Nenaříkejme nad tím, kolik nám příliš mnoho navíc neefektivních porad bere času a energie. Má to jednoduché řešení. Existuje řada doporučení. Zásad. Pravidel. Technik. I nějaké nástroje. Stačí chtít. Nevymýšlet si výmluvy. Začít.
Pravděpodobně si všichni myslíme, že vedení jednání (online nebo osobní) není nic složitého ("...schůzovat umí každý...", viz příspěvek na toto téma na LI a následující anketa na prostředky podpory meeting managementu + znovunalezená "diskuse" mj. o tom, co je "operativní" porada + možnosti zlepšení). Autority říkají něco jiného. Realita ukazuje něco úplně jiného.
V průzkumu mezi vrcholovými manažery 71 % uvedlo, že schůzky jsou neproduktivní a neefektivní. Studie na 20 organizacích odhalila, že dysfunkční chování na schůzkách (stěžování nebo nemístná kritika) je spojeno s nižším podílem na trhu, menší inovací a nižší angažovaností zaměstnanců (HBR: Distractions). Což má zjevnou společnou kořenovou příčinu. Jsou to nedostatečné dovednosti těch, kdo jednání vedou.
Je spousta rádoby důležitých, kteří ničemu nerozumí (či spíše nic neumí, tak se jim nechce nic dělat), proto jsou rádi, že se mohou účastnit desítek zasedání týdně, naříkají (potutelně se radují) jak mají nabitý program... a jsou prostě nepostradatelní. Ale to je jiný příběh.
Je dobré se zamyslet nad tím, čím je způsobena zmiňovaná neefektivnost. Pokud se třeba jeví jako kritická nepřipravenost účastníků, hledat příčiny a způsoby, jak to změnit. Je potřeba si ujasnit, jaké jsou skutečné potřeby pro osobní jednání skupiny lidí (viz též "Operativní porady neexistují").
Inspirací může být článek v HBR z roku 1976- Jak zvládnout schůzku (How to run a meeting). Klíčová myšlenka - pro organizátora i účastníky:
Jasný srozumitelný cíl. Vnímat i ty skryté. Správně chápat (snažit se zjistit), co všechno je ve hře. Tomu přizpůsobit co jde (chování, obsah, účast). Potřebujeme optimální množství (rozsah a obsah) schůzek. Měly by být pro všechny přínosem.
Schůzky mají mj. významnou "sociotechnickou" roli. Člověk je společenská bytost a většinou má potřebu se stýkat s ostatními lidmi. Zejména když s nimi má něco společného. Navíc interaktivně je schopen ty ostatní mnohem lépe ovlivnit, než nepřímo. Tuto skutečnost bychom se měli snažit využívat, ne ji nechat, aby poškozovala zájmy organizace.
Není potřeba schůzky násilím redukovat. Je potřeba zvyšovat jejich účinnost. Tedy je dobré se naučit ji měřit. Jak byste hodnotili výkon schůzky (tohle by chtělo samostatně, pokud to někoho zajímá...)?
Stačí mít potřebné dovednosti.
Jaké jsou funkce schůzek (pokud je umíte zorganizovat a vést).
Další úvahy v článku jsou poněkud poplatné době a cílovým čtenářům HBR. Je potřeba je chápat v kontextu, nechat se jimi inspirovat, nebojovat s tím, jestli jsou či nejsou "správně" nebo jestli to "jde či nejde". Vždy to bude evoluce. Experimenty. Hledání. Lépe než "(víra =>) nadšení & zklamání". Rozhodně nepodceňovat to, že je potřeba se soustavně "učit" (zlepšovat dovednosti jak organizátorů, tak účastníků schůzek).
Spíš "nesmí být". Klíčové je změnit jejich pojetí jako prostoru, kde je povinnost se účastnit a "přežít". Možná by bylo nejjednodušší, aby porady/jednání byly organizovány (dle možností) pouze tehdy, kdy je jejich účastníci potřebují (z jejich iniciativy). Není zdravé, když je svolává někdo, kdo se domnívá, že jejich prostřednictvím "předá" cosi, nikdo neví co (že účastníci mají "něco" dělat - viz téma úkoly). V jinde zmíněném článku "...AI opraví..." se jako problém u (zejména online) porad uvádí:
Článek mj. doporučuje (jak učinit schůzky produktivními):
Předvším však každé jednání musí přinést výsledek. To, kvůli čemu bylo svoláno. Jistě, existují "informativní" schůzky, kdy je potřeba lidem, u kterých nelze předpokládat, že budou schopni přečíst a pochopit předávanou informaci, sdělit, co se změnilo (dle možností si ověřit, jestli pochopili, jakým způsobem to ovlivňuje to, jak mají fungovat). Ale to není porada ani jednání.
