Protože zákazníci a jejich potřeby a očekávání se stále mění. Je nutno s těmito informacemi pracovat a systematicky zlepšovat interní procesy a zejména komunikaci nejen se stávajícími, ale především potenciálními zákazníky. Je potřeba průběžně inovovat akvizici - po dobré úvaze ověřovat a případně měnit techniky, postupy, argumentaci. Je dobré vědět, co by se mohlo stát, když to dělat nebudeme.
K čemu je dobrý marketing
- Pomáhá lépe pochopit chování trhu. Zákazníky. Konkurenci. Najít své místo. Řídit produktové a zákaznické portfolio. Hledat optimální poměr mezi cenou a objemem produkce.
- Není to jaderná fyzika - základní úroveň je poměrně triviální a měl by ji zvládnout každý, kdo chce existovat samostatně. Pochopení principů pomůže zjistit, kdy je potřeba si ověřovat, zda správně rozumím tomu, co se děje.
- Je sporné, jaká úroveň je potřebná pro ekonomické přežití firmy v dnešním světě. Ten se mění tak rychle, že největší autority oboru nás žádají, abychom spálili jejich starší knihy.
Marketing může být silný nástroj. Nebo také naprosto zbytečné vyhazování peněz. Musíme si udělat jasno v tom, co skutečně potřebujeme. Co lze a co nelze zvládnout svépomocí.
Jak vybrat partnera pro marketing
Stačí mít pár vlastních jednoduchých zásad - zhruba v poloze:
- Věřím jenom selskému rozumu. Kdo říká "mně můžete věřit", vzbuzuje pochybnost (přičemž je potřeba dát si pozor na sofistikované formy - např. naprosto skvělý článek má "pro skeptiky" Pavel Řehulka - a bezpochyby je naprostá většina toho, co píše, velmi rozumná). Já říkám "Nevěřte mi. Přemýšlejte. Ověřte si, co ověřit jde. Ptejte se." Pokud to nedokážete, stejně asi naše spolupráce nemá příliš světlou budoucnost.
- Když si nejsem jistý, jestli správně rozumím tomu, co se mi někdo snaží vnutit, zeptám se. Buď se dotyčnému podaří mi vysvětlit, co nechápu, nebo zůstávám nezpůsobilý danou nabídky využít. To tak je a nemusí to být chyba nabízejícího. Ale bylo by chybou cokoli kupovat, pokud si nejsem jistý tím, že správně chápu podstatu.
- Když něco není logické (nemohu to pochopit), tak na to nesmím přistoupit. Např. když někdo slibuje vrácení peněz - pokud to myslí vážně, tak by měl nabídnout, že platit mohu, až budu zcela přesvědčen o užitečnosti daného produktu. Stejně tak nedává příliš smysl, když někdo doporučuje přečíst si příručku na téma, u kterého současně sám přesvědčuje (či je zřejmé), že je poměrně náročné a má smysl se mu věnovat pouze pokud k tomu mám potřebnou kvalifikaci. Což platí i pro soubor zaručených návodů, jak snadno a rychle "cokoliv".
Partner pro marketing by měl být schopen se ptát tak, že společně pochopíme moje vlastní potřeby a omezení lépe, než dosud.
Co udělat pro zlepšení marketingu
Na výše odkázaných stránkách je mnoho velmi trefných myšlenek. Např. to, že není potřeba pracovat usilovněji. Že není dobrý nápad dělat pořád to stejné. Já bych doplnil - a to i v případě, kdy je to základ našich stávajících úspěchů.
- Ověřte si, jestli je možné zvýšit výkon firmy (prodej).
- Promyslete, jaká je hodnota nově získaného zákazníka.
- Zvažte možnosti a provedení změn pro efektivnější akvizici.
A když narazíte na pochybnosti, nechte si poradit. Nevzdávejte to a už vůbec se s tím neperte sami. Nebojte se zeptat. Dobrý konzultant rád poradí a pomůže s nalezením nejlepšího řešení. Auto / soustruh / správu IT přece svěříte těm, kteří to zvládnou rychleji a levněji.
Jak zvládnout firemní marketing
Přistoupit na to, že je to běh na dlouhou trať.
- Využít pohledu zvenčí a externího know-how. Nespoléhat na svépomoc, nevyplatí se to.
- Vynaložit přiměřené úsilí do lepšího pochopení zákazníků. Nejdřív to bude víc práce, postupně stále méně - ale nesmíme přestat!
- Přestat spoléhat na to, co se osvědčilo v minulém tisíciletí. Philip Kotler tomu říká "neandrtálský marketing".
Jak výše psáno - nebojte se zeptat. A s Pavlem Řehulkou sdílíme užitečnou zásadu - spolupracovat budeme pouze pokud dokážete přijmout a realizovat to, co pro vás vytvoříme.