Opravdu je strategie potřeba? K čemu je užitečná? Jak se s ní zachází? Proč bychom ji měli mít? A co to vlastně vůbec je?
Jako součást podkladů pro workshop Jak podnikat efektivněji vyjasňujeme chápání strategického řízení. Bez pohledu do budoucnosti není jasno v tom, co má jakou hodnotu - jestli je nebo není rozumné to dělat (efektivnost).
Uvedené pochybnosti zkusíme objasnit co nejméně "teoreticky" - co nejsrozumitelněji a co nejjednodušeji (tedy některé formulace budou nepřesné... náročnější pojetí přijde na řadu později). Odpovídáme v opačném pořadí, než byly otázky položeny. Potřebujeme smysl vnímat shodně. Hledáme pojetí, kterému rozumí Einsteinovo "šestileté dítě" (bez profesury na Harvardu).
Většina si představí slogan nebo dokument. Bohužel.
Nejrozšířenější pojetí: Když chcete vyhrát válku, musíte mít dlouhodobý (až do toho vítězství) plán, co všechno je potřeba dělat. Průběžně upřesňovaný dle vývoje situace. Nikoli proklamaci o tom, že chcete zvítězit. Když chcete přežít v nepřátelském prostředí, je dobré vědět, na co si dávat pozor, jak se připravit a jak reagovat.
Pozor na rozdíl mezi běžnou a "nekonečnou" hrou ("Infinity game" - vysvětlíme).
Abyste mohli přijímat nejlepší možná rozhodnutí, musíte mít co nejkvalitnější aktuální informace. Neustále upřesňovat své záměry dle vývoje skutečnosti. Strategie je proces (snažíte si v rámci strategického týmu vyjasnit, co je skutečně důležité - sjednotit chápání situace, podstaty a důsledků příležitostí a omezení).
Strategie určuje využití zdrojů.
Je lhostejné, zda se jedná o válku, přežití v džungli nebo úspěch v podnikání. Je nanejvýš rozumné mít jasno, čeho chcete dosáhnout a proč. Hledat, ověřovat či vymýšlet a využívat možné způsoby dosažení svého záměru. Průběžně upřesňovat ono "proč", "co" a jak. Pro strategii potřebujete strategicky přemýšlet (původně tu byl odkaz na diskusi na LinkedIn, ale bohužel dotyčný příspěvek již není dostupný,což je škoda, bylo tam pár dobrých postřehů, náhradou je Strategické myšlení).
Vypadá to jednoduše - všechno je přece "úplně jasné". Zejména když je člověk zvyklý fungovat sám. Stačí mít informace a vědět, co chci (rozumí se "co musím", abych dosáhl doho, co "chci"; pozor, nestačí "chtít"). Spousta lidí si myslí, že to, co "chtějí" je prostě co nejvíc peněz. Tedy není co řešit. Stačí se "víc snažit". Pro jednotlivce snad. Byť ani tam není cesta k výdělku zcela přímočará.
Kdy zjistíte, že vám strategie chybí:
Když se nad tím zamyslíte, tak prakticky každá změna současného stavu je podmíněna vyjasněním předpokladů a odhadem důsledků. Otázka je, jak to děláte a jak by se to dělat dalo.
Co lze spočítat, není nutno rozhodovat.
Pokud to někomu připadá příliš ("zbytečně") pracné, zkušenost říká, že přešlapováním na místě a pochybnostmi obvykle ztrácíme násobně více času a energie, o penězích nemluvě. Je dobré si uvědomit, že improvizace a rychlá reakce je velmi často nejen užitečná, ale nutná. Právě striktní pravidla nám pomohou jednat rychle a efektivně. Rychle ovšem nesmí znamenat "zbrkle".
Doporučená struktura firemní strategie (znovu - není to slohová práce, ale proces) - říkejme tomu "systém strategického řízení" - může být:
Všechny součásti musí být srozumitelně a strukturovaně formalizovány (zapsány). Propojeny navzájem (nikoli "čarami", ale rozpisem faktorů a závislostí). Vztaženy ke strategickým faktorům úspěchu (dříve SWOT).
Nevytváříte dokument, ale rozvíjíte systém. Viz strategie jako sada pravidel. Když budete chtít firmu skutečně v dlouhodobém horizontu řídit, vyjde vám zcela individuální systém zahrnující získávání a zpracování informací, jejich analýzu a projekci aktuální firemní reality do budoucnosti, korekci dříve stanovených předpokladů, hledání a řízení změn, intenzívní využití zpětné vazby.
Podniková strategie představuje zadání pro realizační strategie (personální, obchodní, ...). Pro budování značky. Komunikaci. Organizační uspořádání. Pro všechno, co děláme. Primárně je to rámec, který nám pomáhá (či umožňuje) přijímat rozhodnutí. Například "Co lze spočítat...":
Pravidla život usnadňují.
