Co se můžete dočíst a dost těžko se dá využít.
Tradiční - poněkud zdeformované - chápání metodiky řízení pomocí cílů. Uvádíme obvyklý přístup (citace) a kurzívou komentujeme, proč jej nepovažujeme za smysluplný.
H, Koontz - H., Weihrich, 1993
Proces řízení pomocí cílů začíná optimálně u vrcholového vedení určením předběžných všeobecných podnikových cílů. Předběžné cíle by měly vymezit, čeho má být v daném plánovacím období dosaženo z hlediska účelu a poslání organizace, přičemž vychází z analýzy vnitřních silných a slabých míst a vnějších příležitostí a hrozeb (SWOT). Tyto jsou modifikovatelné, protože jedním z účelů této techniky je motivovat pracovníky tím, že mají příležitost podílet se na tvorbě cílů.
Toto pojetí je naprosto neslučitelné s běžným chápáním strategie.
Nutno vysvětlit - interaktivní analýza podmínek, tvorba výhledu, konkretizace změn, z toho plynoucí cíle či úkoly - role strategického týmu versus provozního řízení. Jsou to dvě neprolínající se oblasti - obousměrně propojené (závislé?), ale samostatné. Následně vznikají dva typy výstupů - akční plán (změny včetně změn pravidel - podnikové dokumentace) a aktualizovaná "strategie" včetně úpravy ekonomického modelu (jeho parametrů, zejména v oblasti projekce vývoje a mezních hodnot signálních mechanismů).
Jakmile jsou stanoveny tyto cíle, musí být rovněž určeny měřítka (ukazatele) pro hodnocení jejich dosažení. Znamená to, že úkoly jsou zpravidla kvantifikovány.
Po seznámení nižších manažerů se všeobecnými podnikovými cíli, strategiemi a plánovacími předpoklady, může jejich nadřízený přistoupit spolu s nimi k projednávání jejich individuálních cílů. Vedoucí se dotazuje podřízených na to, o kterých cílech si myslí, že jsou dosažitelné, za jakou dobu a s jakými zdroji. Měl by klást takovéto otázky ():
Cíle se tedy pracovníkům neukládají, ale je jim dána možnost, aby je formulovali sami. Lidé jsou zpravidla ochotni podporovat takové činnosti, na jejichž přípravě se sami podíleli. Čím vyšší úroveň činností, tím důležitější je reálná akceptace – dotyčný pracovník zná nejlépe problematiku. Je nutno zabránit nereálným zadáním (hodnotám). Cíle se tak stávají pro pracovníky jejich vlastním závazkem (určování vlastních cílů je bezesporu významným motivačním faktorem).
Nutno upozornit, že toto pojetí už ve svém výkladu demonstruje tradiční přístup - kdy všichni hledají co největší alibi. Je docela možné (jisté), že autoři v těch 50. letech neznali procesní přístup, proto se snaží popsat takové chování řídících pracovníků, které by zajišťovalo skutečný růst produktivity a výkonu (viz jinde).
Snažili se doporučit, aby se manažeři zabývali tím, co jejich lidé skutečně dělají. Nikoli snadno měřitelnými výsledky, které ze své podstaty nikdy nebudou dostatečně silně ovlivnitelné úsilím jednotlivce (ani by neměly být). Takže by se mělo hledat to, co reálně může zvýšit produktivitu a výkon. To je jedno možné pojetí, které směřuje k procesnímu přístupu a nové roli vedoucího.
Jiné pojetí je právě spojeno se S.M.A.R.T. principem - a zde jde jednoznačně o sjednávání zcela konkrétních úkolů. Kdy se na konci hodnotí jen a pouze to, zda realizátor dokázal to, co si s ním zadavatel sjednal (popř. dokázal včas říci, že to nejde nebo to nedává smysl). Mohou to být i velké koncepční úkoly (např. připravit expanzi do zahraničí, vyvinout nový produkt, připravit marketingovou kampaň, implementovat nový informační systém, provést digitální transformaci nebo vybudovat systém správy podnikové dokumentace). Většinou to bude něco mnohem jednoduššího - všechny aktivity, které je potřeba udělat a nejsou na ně ještě definovány procesy. Proto je potřeba klást takový důraz na to, aby si úkol vzal pracovní za svůj a musí se udělat maximu proto, aby se ověřilo, že správně pochopil zadání.
Citace naprosto šíleného pojetí.
V průběhu formulace cílů je nutné dbát, aby individuální cíle byly v souladu s dlouhodobými cíli a zájmy organizace a útvarů, aby byly konzistentní (ve smyslu propojené, doplňující se, vyjádřen vzájemný vztah) s cíli ostatních manažerů a útvarů a byly po všech stránkách „správné“, tzv. "SMART" („chytré“).