Všechny autority považují za nezbytnou přípravu. Termín, cíle a program (tedy i trvání) a účastníky určit/dohodnout např. při skončení předchozí schůzky nebo v dostatečném předstihu. Podklady dle rozsahu a možností těch, kteří je budou připravovat nejpozději ve standardní lhůtě (podle konvencí tak, aby si je účastníci mohli prostudovat, popř. dostatečně včas, pokud se uvažuje připomínkování; velké téma je kvalita & rozsah podkladů samostatně/metodika... pro 'obvyklou' náročnost/rozsah + přizpůsobit ostatní termíny, platí, že jak samotné téma, tak podklady musí být natolik jednoduché, aby na jejich zpracování stačily velmi malé jednotky hodin & nutno si ověřit, jak to určený pracovník pochopil a co přesně hodlá dělat = musí tam být rezerva).
Jednání musí mít:
Na jednání se:
Takových zásad může být víc. Nanejvýš však tolik, kolik jich potřebujete. Někdo může namítat, že se to "takto" hodí pouze pro "řešitelské" schůzky. Inteligentně aplikováno to funguje na všechny formáty jednání. To není žádný nadlidský úkol. Stačí odpovídající "infrastruktura" (vhodný nástroj) + metodik - někdo, kdo bude ta pravidla (i nástroje) interaktivně/souběžně s dovednostmi lidí vytvářet a trvale zdokonalovat.
Nemusí to být vždy jednoduché.
Odpovídající používaným nástrojům. Konkretizují tyto zásady. Musí odpovídat konkrétním podmínkám (lidem a jejich zvyklostem a dovednostem, mechanismům pro sdílení informací a komunikaci, disponibilním nástrojům, podnikové kultuře). Vše toto se v čase vyvíjí. Neexistuje obecně použitelná sada čar a kouzel.
Příklad (reálně dle konkrétních podmínek a potřeb... máme vzor směrnice & metodiky).
Každé jednání má organizátora/moderátora. Organizátor je povinen:
Je také potřeba umět pravidla, která mají být dodržována, vymyslet, ověřit, formulovat, předat a vymáhat. Mimo jiné to vyžaduje účelný systém správy podnikové dokumentace a podporu kontroly plnění stanovených povinností. Zjevně i něco podporujícího odstraňování neshod, zde rozvoj dovedností.
Jednoznačný ohraničený účel - čeho má být schůzkou dosaženo. Méně je více. Souvisí s časovým limitem - může být, že se v některých organizacích či situacích a týmech osvědčí i delší jednání, ale obecně platí, že záměr má být co nejjednodušší a nejkonkrétnější. Pokud se cíl nedaří dosáhnout v doporučeném scénáři, nejspíš se vůbec dosáhnout nedá.
Dedikované jednání - odstranění problému ("řešitelská schůzka"). Nemělo by to trvat déle jak hodinu. Méně je více. Účastníci mají 3-5 pracovních dnů předem podklady (o tom, kdy je dostanou, vědí od minulé interakce, kdy byla porada sjednána (popř. od přijetí pozvánky). Podklady se rozumí informace ve všech formách dat (text, obraz, zvuk, video, výkresy, výsledky měření, kalkulace, ...). Jsou uloženy ve standardním prostoru, který má standardizovaný nástroj na připomínky. Za provoz tohoto úložiště (Teams) odpovídá vlastník záležitosti (standardně organizátor jednání).
Pouze ti, kteří jsou pro dosažení cíle (konkrétní dílčí dohody) nezbytně nutní. Samozřejmě s rozumem - pokud je několik velmi úzce propojených a vzájemně závislých témat, je účelné je projednávat společně. Proto může docházet k tomu, že se mají účastnit i lidé, kteří zdánlivě pro některou z dílčích otázek nejsou fatálně nezbytní.
Stručné a věcné.
Soustředit se na rozvíjení dovedností v tomto směru.
To je v současné době a daném kontextu poměrně zásadní téma - viz později a samostatně. Ovšem nemělo by to být téma fatální. Všechno podstatné lze dosáhnout i v papírové podobě (jen to dnes nedává smysl).
Klíčové je oddělit & integrovat systém pro podporu řízení pomocí úkolů.
Pro správné pochopení - je samozřejmě účelné/nutné zapsat, co bylo jednáním dohodnuto. Pokud nic dohodnuto nebylo, je zbytečné zapisovat, co kdo řekl. Dohodnutý závěr (i když je to shoda na tom, že jsou potřeba další kroky či informace, aby se téma dalo po jejich provedení/zpracování považovat za uzavřené - tedy že se k němu nutno vrátit v některém z následných jednání) se musí zapsat tam, kam tato informace patří.
