Co je co v oblasti informačních technologií (prozatím původní verze).
Tento katalog "zajímavostí" se nezabývá primárně tím, co ta či ona aplikace umí (také nejsou tříděny podle aplikací, ale podle profesí či typů činností). Snažíme se zmapovat to, co děláme zbytečně složitě nebo zcela nesmyslně.
Rozhlédněte se, jestli se něco takového neděje i ve vaší organizaci.
Otázka zní: Jaká "zvěrstva" se kolem nás dějí? Proč? Viděli jsme např.
Je potřeba najít kořeny a návod, co s tím. Běžnému správci IT (ať už internímu nebo externímu) je a bude produktivita práce běžných uživatelů celkem lhostejná a obvykle (alespoň tak, jak to je ve většině firem, které znám) ty kancelářské aplikace neznají a už vůbec nemají důvod se zabývat tím, co a proč v nich vlastně uživatelé vytvářejí. Jinými slovy většinou ve firmách není nikdo, kdo by se systematicky zabýval dovednostmi lidí a reálnou efektivností "zaběhnutých" pracovních postupů při zpracování informací.
Typický správce IT se nemůže zabývat věcnou správností.
Především proto, že obvykle nemá vůbec žádnou kvalifikaci v oblastech, které jsou nutné pro zajištění správného použití - jen namátkou v textovém procesoru typografie, u tabulkového procesoru široká škála disciplín, z nich především statistika, pro správné použití elektronické pošty např. Inbox Zero. Všude zejména logické vazby mezi dokumenty či jejich prvky a daty v jiných aplikacích a databázích (jinými slovy firemní procesy a jejich informační propojení).
Otázka je, nakolik je dělba práce, která se osvědčovala v minulých desetiletích či staletích, efektivní i dnes. Jestli stačí, když správa IT bude zodpovídat jenom za to, aby tiskárny tiskly.
Setkal jsem se s názorem "…ale to bych musel stát tomu člověku za zády a dávat pozor, co to dělá…" - na to se dá říci jen jediné - "Jistě!". Samozřejmě! Nebo někdo ví o nějakém jiném způsobu, jak smysluplně ověřit, zda lidé pracují efektivně a jak se jim dá pomoci?!
Myslel jsem, že záležitosti typu "odsazení se nedělá mezerníkem", nová stránka se nedělá potřebným počtem ENTER-ů, ..." opravdu není potřeba ventilovat, ale spletl jsem se. Naopak, typografické peklo je zřejmě největší překážkou efektivního využívání nejen textového procesoru. Podstatné je - je to záležitostí jednotlivého uživatele?
Viděl jsem dokument, který musel dát strašně moc práce (víceméně všechny příšernosti, které si umíme představit ... odsazování odstavců, konce stránek apod.) a jakákoli změna by musela být tak nepříjemná, že nepovažuji za možné, aby se k tomu autor uvolil. Komu takovýto stav nejvíce škodí a kdo je za něj (změnu) zodpovědný? Zkuste na tuto otázku odpovědět (nejlépe do diskuse ... ale stačí, když odpovíte sami sobě).
Největší problém je, že místo toho, aby lidé doplňovali do předdefinovaných dokumentů či lépe formulářů (průvodců) data a vytvořením (základu/šablony) dokumentu jako takového se zabýval někdo jako "profesionální editor", tak dokumenty vytváří téměř každý. Jak to potom vypadá, vidíme na každém kroku - provizoria, multiplicity dat, každý dokument vypadá jinak, ze žádného nelze získat žádná data, hodnoty z datových zdrojů jsou v dokumentech použity s chybami atd. Přemýšlejte nad tím, jestli by se skutečně nevyplatil člověk, který možnosti aplikací zná a dovede je využít. Když nemůžete mít vlastního, určitě lze tuto roli outsourcovat.
Následující příklady nijak neodsuzují konkrétní jednotlivce, kteří to dělají tak, jak je to popsáno. Naopak - patří jim uznání, že se se svými úkoly alespoň nějak i přes překážky vypořádali. Chybu musíme hledat jinde. V jistém smyslu v úrovni jejich dovedností, za což by také měl někdo odpovídat (vedoucí jejich týmu, který zodpovídá za jejich produktivitu). Ale především v obvykle chybějící/nedostatečné koncepci a systémové podpoře.
Typicky používá "nějakou" tabulku, ve které má seznam toho, co kdo má udělat (nikdy neslyšel o závazné dokumentaci projektů nebo nástrojích pro podporu řízení projektů).
Typicky používá tabulkový procesor. To je (možná) správné pro určitou podobu analýzy dat. Existuje něco jako "dolování dat", k čemuž se tabulkový procesor příliš nehodí. A pro hlídání signálních hodnot ukazatelů se už vůbec nehodí. Zjistit, jestli je nějaká hodnota mimo stanovený interval, umí počítače lépe a rychleji než lidé - je tedy zbytečné, aby někdo "četl", co je a co není v pořádku. Analytik by se měl zabývat tím, jestli mezi zobrazenými hodnotami neexistuje nějaká dosud nehodnocená závislost, resp. při analýze odchylek od očekávání zjišťuje příčiny odchylek a opět formuluje návrhy a ověřuje hypotézy o dosud nerozpoznaných závislostech.
A je vůbec dobře, že takto vymýšlejí, improvizují a hledají? Je oprávněné to kritizovat? Kdo by se měl postarat o to, aby používali technologie "dostatečně rozumným" způsobem? Je nezbytné s tím něco dělat - nestačí to tak, jak to je? Jaké mohou být změny v pracnosti a chybovosti? Možná ještě otázka - skutečně analyzují data?
Jedna paralela - pro programování platí zásada - nevytvářej funkčnost, která se nevejde na obrazovku (rozumí se kód delší než na stránku / obrazovku). Je to proto, že když má funkce víc jak těch 20-30 řádků, přestává být přehledná. Což znamená, že s každým dalším řádkem prudce stoupá pravděpodobnost chyb. Co kdybychom tuto zásadu adaptovali i na tabulky?
Doporučení se dá vypsat nekonečně mnoho. Ale budou se vám těžko interpretovat, pokud neodpovídají vašim zkušenostem. Je mnohem výhodnější se na to, co a jak děláte, podívat na místě a probrat proč. Projít související data, dokumenty a činnosti. Pochopit vše podstatné. Určitě se najde řada možností pro zlepšení. To rádi uděláme zadarmo - audit administrativy.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.