Výše uvedený citát demonstruje naprosté zmatení a nepochopení podstaty. Jistěže ať už úkoly nebo "cíle" nemohou být v rozporu s ostatními zájmy organizace. Jenže MBO se nesmí (nedává smysl) používat pro provozní činnosti,tedy ani pro provozní "cíle" (čímž se obvykle rozumí výsledky). Je určeno pro řešení konkrétních nerutinních záměrů (zadávaných jedinému subjektu), analogicky projektům (ty potřebují koordinaci). Je naprosto nesmyslné zabývat se významem akronymu "chytrý" - nemá nic společného s tím, jakou dohodu potřebujeme pro plnění zadání uzavřít. Naprosto zásadní otázkou je, co je to cíl.
Bohužel ve většině interpretací MBO se jako cíle berou provozní výkony. Sice je možné chápat určitý měřitelný jev, který v provozu člověk či tým může ovlivnit, jako výsledek jeho úsilí a tedy považovat dosažení jakési jeho hodnoty za cíl (zadání). Jenže to není cíl (viz rozumné chápání cíle), který by dávalo smysl řídit pomocí MBO a a už vůbec není možné jeji stanovovat dle principu S.M.A.R.T. (podrobnější vysvětlení)
S |
Specific (konkrétní - množsví, kvalita, čas, což je sporné) ... vnímat spíše jako "určitý" – nesmí být vágní (neurčitý). |
M |
Measurable (měřitelný) – jde o technickou možnost (a předem stanovený způsob, jakým se bude výsledek předpokládaných činností vyjadřovat). |
A |
Agreed (akceptovaný - realizátor s ním souhlasí - akceptuje, přebírá, zpracuje, správně chápe ...). |
R |
Realistic (dosažitelný - to, co od realizátora očekáváme a k čemu se zaváže, by mělo být za daných okolností reálné). |
T |
Trackable (sledovatelný, často se používá ‚termínovaný‘) – postupné kroky a milníky (dílčí výsledky, kterých má být ve stanovených časech dosaženo). |
Je obtížné/nemožné (a neprosto nesprávné) vyjádřit zadání (pro skutečný "cíl/úkol") izolovanou hodnotou některého (provozního) výkonového ukazatele. Kdyby to šlo, hrozně jednoduše by se to vyhodnocovalo. Téměř žádný ukazatel (množství, produktivita, ale ani kvalita) není přímo a významně závislý na práci jednoho člověka (útvaru/týmu) či na uskutečnění záměru, který by jej mohl ovlivnit (což je bezpochyby účelné).
Čímž vzniká otázka, jestli existuje způsob, jak ovlivnit / zvýšit přínos práce lidí v provozních činnostech. Ten nástroj se jmenuje "řízení pracovního výkonu" a BPI. MBO se týká jenom nestandardních činností samostatných pracovníků. Je to dobře vidět i na tom, jak těžko se hledají příklady "cílů" v rutinních činnostech - obvykle se použijí víceméně korektní příklady (často z osobního života, které jsou obvykle výstižné, jelikož osobní cíle většinou mají odpovídající charakter).
Naprosto jednoznačná situace, kdy dlouhodobé zájmy firmy vyžadují "něco dělat" - zájmem a cílem je např. tržní podíl (nebo jiné vyjádření výkonu firmy). Protože neroste dle představ (či klesá), resp. aby rostl dle představ, je nutné (krom odpovídajících produktů aj.) zlepšit práci obchodu. Nabízí se zadat obchodnímu řediteli úkol "něco s tím dělej".
Jak úžasný cíl... stačí zabránit diskusi o tom, co je doopravdy potřeba udělta/změnit, aby "se" obrat dostal na žádoucí úroveň. Rozumná verze řeší to stejné, ale vypadá trošku jinak.
Náležitosti prvního úkolu jsou jasné - nejdřív plán práce - co konkrétně daný ředitel bude dělat. Co má být výsledkem (tedy ujasnit si, co si kdo představuje pod "faktory..." a "výkon obchodních činností" - že to má být např. studie a co má obsahovat. Kolik na to má času a jakou část své kapacity na to může věnovat. Tím, že ani výstup, ani plán prací nenavrhne nikdo jiný, je zajištěno "S", "M", "A" a "T". Napůl "R" - druhá polovina závisí na tom, zda návrh považuje za realistický zadavatel (zjednodušeno).
