Zjistíte nebo vám někdo vnukne, že potřebujete nový firemní web. Když poptáte jeho tvorbu obvyklým způsobem, nejspíš dostanete spoustu obtížně vyhodnotitelných blábolů. Zvažte možnost dát si trošku víc práce s identifikací, co vlastně potřebujete. Můžete získat mnohem víc, než předpokládáte.
Obvyklý postup a jeho důsledky.
Žádná z těch možností nedává rozumný předpoklad, že získáte, co potřebujete. Protože ve skutečnosti nepotřebujete web, ale výsledky (nové zákazníky). Nikoli statickou hromadu písmenek s nejistými efekty, ale proces. Nikoli jednorázový výstup, ale službu. Nemusíte souhlasit. Zkuste to však zvážit.
Jak se nakupují služby v jiných oborech?
Hledejme inspiraci. Proč dává smysl relativně složitě hledat nejlepšího možného dodavatele velkého investičního celku? Čím je dán význam toho, co nakupujeme? V jakém připadě lze spoléhat na vlastní dojmy?
Hlavním smyslem této přípravy je udělat si sami pro sebe jasno v tom, co potřebujete. Může pomoci dotazník.
Potřebujete srovnatelné nabídky - proto je nezbytné co nejlépe popsat, co zamýšlíte a zejména jak má vypadat nabídka. Potenciálním partnerům je potřeba říci všechno, co potřebují vědět, aby vám mohli položit doplňující otázky (podle toho poznáte, že to "myslí vážně") a potom předložili smysluplný návrh spolupráce.
Máme iniciální verzi metodiky pro vytvoření výzvy (v češtině).
Je to pouze výchozí nástřel. Zachycení nejdůležitějších témat. Některé části tam vůbec nejsou. Málo příkladů. Což postupně napravíme - nejlépe s vámi. Určitě potřebuje (jako všechno) průběžně udržovat. Součástí je (jednoduchý) nástroj pro hodnocení nabídek. Uvítáme zkušenosti, podněty či připomínky.
Důležité doporučení - nespoléhejte na jediného dodavatele. Je dobré mít alespoň jednoho dalšího v záloze. Pokuste se dohodnout organizaci práce tak, aby pokud možno žádná (vaše) práce nepřišla vniveč. To znamená najít takové parametry spolupráce, při kterých běžný alternativní dodavatel bude moci pokračovat (byť nejspíš ne všechno bude použitelné). Jde hlavně o technologie a podmínky spolupráce.
To musíte vědět. Je to naprosto zásadní a dost náročné.
Např. (vaše nezvratné přesvědčení, jak to chcete dělat)
Je dobré počítat s tím, že se některé představy ukáží jako nepříliš praktické. 🤔
Něco je v té metodice a další příklady později/jinde detailně.
Ujasněte si jak má fungovat a jaké to předpokládá organizační podmínky.
Musíte mít jasno v tom, jestli a proč web trvalou péči potřebuje … 😉
Výzva není zadání. Technické zadání pro inovaci/tvorbu webu musíte vytvářet společně s vybraným partnerem. Toho musíte vybrat ne podle ceny, ale podle toho, nakolik je důvěryhodný - jestli rozumí tomu, co dělá, zejména jestli pro vás chce dělat web, který vám bude skutečně vydělávat. Takže budete vybírat nabídku s nejlepším poměrem výkon/cena. Zjednodušeně tu, podle které bude web vydělávat nejvíc i po zohlednění rizik a pravděpodobnosti úspěšného dokončení. Pozor, čas jsou peníze!
Nám vychází, že internetový marketing se nevyplatí dělat svépomocí. Případně si přečtěte, jak má vypadat web. Můžeme se tomu věnovat ve workshopech na přání.