Která je ekonomicky výhodnější.
Pokud něco poptáváme, měli bychom být připraveni, že nám přijdou nabídky a ty budeme chtít vyhodnotit. Tím má být řečeno, že by nás nemělo překvapit, když přijde poněkud více nabídek (to je obvykle dobře, vyjma případů, kdy nevíme co chceme a proto jsme do světa vypustili nepříliš korektní poptávku). Když se připravíme na hodnocení nabídek, poptávka bude mnohem přesnější a budeme schopni lépe sdělit, co vlastně chceme a především jaké informace má nabízející poskytnout (viz též hodnocení ekonomické efektivnosti obecně):
Co se nákupu děje a co je pravděpodobně možno zlepšit. Zpracovaná verze seznamu problémů - zobecnění příčin a důsledků toho, že ne vždy všechno funguje spolehlivě či s využitím disponibilních možností.
Bude doplněno.
Obecně se snažíme získat požadovaný výkon za minimální cenu (toto platí pro komodity - něco, co spolehlivě může dodat větší počet renomovaných standardních dodavatelů). Alternativně potřebujeme maximální výkon za danou cenu (záležitosti strategického významu, individualizované řešení, inovace apod.). Není rozumné snažit se tyto dva přístupy spojovat, je to spojování ohně s vodou.
Když kupuji nový dodávkový automobil, kritéria pro vyhodnocení nabídek budou pravděpodobně (téměř) všechna kritická (pokud nechci zohlednit např. přání budoucího uživatele na výbavu ... typicky ba v takovém a většině podobných měla také fungovat nadřazený rámec - zde např. "car policy") a budou mít zhruba následující strukturu:
Stanovím (nákladový) limit pro tento účel (jakou má pro mě splnění těchto kritérií - resp. získání daného plnění - vnitřní hodnotu - a to realistickou úroveň - když se do tohoto limitu žádná z nabídek nevejde, musím přehodnotit kritéria nebo limit; fakticky by v takovémto případě měl mít pouze roli pojistky, při rozumném přístupu není možné, aby několik / většina nabídek nebyla v rámci limitu) a vyhledám nebo si nechám poslat nabídky na toto plnění.
Kritéria lze zveřejnit nebo ne, mělo by to být celkem jedno. Z nabídek, které moje kritéria splňují, vyberu tu nejlevnější. Takto postupuji, když nakupuji komoditu. Otázka je, jestli všechny produkty (např. vzdělávání, poradenské služby, inovace informačního systému a další strategické aktivity) mohou být nakupovány jako komodita.
Pokud máme opačný případ - hledáme pro daný rozpočet nejlepší možné plnění (nejsme si jisti, jakou nejnižší možnou kvalitu si můžeme dovolit, ale je dáno, kolik nejvíc můžeme utratit), musíme postupovat (celkem logicky, protože celá situace je obrácená - platí to pro všechny sofistikovanější produkty, u kterých nemáme dostatečné znalosti na určení toho, co přesně potřebujeme a fakticky hledáme nejperspektivnějšího partnera) opačně:
V tomto případě hledáme nejlepší možné řešení (v rámci limitu) "bez ohledu" na nabízenou cenu. Čímž je myšleno, že pokud vnímáme potřebu (např. architektonický návrh pro nový dům, nový logistický partner) jako strategicky důležitou, není podstatné ušetřit (najít dodavatele, který nabízí daný produkt nejlevněji), ale najít v rámci limitu to nejlepší možné řešení (čímž není řečeno nejdražší).
Bude pokračovat, resp. bude rozděleno ...
Pokud máme požadavky, které nejsou kritické, můžeme je použít pro stanovení míry užitečnosti nabídek, které prošly přes kritické požadavky (týká se v popisované podobě pravděpodobně především komodit, u partnerství se postupuje jinak). Abychom ovšem mohli srovnávat podle kritéria "cena/výkon", musíme výkon kvantifikovat. To znamená ocenit přínos (pro každý dílčí nekritický požadavek stanovit váhu či hodnotu plus rozpětí - nejlépě 5-ti bodová stupnice či něco obdobně jednoduchého). Najdeme nabídku s nejnižší úrovní "dodatečného" užitku a potom najdeme tu nabídku, která má nejvyšší přírůstek užitku na navýšení ceny.
Pokračování příště
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.