Jak chápat a účelně používat pojem "cíl" (objective).
The basic definitions of the business, and of its purpose and mission, have to be translated into objectives. Otherwise, they remain insights, good intentions, and brilliant epigrams that never become achievement.
Je nutno vyjasnit, co v této oblasti znamená pojme "cíl" (pojmem "podnik" se rozumí obecná organizace).
Je v tomto kontextu potřeba upřesnit pojem "cíl" na "podnikový/strategický cíl", aby bylo zřejmé, o čem je řeč. Zjevně je (samotný) "cíl" příliš obecný, bezpochyby má mnoho významů a pokud ho chceme používat, měli bychom konkretizovat, co máme na mysli.
Defining the purpose and mission of the business is difficult, painful, and risky. But it alone enables a business to set objectives, to develop strategies, to concentrate its resources, and to go to work. It alone enables a business to be managed for performance.
Jasně, že je obtížné formulovat (vyjasnit si, být schopen srozumitelně vysvětlit šestiletému dítěti), proč tady podnik je, jaký je důvod jeho existence, co dává smysl tomu, co všichni ti lidé dělají. Ještě obtížnější je konfrontovat tyhle "vyšší zájmy" s aktuální realitou a najít změny, které organizaci pomohou přežít.
Je to obtížné, ale kriticky důležité.
Kolik z firem, které znáte, se s touto nezbytností dokázalo vypořádat? Dostatečně nebo trošku lépe? Kolik z vlastníků plně chápe, co znamená firemní strategie? Jak velká část podnikatelů je přesvědčena, že jsou to nesmysly?
Manažeři velkých firem všichni. Oprávněně.
Vidíte tam tu příležitost? Konkurenční výhodu?
Pokud platí (bezpochyby platí), že každý podnikový cíl je opět potřeba konkretizovat (jednoznačně to odpovídá principům nejen projektového řízení, které zcela logicky tvrdí, že pokud nemá projekt/projektový či jakýkoli záměr realistický plán prací, není platný).
V běžné organizaci existují cíle (potřeby, zájmy) ve smyslu "práce, kterou je potřeba udělat" nejen v podobě strategických cílů. I v rutinním provozu se vyskytují situace, které vyžadují práci.
Velmi sporné je, zda považovat za "cíl" výsledky nebo parametry rutinních činností.
Je potřeba si ujasnit, čeho konkrétně chceme dosáhnout, když se s lidmi snažíme dohodnout zadání - co oni mají dělat. Za normálních okolností potřebujeme, aby dělali pečlivě a zodpovědně svoji práci. Když si něčím nebudou jisti, dali vědět. Atd. atd.
Normativy...
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.