Proč je dobré používat obecně známé pojmy (i když se nám nelíbí).
Standardní význam pojmů a jejich doporučené chápání. Uvítáme každou připomínku, která upozorní na faktické či logické rozpory.
Většina modelů je statických. v lepším případě jsou systémy výkaznictví a plánování adaptabilní (schopné změny). Pokud je model adaptivní, znamená to, že jeho přizpůsobování se zadaným údajům za skutečnost je součástí funkčnosti. Nejde jen o jednoduché výpočty v rámci zadané skutečnosti, ale především o změny plánu, které jsou na zadanou skutečnost navázány.
Tedy existují mechanismy pro automatické změny nejen hodnot, ale i parametrů chování (očekávané změny, např. vývoj prodejů, vývoj cen apod.). Na tyto údaje by měly být nastaveny signální mechanismy. Většinou jde o metodickou konstrukci modelu, nikoli o technické prostředky.
Např. adaptivní charakter má plánování výnosů jako součinu prodávaných množství výrobků a jejich očekávaných cen. Potom se budoucí (i celkové) výnosy přepočítávají po každém doplnění skutečnosti na základě změn nejen tempa vývoje množství, ale i cen. Pokud je definován vztah mezi objemem a cenami, systém v ideálním případě reaguje návrhem na úpravu cen pro dosažení maximálního absolutního příspěvku na krytí (tedy pokud se při očekávané ceně dosahuje menšího PnK, než by mohla zajistit nižší cena a je dostatek kapacit, tak lze cenu snížit a naopak - pokud plánované ceny vedou k takovým objemům prodejům / produkce, že jsou přetíženy řízené kapacity, měla by se cena zvýšit a tím snížit poptávané množství).
Podstatné je to, že díky definovaným vazbám se automaticky upravuje jak plán využití kapacit a všechny plány výroby (apod.) a plán nákupu. Zajímavá je tato funkčnost převedená do řízení aktuálního období - pokud je definováno několik časových jednotek, ze kterých se aktuální období skládá a uvažuje se jednotková úroveň, automaticky se upravuje očekávání aktuálního období, takže stále "víme", jaké jsou výsledky aktuálního období (ať už měsíce či roku).
Je potřeba co nejlépe - a co nejsmysluplněji - identifikovat řiditelné faktory ekonomické efektivnosti.
To nejsou
Mohly by to být
... pokračování příště ...
EE je "výnosnost", užitečnost, návratnost, účelnost, užitečnost. Když je něco efektivní, tak to (zjednodušeně) znamená "výhodné". Samozřejmě normální pojetí znamená "přínos toho, co udělám". Nejde tedy o nějaký "samozřejmý" užitek, ale vždy o poměr mezi vloženými zdroji - ať už penězi, energií, časem či čímkoli jiným.
[Viz později diskuse - bude doplněno]
Výkon je schopnost organizace poskytovat žádoucí (tedy ani méně, ani více) objem užitku při optimální spotřebě zdrojů. U komerčních organizací by to mohl být dlouhodobý růst / maximalizace příspěvku na krytí. Ty ostatní by se měly chovat stejně (viz samostatně).
Klíčový ukazatel výkonu je tedy jednoduchý.
Vždy může být pouze jeden.
Kdyby jich bylo víc, tak by se muselo rozlišovat, který je "více" klíčový a má být považován za důležitější. Pravděpodobně je snaha zavést KPI důsledek víry v možnost jednoduchého provázání výkonu organizace se motivací jednotlivců. Což je naprostá pitomost.
[Viz později diskuse - bude doplněno]
Koncepce vychází z 5 smrtelných podnikatelských hříchů, kdy se P. F. Drucker snaží vysvětlit, že ekonomická efektivnost produktu je objem užitku, získaného za dobu jeho životnosti. Jako užitek dává smysl pouze příspěvek na krytí (hrubý zisk = rozdíl mezi přímými náklady a tržbami daného produktu).
Cenu nelze "stanovit" na základě nákladů.
Základem je najít optimální nabídkovou cenu.
Cena nemá nic společného s náklady na produkt. Čímž není řečeno, že např. v případě zakázkové výroby nebo při uvádění produktu na trh se náklady při návrhu ceny mají ignorovat. Naopak - ale chce to dělat s rozumem. Dalšími tématy jsou:
Nestačí finanční ukazatele - je nutno oddělit množství a cenu.
Nejjednodušší příklad - pokud se chceme zabývat např. náklady na provoz služebních aut, je potřeba v oblasti spotřeby pohonných hmot samostatně hodnotit průměrnou spotřebu v litrech na kilometry a samostatně cenovou hladinu. Konkrétně toto je pochopitelně účelné jen v některých případech - ale je na tom dobře vidět, že nedává smysl se zabývat pouze náklady na PHM bez ohledu na počet ujetých kilometrů.
... pokračování příště ...
Tohle je pouze doporučený význam - jak odlišit jednotlivé vrstvy ekonomického modelu. Standardní význam může být chápán jako velmi blízký. V našem pojetí očekáváme vývoj (relativní či absolutní změna) jednotlivých faktorů. Plán je výsledek aproximace skutečnosti pomocí tohoto očekávání.
Změna je skutečný vývoj daného faktoru za hodnocené období (tedy vztah mezi předchozí a aktuální úrovní). Je to skutečnost daného očekávání, to, co chceme porovnávat s očekáváním.
... pokračování příště ...
Plánování je obvykle chápáno jak zcela zbytečná byrokracie. Je ovšem na nás, abychom si udělali jasno v tom, jestli to pro nás může být něčím užitečné či nikoliv.
Zcela jistě existuje několik druhů plánování.
... pokračování příště ...