Pokud se např. při jednání projektového týmu pro inovaci IS řeší nedostatečně vyjasněné dopady nové legislativy (nedostatečné podklady), musí z toho vyplývající úkol/-y být doplněny do plánu práce. Výstupy těchto úkolů budou podklady pro příští jednání (technicky oprava & doplnění stávající dokumentace a z ní vyplývající upřesnění funkčnosti či nastavení či dokumentace/školení a ověření, jak náprava plní legislativní požadavky). Takto aktualizovaný bod jednání (tedy informace o provedených změnách a jejich výsledcích poskytnutých předem k prostudování) jen "pokračuje" pro další schůzku (pokud je k jeho uzavření jednání týmu potřeba). Téma, které bylo uzavřeno, se na programu dalšího jednání neobjeví. Tedy když na příštím jednání budou získané podklady zpracovány (tedy v případě nutnosti přeneseny do specifikací / akceptačních kritérií, což je pravděpodobně potřeba interaktivně vysvětlit a sjednat, jaký vliv mají provedené změny na závazné hodnoty projektu), tento bod jednání se uzavře. Pravděpodobně se pro program dalších jednání založí nové body, které by měly potvrdit promítnutí změn specifikací do plánu práce (pokud to již není součástí schválení oné změny).
Udělejte analýzu výsledků posledního jednání.
Nebo si nechte udělat audit (přesněji externí analýzu, jelikož audit je možný pouze v případě, kdy máte platná a funkční pravidla pro organizaci) porad. Nezaujatý pohled na to, jakým způsobem jsou porady připravovány, řízeny a využívány. Ptejte se, jaký mají přínos. Reálně. Konkrétně.
Např. pro aktualizaci směrnice je nutno upravit dokument (jeho pracovní verzi). To znamená zapsat do plánu prací jeho aktualizace přijatou dohodu (čeho se má úpravou dosáhnout) - jako výsledek činnosti "Projednat..." (při tomto jednání) a doplnit úkoly, které byly navrženy (ve stavu "Vytvořen" & následně je sjednat). Navržené změny dle pravidel případně připomínkovat. Současně se příslušné téma zařadí/přidá na program příštího jednání nebo do zásobníku témat pro další postup.
Interní, popř. projektové schůzky.
Hledání řešení - mezi jinými technikami překonávání problémů / výzev je např. brainstorming. K tomu je potřeba, aby se tým (relevantních účastníků) sešel (pokud je to možné, tak osobně/fyzicy) a specifickou moderací specifického průběhu se snažil společně najít postup či způsob(-y) odstranění nejistoty či překážky. Bude se týkat:
Pokud hledáte či chcete navrhnout "poradu vedení", je nutno vyjasnit, čím se liší od koordinačního jednání procesního týmu. Konkretizovat cíle (cílem nemůže být "projednat").
Čemu konkrétně (rozumí se jakým okruhům) by se jednání mělo věnovat. Je účelné pokusit se kategorizovat (vymezit) obsah & charakter možných otázek. Předpokládá se, že veškeré změny musí být realizovány pomocí projektů.
Smysluplná (doporučená)
Sporná
Možná si myslíte, že pro vedení jednání nepotřebujete ani povinnosti / procesy, ani metodiku, Natož člověka, který by ostatní otravoval s tím, jaké vidí rozdíly mezi tím, jak to fakticky děláme a jak by se to dělat mělo či mohlo. Vymýšlel "experimenty" a komplikoval zažité zvyklosti. Pokud ovšem vnímáte, že při zefektivňování využití času jde o pravidla a dovednosti, je zřejmé, že někdo - i pro porady - musí:
Vlastního vyhrazeného metodika si mohou dovolit jen skutečně velké organizace. Bezpochyby by pokrýval i řadu dalších oblastí (řízení pomocí úkolů, možná i procesy atd.). Je ovšem sporné, nakolik je interní řešení efektivní. Stejně jako v řadě dalších oblastí je s největší pravděpodobností velmi užitečné využivat zkušeností odjinud.
Stačí (pro začátek) nastavit povinnost organizátora mít program a podklady. Tím se myslí povinnost potenciálních účastníků se neúčastnit, když toto nebude splněno (popř. toto opatření může být vylepšeno bednou shnilých rajčat).
"Nikdy nikdo" už žádné (zbytečné) vykecávání nebude organizovat.
Není to až tak náročné. Při troše důslednosti dosáhneme prostřednictvím minimálního "násilí" velmi rychlých a viditelných efektů. Pokud víte o něčem lepším, sem s tím. Pokud vám můžeme pomoci s lepším pochopením souvislostí, dejte vědět. Pokud se chcete vyjádřit, prozatím použijte diskusi pod příspěvkem na LI.