Základní pojmy IT

Provizorní.

ASP - Active Server Pages

Technologie firmy Microsoft, která rozšiřuje klasické HTML stránky. Umožňuje vložit do HTML stránek programový kód, který je při žádosti o stránku zpracován na straně serveru. Takto se často realizuje část aplikační logiky internetových aplikací. Výsledek je zaslán zpět internetovému prohlížeči ve formě obyčejného HTML kódu.

Application Programming Interface (Wikipedie)

Rozhraní - definice způsobu, kterým může jiný systém vyvolat funkčnost - předat data. Typicky když se podaří převést/získat třeba bankovní výpis v datové podobě, je potřeba ho dostat do účetního systému. To se dá udělat tak, že účetní systém "umí" výpis naimportovat - příslušný standardní formát převede na svá interní data. Přes API to funguje opačně - systém definuje, v jaké podobě data přijímá a poskytuje další funkce pro případné řešení problémů při jejich zpracování. Tím se otevírá možnost vytvořit inteligentní průvodce zpracováním všech možných dokladů, které mají skončit v účetnictví. Využít vytěžování dat, schvalovací procesy a další vymožnosti a 100% validní data se zaúčtují automaticky. Včetně toho, že se doplní chybějící položky do číselníků (osoby, artikly, ...).

ASP (Application Service Provider/-ing)

Viz též SaaS

Poskytovatel (nebo "poskytování") aplikačních služeb. Analogie ISP, pokročilejší stupeň služeb na Internetu (v prvních fázích vývoje). Viz outsourcing. Nová forma poskytování funkčnosti - defacto software jako služba.

BI (Business Intelligence)

Soubor nástrojů a postupů umožňující efektivní analýzu obchodních (firemních) dat.

CRM (Customer Relationship Management)

Procesní oblast (soubor povinností) pro aktivní řízení vztahů se zákazníky ve všech kontaktních bodech, s účelem navázání oboustranně výhodného dlouhodobého vztahu. CRM vyžaduje zákaznicky orientovanou podnikovou strukturu, procesy a celou podnikovou filozofii. Má za cíl poznání zákazníka, tedy jeho chování a  potřeby a následné vyhodnocování těchto údajů pro udržení stávajících a získání nových zákazníků.

Viz též články CRM pro 21. století a Řízení vztahů se zákazníky. Nebo nástroj pro CRM (a úvaha o vhodnosti MS Teams pro tento účel).

EDI (Electronic Data Interchange)

Systém výměny elektronických strukturovaných dokumentů (objednávky, faktury, avíza…) mezi aplikacemi nezávislých objektů. Vlastní přenos dat a  další služby zajišťuje třetí subjekt, tzv. VAN operátor. Použití nachází tato technologie především v systémech řízení dodavatelsko-odběratelských vztahů (SCM -Supply Chain Management).

ITIL (IT Infrastructure Library)
Rámec přístupů k zajištění dodávky kvalitních IT služeb za přiměřených nákladů, který vychází z nejlepších praktických zkušeností. Knihovnu spravuje organizace Office of Government Commerce a je šířena formou knih, CD, školení, konzultací a certifikací. ITIL je v současnosti již de-facto mezinárodním standardem pro oblast řízení IT služeb.

Service Oriented Architecture (Wikipedie)
Jednotlivé systémy/aplikace nejaou vytvářeny jako monolitický a uzavřený systém, ale skládají se z elementárních komponent, které jsou schopny zajistit izolovatelnou funkčnost. Jednotlivé části řešení si mezi sebou vyměňují data primárně prostřednictvím zpráv či obdobným mechanismem, který umožňuje škálovatelnost a poskytuje další výhody.

Tak mimo "stavebnice" poskytují rozhraní (API), pomocí kterého se připojí na centrální komponentu, přes kterou toto jejich rozhraní může využívat jakákoli jiná aplikace, která je k oné centrální komponentě (Service Bus) také připojena a má potřebná práva.

Rozumíte své práci. My také.

Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.

Cena: Přiměřená

Chci vědět víc

Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.