Máte zájem zlepšit účinnost (vnitrofiremních) jednání (schůzek)? Považujete účelné zlepšovat dovednost označovanou jako schopnost vést poradu (meeting management)?
V dřívějším článku Porady je zmínka, že se výkon (užitek) porad dá měřit. Resp. pokud chceme být schopni vyhodnotit, jestli se vyplatí úsilí vynakládané na korektní podobu jednání (příprava, moderace, tlak na přijímání závěrů a jejich bezprostřední uplatnění), musíme být schopni vyjádřit jeho hodnotu. Také v něm není úplně jasně řečeno, jak případnou nevyhovující podobu porad změnit.
Pokud jste spokojeni s produktivitou jednání a spokojeni s tím, nakolik jsou spokojeni ostatní, není potřeba měnit nic. Otázka je, jestli je tato spokojenost opodstatněná. Organizace/podoba jednání je rozhodně oblast, která by neměla být ponechána sama sobě s vírou, že "...schůzovat přece umí každý...". Takže symptomy:
Jednoduchou odpověď může dát něco, čemu se vznešeně dá říkat "audit porad". Ve skutečnosti je to základní zmapování rozsahu a podmínek, co nejjednodušší průzkum názorů, analýza dokumentace a velmi zběžný "náhled" (účast na relevantním vzorku jednání pro ověření zjištěného). Vznikne analýza současného stavu a rámcový návrh možných zlepšení (příklad v metodice).
Zjistíte, jaký užitek lze získat optimalizací schůzek.
Pokud by měl být potenciální užitek nižší než pětinásobek odhadovaných nákladů na jeho získání, je změna považována za příliš rizikovou (přínos i náklady jsou velmi rámcový odhad). Zlepšení u některých typů schůzek s externími partnery může mít významně vyšší potenciál, způsob přípravy i řízení se bude výrazně lišit. Nejdřív interní a vybudovat organizační a technické podmínky, dál se uvidí.
Předpokládejme, že je rozumné přinejmenším "zkusit" zjistit, jestli se to nedá dělat lépe než dosud (odhalit a odstranit chyby + co konkrétně tím můžete získat):
Zjednodušeně dohodnout, jaká - ze začátku naprosto základní - pravidla je potřeba dodržovat. Obvykle je potřeba, aby se té revize účastnil externí moderátor (přirozené pokračování "auditu"), jelikož jak pojmenování "chyb" = příležitostí ke zlepšení, tak analýza a návrh řešení & formulace pravidel je nesrovnatelně účinnější, pokud moderátor má potřebné zkušenosti. Výchozí sada pravidel musí být v písemné podobě. Bude se trvale upřesňovat.
Je potřeba postupovat v každé organizaci individuálně (k přijetí konkrétní sady a podoby pravidel se musí dotčení účastníci propracovat). Máme k dispozici výchozí standardní základ metodik i jiné zdroje, které lze adaptovat. Nasadit "osvědčenou sadu" většinou přináší víc problémů než užitku. Pokud máte pochybnosti o nutnosti písemné podoby pravidel (resp. procesního modelu pro meeting management), ozvěte se, moc rádi si o tom popovídáme.
Rozpracováno ve výchozí metodice (bude odkaz).
Je to v podstatě jednoduché. Ale stojí zato si udělat jasno v tom, proč to tak chcete dělat. Ujasnit (si), jaké náležitosti mají mít podklady a jakým způsobem mají být doručeny účastníkům. Jestli chcete nebo nepotřebujete potvrzení o tom, že si je dotyčný prostudoval. Jak to má být s úkoly.
Prvním krokem bylo odstranit kritické překážky a sjednotit základní dovednosti. Pokračování je trvalý rozvoj:
Poměrně důležitá logická podmínka - pokud chcete zvýšit produktivitu jednání, musíte ji měřit. To je celkem výzva.
Pokud výstupy hodnotu nemají, neschůzujte.
To (vyjádřit hodnotu výsledků jednání) může být celkem jednoduché, ale chce to odvahu. Dají se vymýšlet složité konstrukce. Jenže nejsou potřeba, protože jenom zakrývají podstatu. Pokud výstup má nějakou hodnotu, musí jít vyjádřit v penězích. Na to se dá vytvořit metodika (musí být interní, jednoduchá). Nemusí to být "nezpochybnitelná" cena. Stejně je možné ji vyčíslit až poté, co je výsledek jednání "použit". Může být jen indikativní a skrytá, není potřeba se s nikým dohadovat. Pouze v podobě dlouhodobého trendu.
Není účelné používat odhad hodnoty výstupu pro řízení spotřeby času (nastavení časových limitů pro jednotlivé body jednání - ty je nutno nastavit podle odhadu toho, kolik času je účelné danému typu projedání věnovat).
Není smysluplné, aby se takovýto ukazatel použil coby kritérium výkonu dotyčného řídícícho pracovníka (organizátora schůzky). Jeho výkon se vyjadřuje úplně jinak. Ale pro jeho vlastní potřebu (zlepšování jeho dovedností a zkvalitnění přípravy a řízení jednání) může být užitečný.
Pokud chcete vědět víc, ozvěte se, Pokud porady neposkytují výstup / užitek, který je potřeba, bude změna nebo jen i ověření stavu celkem užitečné. Pokud není jednoznačně jasné, jaký užitek mají poskytovat, neváhejte.