Každé rozhodnutí je nutno posuzovat dle jeho dopadů na plnění jejích záměrů. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že se ze strategických záměrů nestane izolovaná nefunkční sbírka přání a představ (na které se snažíme co nejrychleji zapomenout, protože se nechceme blamovat). U každého podnikového pravidla (řídící dokumentace) nebo činnosti (procesní model) musí být jasná vazba na záměry/zájmy/principy formulované ve strategii (pokud ji realizujeme jako soubor pravidel). Včetně způsobu vyhodnocení dopadů (ve smyslu ekonomického modelu). Aby bylo jasné, jakým způsobem to, co hodláme dělat, přispívá k její realizaci.
Taková strategie - kritérium účelnosti každého rozhodnutí - dává smysl.
Musíme ji propojit s provozem - prostřednictvím nastavení procesů (zabudovat do běžných mechanismů hodnocení ekonomické efektivnosti - viz model). Právě zájmy formulované ve strategii by se měly promítnout do "provozního" nastavení procesů - např. jaká je minimální úroveň příspěvku na krytí v jednotlivých produktových skupinách, jaká je maximální úroveň naplnění kapacit pro přijímání zakázek dle jejich očekávané ziskovosti atd.
Existují různé přístupy. Je potřeba si vybrat takový, který má smysl. Který funguje. Žádné dogma, jednoduchost (srozumitelnost, použitelnost) je primární. Strategie vždy musí být:
Z toho vyplývá pochybnost, nakolik je poslání, vize a soubor cílů "strategií". Jsou to dvě strany jedné mince - bez poslání a vize není jak začít hledat pravidla pro naše chování. Neuměli bychom posoudit, jestli nám pomáhají směřovat tím směrem, o který máme zájem. Uplatňujeme je primárně na strategické cíle. Bez jejich použití bychom nevěděli, jak mají být nastavena. Je to celek, jedno bez druhého nemůže existovat.
Existuje přístup ke světu jako "komplexnímu adaptivnímu systému". Je nesporné, že naše realita je hodně složitá. Je sporné, nakolik má smysl se snažit ji obsáhnout v její komplexnosti. Spíš bude lepší se chovat dle toho, co jsme schopni zvládnout. Soudného člověka by nemělo překvapit:
Např. pro určení žádoucí ekonomické efektivnosti u kalkulace nabídkové ceny je nutné používat očekávané budoucí vytížení kapacit. Lze uplatnit zóny (nad 80% vytížení má být PnK 75%, při 60-80% třeba 60% atd.) nebo plynulou závislost (pomocí funkce).
Ve výše odkázané úvaze o komplexních adaptivních systémech je na téma strategie doporučeno vytvoření sady 6-12 pravidel a potom "...do značné míry necháte lidi, aby se za běhu v terénu rozhodli, co si myslí, že dává smysl vzhledem k tomu, co vidí.". To je moc pěkný příklad naivní představy o způsobu řízení organizací.
Z toho plyne doporučení, že i báječně a progresivisticky znějící nápady je potřeba ověřit. Zejména když již z jejich formulace je zřejmé, že dotyčný nikdy neřídil ani koloběžku.
Strategie nemůže být statická. Musí citlivě (což zahrnuje i "bezprostřednost"/včasnost) reagovat na vývoj firmy i okolí. Je nutno systematicky vyhodnocovat vývoj strategických faktorů úspěchu (SWOT++). Dle potřeby přehodnocovat a aktualizovat záměry, které jsou změnami ovlivněny. Průběžně ověřovat platnost východisek.
Co si pod tím představit - zkusme chápat "strategii" jako proces. Soustavnou a nepřetržitou souslednost činností. To jsou povinnosti určených rolí (lidí), kteří musí:
Tento systém je nutné propojit na provoz - prostřednictvím parametrizace procesů. Tím dostanete do běžných mechanismů nástroje a kritéria hodnocení ekonomické efektivnosti veškerých činností a také zdroj dat pro přípané signály - ty samozřejmě mohou pocházet i zevnitř modelu).
Čím je firemní strategie užitečná (některé názorné příklady uplatnění).
Znáte a umíte vysvětlit firemní hodnoty. Víte, odkud přicházíte a kam jdete. Své síly soustředíte na to, co nejvíce přispívá k zajištění dlouhodobé existence a prosperity firmy. Dokážete se vzdát toho, co nejspíše efektivní není. Umíte si to spočítat.
Komplexní strategie je systematicky upřesňovaná koncepce dalšího rozvoje.
Není to dokument.
Ani slogan.
Můžete existovat i bez ní. Můžete bez ní být i úspěšní (obvykle díky intuici, náhodou či z jiného důvodu).
Nebudete dlouhodobě výjimeční. Úchvatní. Fascinující. Zajímaví.
Promluvte si s námi o tom. Nebo se mrkněte, jak vám můžeme pomoci při vybudování/zdokonalení systému strategického řízení.