Čím se liší řízení projektu od správy projektového portfolia a co je to program? Jak je to se zakázkami a projekty? Kde je účelné používat jaký systém řízení? Proč bychom si v tom měli udělat jasno?
Toto je asi zbytečný povzdech nad obvyklým stavem projektového řízení. Bezprostředním podnětem jsou poměrně tristní aktuální zkušeností. Možná to není všude tak zlé. Jenže to, co se objevuje na internetu, mě motivuje k boji s těmi nejškodlivějšími bludy a deformacemi. Takže kde mám kopí a vzhůru proti větrným mlýnům.
Velká organizace. Financovaná z veřejných peněz - to situaci deformuje, ale nejspíše nikoli zásadně. Některá chytrá hlava - zjevně na doporučení renomovaného poradce - se rozhodla, že do systému projektového řízení musí zařadit "programy".
Téměř jistě proto, že chce posílat peníze "programovému manažerovi".
Externímu. Což už vůbec nedává smysl.
Žádný jiný důvod není vidět. Iniciátor přehodil zodpovědnost na projektovou kancelář. Ta řeší otázku, jak "program" do správy projektového portfolia zařadit. Ono to z podstaty věci moc dobře nejde (viz dále). Případný program (pokud není mimo - tedy fakticky nezávislé projektové portfolio) vychází jako paralelní a duplicitní agregace části projektů z portfolia bez sebemenší možnosti něco ovlivnit.
Prostě to nedává smysl. Jenže prý bez "programů" to není dost "velkolepé". Zkráta musí to tam být.
Takže se vymýšlí, co by měl "programový manažer" dělat. Protože konkrétně/reálně to nikdo neví. Výsledkem je paskvil, naznačený v uvedené směrnici.
Když se řešilo, jaké konkrétní povinnosti "programového manažera" zařadit do procesního modelu systému projektového řízení, skončilo jednání naprostým selháním. Lidé z PK odmítli činnosti definovat, prý to není potřeba. Ve skutečnosti - není to jejich chyba - opravdu neví, co by to mělo být. Nechtěl bych být na jejich místě.
Aktuální diskuse s účastníky konference o projektovém řízení - "...tady ten pán je autorita, říká, že programy jsou skvělé a nutné...". Dobře - tak proč a k čemu jsou dobré? Co tedy dělá manažer programu? Jak jej vybrat? PMI tvrdí, že program je skupina projektů, které je výhodnější řídit společně než jednotlivě. Fajn... ale pokud manažer programu projekty "řídí" - jsou to ještě projekty? Jak lze určit, že je výhodnější je "řídit" společně? Co přesně to znamená? Kdo má zodpovědnost za co?
Program bychom mohli chápat jako balík projektů. Dává smysl např. pro:
K jednomu cíli je nutno se dostat jednou posloupností činností - pokud se to děje uvnitř organizace, logicky existují vazby na ostatní projekty; dílčí relativně nezávislé bloky uvnitř projektu jsou naprosto běžným scénářem. Téma je, kdo/jak je má řídi (co si pod "řídit" představujeme - tedy zodpovědost, samostatnost, zda má vlastní plán prací atd.). Bezpochyby platí, že pokud je souslednost činností skutečně nezávislá, je - pokud máme vhodného člověka, který si to vezme na starosti - rozumné ji vyčlenit jako samostatný projekt. Samozřejmě podstatné je, že pro plán práce je nutno využívat centrální zásobník zdrojů. Je zbytečné systém deformovat/komplikovat, např. jenom proto, abychom nekterému člověku mohli poskytnout lepší odměnu (viz hierarchičnost). Pokud bychom "program" řídili obdobně jako projekt, byl by zbytečný. Zjevně by strategické cíle / projektové záměry měly mít výrazně jiný životní cyklus - na první pohled se nemají zabývat spotřebou zdrojů pro získání výstupů, ale musí se soustředit nejspíše pouze na výsledky / přínosty.
Projektové portfolio (projektová kancelář) je nenahraditelné centrální správou zdrojů (resp. pro rozvoj procesu a systému projektového řízení. Péče o záměry ("cíle") spadá do výrazně jiné (byť propojené) oblasti (pravděpodobně to je "řízení (strategických) změn"... jindy/jinde).
Pokud jedna či více organizací potřebuje zorganizovat něco velmi komplexního izolovaně od ostatních rozvojových aktivit, může tomu říkat program. Pro vyjasnění pojmů doporučené pojetí:
Nejspíš je chaos kolem "programů" způsobený zmatením pojmů. Obvykle se nerozlišuje projektový záměr a projekt. Proto se také občas diskutuje o tom, jestli projektový manažer může zodpovídat za "úspěch projektu" (Co dělá projektový manažer) a je tím myšlen přínos záměru. Pokud "projekt" znamená současně záměr, tak logicky vzniká potřeba vyhodnotit, jak to s ním (záměrem) vypadá. Je ovšem příšerně zavádějící říkat tomu program.
