Je běžný manažer dostatečně kvalifikovaným zadavatelem pro inovaci některé z klíčových informačních technologií?
Nejmenovaná firma, jejíž činnost je založená na tom, že zajišťuje zprostředkování poptávky a nabídky, má web. Pro její fungování je poměrně důležitý, protože jeho prostřednictvím se registrují a vyhledávají oni nabízející a poptávající. Tedy logicky je součástí toho webu i redakční systém a s ním propojená aplikace, napojená na databázi.
Jednatel této firmy je přesvědčen, že "jeho" webmaster je (či byl) nejlepší možný. Jak jinak. Tedy má nejlepší možné řešení. Dobře, maličko zanedbané. Jenže teď onen webmaster odchází směrem pryč. A současně je zřejmé, že web potřebuje zásadní inovaci. I jednal onen jednatel s několika poskytovateli potřebných služeb. Nekompromisně vyžadoval, aby zachovali to, na co jsou jako uživatelé zvyklí - prostě stávající střední vrstva a databáze musí být zachována, potřebujeme pouze nový ksicht.
Žádnému z potenciálních dodavatelů se zjevně nepodařilo vysvětlit, že tento postup opravdu není "best practice". Interpretace byla "oni to neumí". Pokoušel jsem se vysvětlit, že z logiky věci musí být takovéto "řešení" mnohem dražší, než buď pořídit (danou agendu provozuje v ČR mnoho stovek firem) nebo v nejhorším případě podle stávající funkčnosti (která není nijak sofistikovaná, jedná se o naprosto triviální záležitost) vytvořit něco, co zachová, na co jsou uživatelé zvyklí atd. atd. atd.
Navíc jsme nabízeli, že za vytvoření nového systému a migraci dat nebudou muset platit, že stačí, když se dohodneme na rozumných podmínkách provozování řešení. Nabízíme také to, že systém budeme neustále aktualizovat a modernizovat s tím, že když budou potřebovat nějakou novou funkčnost, a ta bude alespoň trošku rozumná, tak za rozšíření nejenže nebudou platit, ale poskytneme jim slevu (cílem je zvyšovat kvalitu a užitečnost řešení pro ostatní uživatele).
No … musím přiznat, že jsem neuspěl. Po nějaké době mi jednatel s vítězoslavným výrazem oznámil, že odcházející webmaster sehnal člověka, který ("rychle a snadno") zajistí nový moderní design webového rozhraní nad stávajícím systémem. Kulatý čtverec jak vymalovaný.
Co nechápu, je to, jak může poměrně rozumný člověk s vysokoškolským vzděláním, který má dlouholetou praxi a vybudoval minimálně "slušně fungující" firmu, ignorovat elementární logiku.
Že by to nějak souviselo s tím, co píše Goldratt? Aneb že největší překážkou našich budoucích úspěchů jsou ty minulé? Nad tím se budeme muset zamyslet.