástupce profese, kterou hledáme na druhé straně (byť by se toto zdálo jako výhoda). Protože nejde o to, aby to bylo napsáno odborně správně, ale aby to zaujalo (technické detaily nikdo číst nebude, ty přijdou na řadu možná až po dodávce a ve skutečnosti je to příležitost navázat komunikaci - odkaz na případové studie, specifikaci či jiné vlastnosti produktu by měl vést k tomu, že se dotyčný zájemce identifikuje, čímž web splnil svoji funkci). Potřebujeme více psychologa než experta na kompresory.
Zkusíme k plánovanému fungování (obsahu a stuktuře, popř. chování - možné interakce s návštěvníky) sepsat otázky, problémy a pochybnosti, které najdeme.
Potom se podíváme na váš web.
Když budeme chtít dostat vaše stránky do optimální kondice, bude nejspíš potřeba napsat to, co na nich nyní je (a občas není), trošku jinak. Tomu se obvykle říká "copywriting". My tohle slovo moc rádi nemáme. Je zavádějící. Nikdo přesně neví, co znamená.
Poněkud sporná disciplína. Nesporně potřebná, pokud máte oslovit lidi, kteří přemýšlejí jinak než vy. Neznají souvislosti, které znáte vy. Zajímá je úplně něco jiného než vás. Je to velmi náročné u koncových spotřebitelů. Extrémní v B2B.
Je dobré na to mít metodiku.
Již naznačeno. Nepotřebujete web, ale výsledky.
Stručnost & srozumitelnost. Některé klíčové principy:
Nenechte se zmást lidmi, kteří používají spoustu slov, kterým nerozumíte. Nemusí to znamenat, že se vás snaží obalamutit. Prostě jim ještě nikdy nikdo neřekl, že jim není rozumět. Většinou se stačí ozvat a odkázat se na Einsteina ("Když to neumíte vysvětlit 6 letému dítěti, tak tomu nejspíš sám moc nerozumíte.") a požádat o srozumitelné vysvětlení.
Zajímavý podnět bylo ve výše odkázaném experimentu to, že webmaster jednoho z účastníků zjevně nevěnoval dostatečnou pozornost a úsilí rychlosti webu na mobilních zařízeních. Dost podnětné, co všechno se člověk může o svém webu dozvědět na sociální síti. 👀 Někteří z účastníků prakticky okamžitě své stránky na základě uvedených doporučení upravili.
Je jisté, že internetový marketing se nevyplatí dělat svépomocí. Protože sami se (dle tohoto příkladu) k ověření toho, jak snadné je přijít o návštěvníka, nikdy nepřinutíte. Dokud to neuděláte, neuvěříte, že váš skvělý a báječně barevný web nefunguje. I jen v tom experimentu je moc dobře vidět, že interní člověk jen stěží dokáže přemýšlet tak, jak typický návštěvník. Můžeme se tomu věnovat ve workshopech na přání.