Je důležité si vyjasnit, čemu budeme říkat projekt. Ten pojem by neměl být používán pro jiný typ aktivit. Rutinní činnosti musí být organizovány/řízeny procesně. Jednoduché aktivity jako úkoly (např. nápravu problémů v provozu nemá smysl řešit projektově, ty se musí zvládat bezprostředně / operativně - i když mohou mít větší rozsah - ideálně by měly mít připravený pravděpodobný rámcový scénář atp.). Výjimečné akce bychom měli řídit odpovídajícím způsobem - projektově. To znamená definovat & ovlivňovat:
Doporučujeme používat pojem projekt (protože se nejen z definice, ale zejména z logiky věci má jednat o mimořádnou jedinečnou komplexní aktivitu, u které musíme pracovat s významnými nejistotami) pro aktivity realizující záměr vycházející ze strategického cíle. Bezpochyby může být účelné rozdělit aktivity nutné k naplnění záměru na více projektů - ať už souběžných nebo navazujících.
To by mohla být smyslupná verze "programu". Jenže nemá smysl to zamlžovat a komplikovat dalším pojmem. Je dobré udělat si jasno, jakým způsobem mají fungovat záměry a jejich vlastníci (zadavatelé projektů). Jaké jsou jejich povinnosti (viz jinde/jindy - řízení strategických cílů a projektových záměrů).
Projekt:
Projektově řídit pouze aktivity, které nelze zvládnout jednodušším způsobem.
Čímž vyvstává otázka, jestli např. lokální změny v jedné procesní oblasti jsou projektem. Či spíše jestli jakékoli změny, které spotřebovávají zdroje (ty vždy patří celé organizaci), má smysl považovat za "lokální" (aneb by si je měl vlastník příslušné procesní oblasti "financovat" ze "svého rozpočtu").
Je jasné, že je to nesmysl. Změny není přípustné provádět svévolně. Téměř vždy budou mít dopady/vazby i na ostatní oblasti. Zdroje jsou vždy společné. Nic takového, jako "lokální projekt", neexistuje. I zdánlivě malá (rozvojová) změna musí být součástí projektového portfolia (správy záměrů). Průběžné zdokonalování interních (uvnitř procesní oblasti) pracovních postupů (pokud nevyžadují financování nebo změny rozhraní) nebo zlepšování dovedností lidí nepředstavuje 'změnu', ale "vývoj" (proces trvalého zdokonalování - CPI) a probíhá průběžně využitím provozních zdrojů (jelikož interně = samofinancování z úspor; měly by být řízeny procesně, popř. s využitím MBO)... detailní vysvětlení jinde/později.
Řízení jednoho projektu je něco úplně jiného, než správa projektového portfolia. Pokud máte víc než jeden běžící či připravovaný projekt, máte portfolio. Když nic jiného, je při správě projektového portfolia nutno:
Pokud máte projektové portfolio, potřebujete projektovou kancelář. Musí mít hodně striktně a konkrétně definované povinnosti. Je dobré, když zvládá prakticky veškeré činnosti spojené se správou projektů. Typicky zahajování | ukončování projektu a změnová řízení. Měla by také administrovat správu podnětů a dle možností i správu požadavků.
Nemusí to být vyčleněný tým, který bude zmateně pobíhat a vytvářet nesmyslné tabulky. Je to role. Pokud máte správné nástroje & metodiku, měly by měsíčně stačit 1-2 člověkody pro fungování kanceláře + 2-5 člověkohodin na každý projekt (což se samozřejmě dle podmínek a charakteru projektů může výrazně lišit).
Doporučená poloha této role není "administrace", ale v kontextu s doporučeným pojetím projektů (realizace záměrů odpovídajících strategickým cílům) spíše jako výkonný orgán systému strategického řízení - hlavní proces v oblasti - podstata povinností ředitele pro strategii. Musí rozhodovat nezávisle a nekompromisně nad úrovní vrcholového vedení (protože má na starosti strategické zájmy).
Může být, že jste firma, která své obchodní aktivity realizuje striktně projektově. Tedy každá zakázka je samostatný projekt, který je účelné řídit nezávisle (byť samozřejmě respektujeme sdílení zdrojů, pokud by zakázky byly souběžné). Asi je to možné, přesto si neumím v praxi nic podobného představit.
