Všichni máme těch monitorů plné zuby. Přesto zkusme uspořádat něco, co bude stát zato. Žádná monotónně blábolící hlava. Platforma pro výměnu názorů a zkušeností.
Efektivní forma
Poslechnout si něco zajímavého je rozumné. Když chcete konkrétní užitek, zvažte:
- Neposlouchat, ptát se.
- Neprocvičovat, ale najít řešení pro zcela konkrétní situaci.
- Získat inspiraci a nadhled.
Jan Řezáč napsal, co je workshop. Jeho formulace je skvělá, pojďme ji uskutečnit a rozvíjet: "Lidé pracují na problémech, které je trápí, místo aby naslouchali učenému kmetu, který jim přináší 'pravdu'."
Užitečná spolupráce
Navrhujeme řetěz "pracovních schůzek", na kterých by se s přispěním zúčastněných řešily (nebo alespoň rozebíraly / vyjasňovaly) konkrétní záležitosti (nechci psát "problémy"). Třeba na základě toho, o čem se budeme bavit, může vzniknout sdílená knowledge-base (řekněme soubor zkušeností a doporučení).
Výchozí představa:
- Technicky - každý (druhý) týden některý vybraný den (doporučuji úterý) ve stanovený čas online schůzka. Výchozí trvání hodina s půlhodinou rezervy, kterou lze případně využít k interaktivní přípravě dalšího setkání. Všechny další technické záležitosti postupně. Podklady, záznam.
- Od prvního přespříštího měsíce tak dlouho, dokud nás to bude bavit.
- Kdo se chce účastnit, tak se přihlásí a přispěje "složením přijímací zkoušky", což je zmíněné konkrétní téma. Spojíme, co půjde a nastavíme posloupnost (co má čemu předcházet). Uděláme schéma/katalog témat. O výběru témat se dá hlasovat, lepší bude vybrat nejvhodnější cestu a vysvětlit proč právě tudy.
- Eliminovat nebo omezit marketing (přímé nebo nepřímé přesvědčování, jak správné je navázat spolupráci s tím, kdo mluví). Bavme se o tom, co fakticky praxe potřebuje - a samozřejmě doporučme - nezaujatě - možnosti řešení. Nejlépe takové, ve kterých se neobjeví ani název produktu, ani jméno firmy. Úplně nejlépe formou obecného postupu (metodiky klidně s identifikací firmy).
- Formát - žádné "mluvící hlavy" - ïnteraktivní práce nad dokumentací případové studie (nejlépe založené na reálné situaci). Průběh schůzky:
- [Podklady předem, odkazy v pozvánce.]
- Zahájení: Rekapitulace tématu & návrh+dohoda na postupu.
- Hlavní část: Otevřená (spolu)práce na sjednaných krocích (tématech/otázkách, bude příklad) - výsledky zaznamenáváme. Když se nezapojíte, musí to oddřít moderátor. Přidáváme podněty/otázky k navazujícím tématům.
- Závěr: Rekapitulace výsledků & upřesnění návazné schůzky & doporučené kroky ("domácí úkoly").
V ideálním případě by se měl alespoň účastník, jehož téma bylo obsahem jednání, pokusit o praktické využití a na (některé) další schůzce (nejlépe písemně předem) shrnout, co se mu podařilo nebo jaké má potíže - popř. přispět k upřesnění návazných témat nebo téma 'eskalovat' (pošoupnout 'výš a dál').
Návrh témat
Co koho zajímá - nebo něco z následujícího.
- Internetový marketing
Nosné téma může být něco jako:
- Jak si mám sám naklikat web a kdy je to dobrá a kdy nevhodná volba.
- Proč a jak efektivně tuto činnost outsourcovat. Jak poptat, jak zadat.
- Jak spolupracovat s poskytovatelem služeb.
- Co všechno je dobré vědět, mít sjednané, vyhodnocovat, …
- Proč to opravdu nejde bez marketingové strategie a jak to zvládnout elegantně a efektivně.
- Akvizice a řízení vztahů se zákazníky
- Co nezbytně potřebujete (využijete) pro správu zákazníků.
- Proč by nás měla zajímat hodnota stálého zákazníka a jak to spočítat.
- Co je výkon obchodníka, čím vyjádřit, jak měřit.
- Motivace (nejen) obchodníků.
- Moderní podoba aktivního oslovení (akvizice).
- Doporučené uspořádání obchodních činností a informací.
- Proč je rozumné nenechat obchodníky, aby si organizovali práci sami.
- Jak by měl fungovat terénní obchodník a jak obchodní administrativa.
- Procesní přístup
- Co znamenají „procesy“ pro malé firmy a proč je dobré na nimi neohrnovat nos.
- Pracovní postupy - dovednosti - role - lidé.
- Proč chápat kontrolu jako nástroj rozvoje lidí a primární způsob zvyšování výkonu firmy.
- Vztah evidence činností a řízení kapacit.
- Controlling
- Co je to příspěvek na krytí & proč a jak hodnotit ekonomickou efektivnost.
- Cenotvorba založená na využití kapacit (omezených zdrojů).
- Motivace k hospodárnosti × výkonu - jak řešit rozpor.
- Adopce Microsoft 365 & správa IT
- Proč jsou nové technologie pro malé firmy mnohem větší příležitostí než pro ty větší.
- K čemu jsou dobré funkce a aplikace - jak se v tom má člověk vyznat.
- V čem konkrétně to může být užitečné, když u nás ve firmě děláme <to a to> <tak a tak> (očekávejte, že k tomu bude pár upřesňujících otázek, možná příklad).
- Jak udělat rozumný dotazník. Včetně základních pravidel pro jeho sestavování a pár doporučení pro vyhodnocování.
- Jak zorganizovat online schůzku a poslat pozvánku (a/nebo vytvořit položku, kterou si může každý přidat do kalendáře u veřejných akcí).
- Praktické řešení pro katalog podkladů - jak efektivně sdílet zdroje.
- Organizační & informační dovednosti
- Nosné téma tohoto cyklu - learning by doing. Získávání informací (hledání, třídění, zpracování, ...). Zapomínání. Metodiky.
- Příprava, organizace a řízení porad / schůzek / jednání.
- Řízení pomocí úkolů (a procesních pravidel / povinností).
- E-mail & Zero Inbox. Proč (a jak) přestat (?) používat e-mail.
- Kalendář a řízení času. Vlastního i kapacit týmu.
- Sdílení - co je potřeba změnit v hlavách a organizaci.
Koho to zajímá, ozvěte se prosím s názorem (tohle není přihláška, jenom prvotní návrh, který potřebuje zpětnou vazbu). Průběžně bude dotazník, ve kterém se bude moci hlasovat pro témata a další náležitosti. Měl by fungovat tak, že každé jedno téma bude mít škálu, na které vyjádříte přínos pro (vaši) praxi.
Vedlejším efektem by mohlo být, že se zcela konkrétně seznámíte s tím, jak používají MS Teams a celá Office 365. Inspirací tomuto záměru je Digitální akademie Czechinvestu pro malé a střední firmy. Formát vypadá rozumně - hodinka výkladu, o týden později dvě hodiny něčeho označovaného jako workshop ("procvičování v praxi"). Držím pěsti, aby se to vydařilo. Máme ale na víc.