Jak obvykle probíhá inovace v oblasti administrativy - třeba změna na vyšší verzi používaného kancelářského balíku? Jaké problémy to může způsobit? Může pomoci přechod na průběžně aktualizované řešení? Jakou kvalifikaci potřebujete? K čemu je informační strategie?
Těch otázek v úvodu je asi příliš - na některé si musíte odpovědět sami nebo věřit, že tento článek bude časem aktualizován.
Možná tomuto příběhu nebudete věřit, ale skutečně se to stalo. Jeden známý, který pracuje v menší až střední firmě jako vrcholový manažer, se na mě obrátil s dotazem. Jejich významný partner používá ve spolupráci s nimi data ve formátu DBF. Obvykle je načtou do Excel-u, doplní to, co od nich ten partner potřebuje a předají zpět. Ale teď to přestalo fungovat. Ponechme stranou, proč to neřešil se svým manažerem pro IT.
Příčinou byla inovace na Office 2007, která již nepodporuje ukládání v tomto formátu. Ponechme stranou, že řádně aktualizované starší verze by to taky neměly podporovat. Raději jsem se nesnažil zjistit, kolik času s tím strávili lidé v provozu, než s tím šli za svým šéfem a kolik další lidé.
Fatální průšvih je to, že ti lidé místo toho, aby dělali svoji práci - snažili se dokončit zakázky, zlepšovali svoji kvalifikaci, dávali do pořádku své pracovní prostředí atd., tak zoufale zápasili s počítačem. Resp. jejich vedoucí týmu se nestaral o to, co dělají jeho lidé, nevěnoval se zlepšování procesů. Nezjistil včas problém. Vrcholový manažer nebyl schopen kdysi dávno vybrat takového partnera pro IT, který by takovýmto situacím předcházel.
Jaké jsou v tomto případě náklady ztracených příležitostí? Dost obtížně vyčíslitelné, rozhodně značné.
Podstatou této zkušenosti je, že kdosi z jakýchsi celkem pochybných motivů nakoupil software, který nepotřebuje. Nestará se o to, jestli lidé v organizaci umí nebo neumí s novými nástroji pracovat. Nemá potřebu adaptovat podnikové procesy na nové nástroje. Prostě učiní nedomyšlené rozhodnutí. Kde jsou ovšem nejpalčivější důsledky v dlouhodobém horizontu?
Co třeba…
Některé odkazy:
Bude to pokračovat.
Rádi pomůžeme. Nebo se zaregistrujte k odběru notifikací o novinkách na téma Office (rozbíháme pilotní provoz - dostanete odkaz na stránku, na které si můžete upozornění upřesnit nebo vypnout).