To jen na okraj. Problematika řízení zakázek a kapacit je samostatné téma. Koordinace projektů a provozu také.
Je extrémně důležité vyjasnit si, čemu budeme říkat projekt. Ten pojem by neměl být používán pro jiný typ aktivit. Rutinní činnosti musí být organizovány/řízeny procesně. Jednoduché aktivity jako úkoly (např. nápravu problémů v provozu nemá smysl řešit projektově, ty se musí zvládat bezprostředně / operativně - i když mohou mít větší rozsah - ideálně by měly mít připravený pravděpodobný rámcový scénář atp.). Výjimečné akce bychom měli řídit odpovídajícím způsobem - projektově. To znamená definovat & ovlivňovat:
Doporučujeme používat pojem projekt (protože se nejen z definice, ale zejména z logiky věci má jednat o mimořádnou jedinečnou komplexní aktivitu, u které musíme pracovat s významnými nejistotami) pro aktivity realizující strategické cíle.
Projekt:
Projektově řídit pouze aktivity, které nelze zvládnout jednodušším způsobem.
Čímž vyvstává otázka, jestli např. lokální změny v jedné procesní oblasti jsou projektem. Či spíše jestli jakékoli změny, které spotřebovávají zdroje (ty vždy patří celé organizaci), má smysl považovat za "lokální" (aneb by si je měl vlastník příslušné procesní oblasti "financovat" ze "svého rozpočtu".
Je jasné, že je to nesmysl. Změny není přípustné provádět svévolně. Téměř vždy budou mít dopady/vazby i na ostatní oblasti. Zdroje jsou vždy společné. Nic takového, jako "lokální projekt", neexistuje. I zdánlivě malá změna musí být součástí projektového portfolia (správy záměrů). Průběžný rozvoj lidí či interní (uvnitř procesní oblasti) úpravy pracovních postupů není změna, ale "vývoj" (proces trvalého zdokonalování - CPI) a probíhá průběžně využitím provozních zdrojů (jelikož interně; měly by být řízeny procesně s využitím MBO)... detailní vysvětlení jinde/později.
Otázka je, jestli má smysl používat pojem "program" uvnitř organizace.
Naprosto základním principem řízení (nejen projektového) je nedělitelná zodpovědnost vedoucího.
Takže navrhujeme - pokud chcete efektivně uplatnit principy projektového řízení, nezkoušejte to pouze na základě vlastních představ nebo toho, co vám vnucuje "renomovaná poradenská firma". A už vůbec nevěřte tomu, co se píše na internetu. Je potřeba mít jasno v tom, co skutečně potřebujete a současně celkem důkladný přehled v nástrojích a metodikách. Neškodí troška zdravého rozumu.
Projekty v rámci jedné organizace (nebo programu) nejsou hierarchické. Jsou vzájemně závislé prostřednictvím sdílených zdrojů a případných návazností - pokud projekt poskytuje některé ze svých výstupů jiným projektům. Mimoto může být závislost nepřímá - nejdřív je potřeba vyvinout nový produkt, potom zajistit jeho výrobu a ve správný čas zahájit akvizici nových skupin zákazníků. Vzhledem k těmto závislostem nemá smysl se snažit uspořádat projekty hierarchicky.
Proto by nemělo dávat smysl hrát si na programy uvnitř jedné organizace.
Rozhodně pokud narazíme na povídání, ve kterém je těžké se vyznat (např. Program vs Project Management), nepříliš logická a nesrozumitelná tvrzení nejsou vysvětlena, tak je potřeba se důsledně prodrat balastem a hledat podstatu. Ptát se:
Samostatné téma je řízení "projektů" v rámci dlouhodobé spolupráce s externím partnerem. Může se zdát rozumné chtít dodavateli vnutit standardní pravidla interního projektového řízení (nebo naopak). Můžete to zkusit. Nebo si to zkusit představit (nasimulovat, jak byste se tomu přizpůsobovali v roli dodavatele). Není to dobrý nápad. Pro každou takovou dlouhodobou spolupráci se vyplatí samostatný rámec pravidel, přičemž naprostou většinu detailů by měl definovat dodavatel. Pokud to jen trošku půjde, bylo by užitečné alespoň "připojit" každý dílčí projekt ke sdílené správě zdrojů, případně i záměrů/požadavků/projektovému portfoliu, ale spolupráci nelze řídit stejně, jako jeden interní projekt. Je to specifický režim. Na vyžádání ukážeme, vysvětlíme.
Pro využití projektového přístupu je kritické projekt doopravdy řídit, neschovávat se za nesrozumitelné pojmy a nevysvětlitelné/nepoužitelné koncepce či metodiky (viz Projekty a metodiky).