Komentář na konci - toto pojetí "cílů" nedává smysl. Většinou se jedná o metriky výkonu. Výkon je primárně závislý na úrovni procesů a dovednostech. Výkon musí být řízený (viz též Řízení pracovního výkonu). Pokud mají manažeři nastaveny "cíle" v podobě žádoucích hodnot provozních parametrů, jedná se v jistém smyslu o požadavky či normativy, popř. kritéria hodnocení výkonu. Klíčové je, nakolik může daný člověk výsledky ovlivnit. Přičemž je nanejvýš sporné, zda má smysl je nastavovat na jakoukoli absolutní hodnotu (spíše by měly být hodnoceny změny trendu doložitelně způsobené změnami v organizaci práce procesních týmů).
Není ani dobré si zjednodušit zadávání požadavků na polohu např. "vyšší obrat, nějak to udělej, je to tvoje věc". A na plnění takovéhoto úkolu navázat stimulaci výkonu. Přesně tento typ zadání vede k tomu, že lidé se jakýmikoli prostředky snaží dosáhnout toho, co je po nich požadováno. Obvykle přitom způsobují firmě nedozírné škody.
Určování cílů je obtížný úkol, ve kterém může manažerům pomoci testování jejich cílů pomocí kritérií uvedených v následujícím kontrolním seznamu (H. Koontz – H. Weihrich, 1993):
Postup stanovování individuálních cílů by měl zahrnout všechny pracovníky organizace (týká se to skutečně i mistrů a dělníků kdy je nutno přenést správnou interpretaci všech vyšších cílů až na základní úroveň a najít společně s příslušným výkonným pracovníkem oblast a jednoznačné vymezení toho, podle čeho se bude hodnotit jeho výkon / změna – čeho má být na konkrétním pracovišti dosaženo), přičemž dohodnuté cíle musí být zpracovány a uloženy (zapsány) stanoveným (jednotným) způsobem. Takováto „dohoda“ (může to být forma prezentace cíle – bez ohledu na to, kdo jej formálně zpracovává, všichni zúčastnění by měli „podepsat“ – mít závaznou písemnou formu) vede k tomu, že jak nadřízený, tak pracovník se snaží o dokonalejší zachycení podstaty cíle a pracovník jej pociťuje jako více závazný.
Časové období, na které jsou cíle projednávány, má vztah především k povaze činností. Příliš krátké období neumožňuje realizovat rozsáhlejší projekty, příliš dlouhé období zase pracovníka málo motivuje. Fakticky je nutné zařazovat všechny cíle i ty, které se nerealizují proto, aby bylo možné optimalizovat přidělování zdrojů. Všechny cíle, které (pravděpodobně dle strategického významu, tzn. jejich důležitosti – dlouhodobé strategické cíle musí být dostatečně pružné, takže postrádají potřebnou „závaznost“) přetahují stanovenou dobu trvání (např. typicky čtvrtletí) musí být formulovány jako strategický úkol a rozděleny do dílčích projektů (typicky měsíc). Lee Iacocca, (výkonný ředitel Chrysler Corporation) se například setkával se svými podřízenými na začátku každého čtvrtletí. Je dobré si uvědomit, že pravidelnost je užitečný princip, ovšem na druhé straně měli bychom typickou podobu a tím i obsah přizpůsobit době – plánovat – tzn. stanovovat cíle a hodnotit průběh jejich dosahování je v současné dynamické době potřeba průběžně. To bylo vždy, ale vzhledem k tomu, že význam pružnosti nebyl tak velký, stačilo proces dosahování cílů nastartovat a při jeho odchylkách bylo vždy možné jej korigovat. Dnes by korekce několik měsíců po významné odchylce spíš připomínala snahu o resuscitaci stejně staré mrtvoly. Proto by se pravidelná setkání měla zcela přestat zabývat minulostí a soustředit se výhradně na budoucnost a zpřesňování pravidel.
Je téměř jisté, že v průběhu projednávání se původní předběžné cíle změní a to zpravidla ve smyslu jejich větší náročnosti (vyšší objemy, kratší termíny apod.). Vytváření cílů není tedy jenom společným procesem, ale také procesem interaktivním.
Dalším krokem MBO je zpětná vazba – hodnocení. Je prováděno pravidelně a nadřízený s podřízeným při něm srovnávají výsledky s dohodnutými cíli. Je potřeba nechat (naučit) zodpovědného pracovníka (vlastníka cíle), aby sám přišel na případné nesrovnalosti a jejich příčiny, provedl analýzu možností nápravy / změn, formuloval návrhy, případně v rámci možností provedl jejich prvotní hodnocení. Pro reakci (návrh opatření) na neočekávaný vývoj dané oblasti (jde především o konzistenci s ostatními opatřeními, integritu systému cílů a činností) musí existovat závazný striktně formální postup analogický s návrhem, schválením a zařazením cíle. Lee Iacocca doporučuje, aby nadřízení nezasahovali příliš brzo. Je možné, že podřízený (vlastník cíle) objeví lepší způsob řešení, než by původně volil jejich nadřízený (k tomuto stavu bychom měli dospět – to je cíl, aneb lidé jsou kompetentní pro svou práci, rozumí jí nejlépe, nadřízení jsou zodpovědní za koordinaci, přísun dostatečných informací a metodickou podporu / vedení). Na závěr hodnocení by se manažer a podřízený měli dohodnout, kde je zapotřebí zlepšení a jak by se mělo dosáhnout lepších výsledků, případně, pokud je to nezbytné, vytvořit nové individuální cíle.
