Jak spočítat nabídkovou cenu pomocí vytížení kapacit. Jednoduchý nástroj pro živnostníky. Parametrizovatelný model pro automatizované určení minimální produktivity v závislosti na termínu a pracnosti.
Když se snažíte uspět v silně konkurenčním prostředí, je zkrátka potřeba nabízet takové ceny, které budou konkurenceschopné. Neznamená to soutěžit jenom cenou - potřebujete užitečný produkt a dobře chápat, co vaši zákazníci skutečně potřebují a umět jim nabídnout to, co pro ně představuje nejlepší poměr výkon/cena (pokud tak přemýšlejí a pokud ne, tak zvážit, jestli je výhodnější se přizpůsobit nebo je to naučit nebo odejít). Mimo to je nutné vědět, jaká je minimální produktivita, která je v dané situaci pro vás přijatelná. Ta závisí především na naplnění vašich kapacit.
Princip neplatí jenom pro ty, kdo prodávají sami sebe (svůj čas). Je shodný i v případě jiného typu produktů a cen. Byť v takto jednoduché podobě (naznačený nástroj) je dobré jej používat pouze jako "ideový vzor", popř. pro podpůrnou "analýzu" situace (což je nepraktické & neefektivní).
Důležitý princip.
Cena nemá nic společného s náklady.
Můžete mít představu - jelikož to tak dělají všichni - že cena, za kterou máte potenciálnímu zákazníkovi nabídnout spolupráci (což je obvykle vnímáno tak, že máte vydělávat podle toho, kolik hodin nad poskytovaným plněním strávíte) má být na úrovni odpovídající výdělkům lidí se srovnatelnou kvalifikací za poměrný čas. Což není pravda - víme, že si máte vydělat adekvátně tomu, jakou hodnotu váš produkt dle aktuální poptávky a nabídky pro zákazníka má, ale budiž.
Pro situace, kdy nelze využít druhou ani třetí možnost, lze navrhnout cenu na základě žádoucí produktivity (hodinové sazby, kterou zákazníkovi neříkáte).
Nejdřív je nutno udělat si jasno v tom, co zákazník chce, co potřebuje (jak tomu říká) a jak důležité to pro něj je. Musí být jasno v tom, co je výsledek včetně akceptačních kritérií. Spolehlivost odhadu, kolik to vezme vaší kapacity, je na vás (je dobré umět tu spotřebu času řídit). Pokud zákazník "zná" hodiny nebo sazbu (je to nesmysl, ale může to být dáno formálními pravidly), ten druhý údaj snadno dopočítáte. Pokud budete ochotni hrát hry na slevy, připravte se na ně (viz též Obchod a vyjednávání B2B - jaké má plnění náležitosti, které lze použít jako "možnost slevy", popř. si vytvořit prostor pro vícepráce).
Snažíme se vyřešit neřešitelnou úlohu - jaká je hodnota/užitek jedné hodiny práce na daném konkrétním plnění. Protože Zadavatel není ochoten vyjít vstříc (vysvětlit, proč to potřebuje), aby se dal odhadnout přínos toho, co poptává (zejména jaké vlastnosti a termín je pro užití optimální). Takže se potřebujeme vztáhnout k výše naznačenému. Obvyklým cenám za podobné plnění (aneb co asi nabídne konkurence). Podle tlaku zákazníka na termín se přínos dá odhadnout (viz cena času).
V této souvislosti je zjevně výhodné vědět, jak u konkurence funguje cenotvorba. Ale není to fatální.
Výchozí předpoklad pro vytvoření nebo rozvoj vztahu se zákazníkem:
Hledáme nejnižší možnou cenu.
Tohle je obvykle chápáno nesprávně. Nikoli nejnižší možná na základě přímých nákladů či něčeho podobného, ale uspokojivá z hlediska tvorby příspěvku na krytí (využití kapacit).
Nemá smysl vymýšlet, jak z toho vytřískat pětikorunu navíc. Rozumně nastavený kalkulační mechanismus vyjadřuje, s jakou cenou o tu práci stojíte. A pokud o ni stojíte, tak je lepší ji získat než aby to dostala konkurence (jenom kvůli chamtivosti). Vždy uvést vše, co plnění obsahuje. Doporučit ověřit, zda to tak mají i konkurenční nabídky. Pokud primární nabídka není rovnou alternativní pro lhůtu doručení, je potřeba uvést, pro jaký scénář se počítá (obvykle bude dobré vzít nejdelší možné trvání a upozornit, že pro rychlejší plnění se cena progresivně zvyšuje).
Spodní limit ovlivňuje:
Měli bychom nabídnout lepší cenu, když zákazník souhlasí se vzdálenějším termínem. Vazba ceny na termín dodání by měla mít hodně progresívní průběh pro zkracování lhůty. Jako nic v této úloze není konstantní. Plynule se mění v závislosti na situaci na trhu, chování konkurence, naplnění kapacit v relevantních časových horizontech, úrovně nejistoty na straně plnění i na straně zdrojů, případně dalších preferencích. Je naší snahou přivést zákazníka ke korektnímu vyhodnocení, kdy skutečně plnění potřebuje - takže bychom mu měli být schopni pomoci s časovou hodnotou plnění (pokud v tom zatím nemá jasno).
To např. znamená diskusi o ceně zhruba ve scénáři:
Bylo by lepší vycházet z nabídky konkurence nebo dohody o hodnotě - to obvykle vede k vyššímu užitku zákazníka, tedy větší spokojenosti všech. Ale když žádné jiné údaje nemáme, stanovíme ji jednoduše mechanickým výpočtem.
Samozřejmě je potřeba trvale hlídat, jestli křivka není příliš moc/málo prohnutá, tedy jestli nám tento mechanický způsob neškodí. V příkladu se vychází z toho, že při vytížení kolem 60-70% nabízíme ceny se základní hodinovou sazbou.
Obrázek reprezentuje zjednodušenou verzi modelu. V reálné tabulce (byť je to jen demonstrativní model) se řeší pořadí prací, již rozpracované, pevná a pohyblivá část sazby atd. Pro praktické užití by byly trošku jinak vztahy - co je zadáváno a co počítáno. Takovou jednoduchou tabulku může udělat každý sám. Což má tu výhodu, že přesně víte, co v ní je. Pokud ovšem bude mít někdo zájem, tak je model k dispozici. Mnohem lepší je využít odpovídající aplikací pro správu zakázek (plánování kapacit, cenotvorbu, nabídky, ...).
Co ještě je dobré zohlednit.
V jednoduchém modelu se neřeší podpora pro situaci, kdy je zákazník ochoten zaplatit za expresní dodání tolik, že se vyplatí přesunout dříve sjednané plnění či navýšit kapacitu. Proto se hodí rozšířit model o dopočet volné kapacity k cílovým termínům jednotlivých zakázek. Je to samozřejmě velmi orientační. Pro návrh ceny nic sofistikovanějšího nepotřebujete. Stačí odhad (dle zkušenosti), jaký koeficient použít pro jakou úroveň zkrácení termínu. Zkušenosti potvrzovat analýzou skutečnosti.