Jak řídit internetový marketing

20. 12. 2020 Petr Opletal

Jak zajistit, aby byl IM ve vaší firmě efektivní. Jak měřit a řídit výkon webu, kampaní a všech ostatních aktivit na Internetu.

Jak řídit internetový marketing

Tento článek je závěr série dílčích doporučení k tématu "Spolupráce v internetovém marketingu", která původně začala jako příspěvky na LinkedIn (v návaznosti na iniciální článek o výběru partnera pro digitální marketing tamtéž). Je rozšířenou verzí závěrečného příspěvku Kdy se web / internetový marketing vyplatí - jak IM řídit

Digitální marketing zásadně změnil způsob, jakým firmy komunikují se svým okolím.

Nejde jen o to, jak měřit/řídit výkon webu/IM a jak smysluplně vynakládat zdroje (viz předchozí téma "Efektivnost internetového marketingu"). Byť obojí je zásadně důležité a poměrně náročné.

Potřebujete internetový marketing?

Jde především o vaši konkrétní firmu (B2B). Nejdříve je nutno udělat si jasno.

  • Opravdu pořebujete nové zákazníky? Většina firem je přesvědčena o tom, že jí stačí ti stávající a ti, které získá pomocí osobních kontaktů. Často mají pravdu.
  • Relevantní lidé u potenciálních zákazníků hledají na internetu to, co uspokojuje jejich potřeby. Vy víte co a umíte je zaujmout (lépe než konkurence).
  • Potenciální užitek je výrazně vyšší než náklady na IM.

Zní to jednoduše.

Můžete to zkoušet "jako ostatní". Jenže to s největší pravděpodobností nebude stačit. Je potřeba být o kus lepší, než ti nejlepší. Protože jinak nelze počítat s tím, že nový web přinese významný užitek - většinu těch potenciálních zájemců osloví těch pár nejlepších.

Potřebujete produkt, o který je zájem

Ověřit, jestli či nakolik to může být užitečné, nejde jinak, než pomocí "průzkumu bojem". Ovšem účelné to je pouze s maximálním nasazením. Jinak si pouze "potvrdíte", že to fungovat nebude.

Musíme mít dosažitelný potenciál (počet těch, které takto lze zaujmout a jejich koupěschopná poptávka mínus ti, které získá konkurence) v řádu statisíců až milionů hrubého zisku ročně od takto získaných nových zákazníků (viz příklad analýzy ekonomické efektivnosti IM).

Především ale musíte mít produkt, který potenciální zákazníci potřebují. Vědí o něm a aktivně ho hledají. Na firemní zákazníky nefunguje vyvolávání zájmu o to, co nepotřebují (což funguje v retailu - u koncových spotřebitelů). Když o něm neví, musí vzniknout komunita, která bude šířit informace o tom, čím je váš produkt užitečný.

Hledáte ty zákazníky, pro které váš produkt poskytuje lepší poměr výkon/cena než konkurenční produkty. Pokud chcete prodávat to stejné, co mají ostatní, musíte prodávat za nižší ceny. Což je sebevražedné. Pokud máte alespoň trošku zajímavý produkt, snažte se jej dělat čím dál zajímavější. Hledejte nové zákazníky, pro které bude ještě výhodnější.

Ti rádi zaplatí tu hodnotu, kterou pro ně váš produkt představuje. Tím budete mít víc prostoru jej dále zlepšovat a hledat ještě lepší zákazníky

Každý rozumný podnikatel hledá lepší zákazníky.

Rádi vám s tím pomůžeme.