Viz též produkt v marketingu.
Skupina položek sortimentu, která vzniká stejným či podobným technologickým postupem - spotřebovává shodné zdroje - a plní u spotřebitele obdobnou funkci.
Nerespektují se dogmaticky marketingové aspekty - značka, pozice, zákazník ...
Pokud prodáváme víceméně stejný prací prášek nebo ostřikovač pod různými značkami, tak cílové skupiny zákazníků jsou "uvnitř" produktu; poměr mezi náklady na marketingovou komunikaci a přínosem jednotlivých značek se musí optimalizovat zejména s ohledem na celkový podíl na trhu a využití kapacit - je přirozené, že jednotlivé součásti produktu budou mít různou EE, nemá to nic moc společného s EE produktu; samozřejmě toto - a každé jiné - pojetí je poměrně diskutabilní, musíme je vnímat účelově.
Není to úplně jednoznačné, analýza ekonomické efektivnosti musí být po jednotlivých značkách, ale týká se spíše prodejního úsilí a skupin zákazníků, než oblasti spotřeby zdrojů (typicky využití obvykle drahých technologií).
Rozdíl mezi přímými náklady a přímými výnosy produktu (též "PnK").
Přesunout do samostatné stránky.
Snažíme se vyjádřit skutečnou ekonomickou efektivnost tam, kde to je možné.
PnK představuje zdroj úhrady (krytí) nepřiřaditelných (nepřímých/fixních) nákladů (režie) a po jejich úhradě vytváří čistý zisk. Musí také uhradit případné čisté ztráty produktů, které mají nižší přímé výnosy než jsou jejich přímé náklady. Občas se objevují diskuse o tom, proč do nákladů nepatří to či ono - pokud dokážeme spolehlivě identifikovat a kvantifikovat (plánovat - stanovit normativ & měřit) náklad, který je vyvolán produktem, je nutné jej zahrnout, v opačném případě nikoliv.
Občas se vyskytují nejasnosti (zejména pokud nemáme zcela jasno v tom, jak vznikají jednotlivé druhy nákladů a jak hospodářský výsledek) v tom smyslu, zda efektivnost založená na PnK vyjadřuje správně to, co potřebujeme vyjádřit. Pokud vyjadřujeme ekonomickou efektivnost (EE) firmy jako celku (jiné téma), je nesmyslné používat jakýkoli vnitropodnikový ukazatel. Opět se jedná o srovnání variant, číslo samo o sobě nemá žádný význam.
Otázkou jsou služby a zakázková výroba. V těchto případech lze uplatnit přístup, že veškeré náklady vznikají u zákazníka, produkt žádné náklady nemá či nemusí mít. Alternativou je poměrně složitá konstrukce založená na kalkulačních sazbách dle plánovaného využití kapacit, která většinou bude mít sporný přínos.
Ekonomická efektivnost je jenom jedna. Je to podíl mezi zdroji, které vynakládáte a užitkem, který získáváte.
Hodnocení ekonomické efektivnosti vnitropodnikových faktorů výkonu dává smysl pouze v kontextu podnikové strategie.
Rozdíl mezi očekáváním a skutečnosti.
... pokračování příště ...
Naprosto jednoduchý princip - pro všechny zajímavé hodnoty lze nastavit meze (hranice). Obvykle se nenastavují individuálně, ale jako relativní odchylka pro ten který typ údaje.
Pro praktické použití ekonomického modelu jsou signální mechanismy klíčové. Na jedné straně jsou pro jeho fungování nutné a na druhé jsou důvodem, proč o adaptivní model usilujeme - pokud se model sám sebe aktualizuje, plní svoji funkci.
Obvyklé pojetí. Občas někdo, kdo vůbec neví, o co jde, tvrdí, že se jedná o nákladový model tvorby ceny (což je smrtelný podnikatelský hřích), např. "...setting a price for a product or service based on the costs associated with making it and the desired profit margin."
Fakticky poněkud samoúčelná (akademická) konstrukce, kdy ze známé prodejní ceny počítáme limit nákladů pomocí normativu "zisku" (což rozhodně nesmí být "zisk", ale PnK / hrubý zisk). Z logiky věci je zřejmé, že to nemůže být absolutní hodnota, ale vždy procento. Dává smysl pouze na začátku životního cyklu produktu, ale i tak je tento způsob myšlení zvrácený - pravděpodobné náklady a pravděpodobnou cenu odhadnout dokážeme. I kdybychom na dobu životního cyklu produktu dokázali odhadnout průměrné využití kapacit, tak je tento údaj tak brutálně nespolehlivý (je ovlivněn obvykle i dalšími produkty), že případně vypočítaný nákladový limit (navíc v absolutním vyjádření) je zcela nevěrohodný. Navíc jej není jak použít - náklady tak jako tak je potřeba sečíst, takže je přirozené se následně ptát, jaká je pravděpodobná EE produktu v celém životním cyklu.
Měli bychom testovat nově vznikající produkt(-y) ve více scénářích cena × objem prodeje.
Způsob uvažování, kdy se důsledně snažíme vyjádřit co nejjednodušším způsobem očekávané tržby (např. u produktů je to celkový objem tržeb v rámci minimálního životního cyklu - ve stálých cenách) a pomocí normativu stanovíme pro očekávanou úroveň spolehlivost předpovědi prodejů a dalších rizik (dle typu produktu) limit jednotkových (přímých) nákladů. Tak dlouho (stanovenou metodikou) upřesňujeme podmínky životního cyklu produktu, dokud nemáme dostatečnou pravděpodobnost, že jeho zavedení není možné nebo uvažované parametry jsou dostatečně spolehlivé.
Viz též Náklady řízené cenou.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.