Důležité je položit si správné otázky.
EE je "výnosnost", užitečnost, návratnost, účelnost. Když je něco efektivní, tak to (zjednodušeně) znamená "výhodné". Obvyklé pojetí - "přínos toho, co udělám". Nejde o nějaký automatický či nepodmíněný užitek, ale vždy o poměr mezi použitými zdroji - penězi, energií, časem či čímkoli jiným - a získaným užitkem.
Vyjadřuje se relativně - jeho hlavním smyslem je srovnávání alternativ - produktů, zákazníků, záměrů.
První / primární a nejdůležitější chápání užitku je přínos, který získává zákazník. Od jím subjektivně vnímané úrovně prospěchu, který mu produkt přináší, se odvíjí cena, kterou je za něj ochoten zaplatit. Analogicky cena vstupů je dána tím, co jsou ochotni zaplatit ti, kteří je kupují. To je praktická podoba teze "Cena vzniká na trhu".
Tak je určena hodnota produkce i jí spotřebovaných zdrojů - objemem a průměrnou cenou (tržbami za produkt či celou produkci). Na její vytvoření byly spotřebovány firemní zdroje - v podobě variabilních a fixních nákladů. Spornou otázkou je uplatňování fixních nákladů při posuzování ekonomické efektivnosti.
Podstatné je, proč potřebujeme EE vyjádřit. K čemu to má být dobré. Ekonomickou efektivnost - aneb jak účelně jsou vynakládány zdroje - chceme obvykle hodnotit u produktů, zákazníků, instalovaných kapacit, lidí a týmů - vlastně spíš procesů a aktivit (instancí). A zde je potřebná důslednost - udělat si zcela jasno v tom, proč to děláme.
Ptáme se např., jak správně vyjádřit výkon (přínos) obchodníka nebo srovnáváme investice - dva různé stroje, popř. alternativy outsourcingu atd. Obecně každý záměr.
Naprosto zásadním faktorem je to, jestli využití některé snáze získatelné hodnoty (např. u toho obchodníka "tržby za minulost") dává smysl či snad nemůže být kontraproduktivní.
Klíčem je, zda úhradu nepřímých (fixních, režijních) nákladů považujeme za něco užitečného, nebo se omezujeme jenom na "zisk". 😏
Kde, na jaké úrovni se chceme / musíme zabývat účelností (návratností, užitečností). Důležité je položit si správné otázky:
První otázka - "Lze na všech úrovních vyjadřovat EE stejným způsobem?" - snad nepotřebuje zvláštní vysvětlení (to ze samotné podstaty není myslitelné). Nesporné je to, že reálný efekt přináší do firmy jenom zákazník, resp. (uhrazený) produkt (Drucker - profit center). Možná se tady vnucuje myšlenka, zda (a jak) tedy bude vůbec možno (jestli má smysl) měřit užitek uvnitř firmy. To je velmi správná otázka. Takže:
Nejdůležitější otázka je, proč to potřebujeme? K čemu je vyjádření EE dobré? K čemu má sloužit analýza a plánování EE na úrovni navržených jevů? Prosíme - vyplňte průzkum (2 otázky, z toho jedna jestli si myslíte, že to u vás ve firmě děláte správně + dle zájmu komentář).
Viz též
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.