Celý tento proces řízení podle cílů je zpětnovazebním cyklem, zjednodušeně znázorněným na následujícím obrázku.
Je zřejmé, že toto schéma je nekorektní a předchozí text matoucí. Většina z toho se týká řízení pracovního výkonu (bude doplněno).
Občas se jako podnikový "cíl" uvádí (v poloze zvýšit/snížit/zlepšit):
Ve skutečnosti je velká část takovýchto "měřitelných výsledků" důsledkem komplexních ekonomických dějů, v nichž je část faktorů neovlivnitelná (např. "rentabilita"), popř. záměrem na úrovni podnikové strategie, tedy "strategickým cílem".
Zjednodušeně vyšší tržby. Signál, že něco bude špatně s likviditou (zadlužením, pohledávkami, zásobami, ...). Ve skutečnosti nejde o tržby, ale pozici na trhu. Perspektivní strukturu (dle zákazníků a produktů) prodejů (aneb rozvoj / zvyšování budoucí EE zákaznického a produktového portfolia),
Příliš komplexní ukazatel, nelze oddělit vliv vývoje trhu (proto se dost dobře nedá použít pro hodnocení výkonu byť vrcholového manažera). Ovšem z dlouhodobého hlediska je to korektní měřítko výkonu, zejména ve strategickém ekonomickém modelu (systém strategického řízení).
Nepřijatelně komplexní, závislá a fakticky nic nevypovídající hodnota. Pokud je nutné se finanční stabilitou firmy zabývat, je to hodně negativní signál. V takovém případě je účelné na základě ekonomického modelu nastavit dílčí signální mechanismy, které upozorní na nežádoucí vývoj určujících jevů (zásoby, ...).
Zvýšení u vysoce rentabilního produktu je zcela korektní strategický cíl. Jenže zjevně ho nemá smysl používat izolovaně, ale v rámci systému strategického řízení.
Jak to vypadá obvykle.
Je sporné, nakolik je to rozumný scénář. Majitel by měl raději chtít lepší pozici na trhu, vyšší kvalitu zákaznického a produktového portfolia. Ovšem pokud požaduje udržení či rozumné zvyšování ekonomické efektivnosti (nebo hodnoty firmy - pozor, to není úplně spolehlivé) v dlohoudobém horizontu, podmíněné přiměřeným rozsahem rozvojových aktivit (což by mělo zabránit dosahování okamžitých ekonomických výsledků pomocí "úsporných" opatření / drancování), tak je to víceméně přijatelné (byť právě v onom poměrovém ukazateli provozní hospodárnosti je často problém, viz jindy a jinde).
Jenže to se nám (ani majitelům, ani manažerům) nelíbí, protože tady chybí ty "cíle", na které by se dala snadno napojit stimulace výkonu.
Zpětná vazba lidem dle firemních výkonových ukazatelů je chyba.
Ono je to tak strašně pohodlné. Stačí řici "Milý generální řediteli, tvé 'bonusy' (na příští rok) jsou závislé na tom, jestli se ti podaří zvýšit zisk o těch 5%, které chceme, dělej si to jak chceš a nazdar za rok."
Otázka je - potřebujeme skutečně tento typ "stimulace" výkonu? Jak jsme spokojeni s jeho fungováním?
Možná se všichni budou dušovat, že to probíhá jak má - tedy lidé si své cíle "stanovují sami" (při pochopení potřeb vyššího organizačního celku), jaká je ale realita?
Pokud se budeme snažit dosáhnout podnikových cílů, tak musí být jasně definované a podložené konkrétními opatřeními / změnami. Jejich realizace musí být řízena.
I to je hrozný moloch - nutno rozpadnout na aktivity v marketingu - průzkum trhu s cílem identifikovat potřebné výrobkové inovace, zlepšení akvizice a péče o zákazníky, restrukturalizace kapacit atd. atd.
Takže stačí si položit a odpovědět na otázku…
Především si ujasnit, jak má vypadat zpětná vazba při řízení pracovního výkonu. Pokud dospějeme k názoru, že bude lepší se vyhnout jednoduché vazbě bezprostředního výkonu na bezprostřední finanční stimul (stačí si položit otázku "Funguje náš tzv. 'motivační' systém uspokojivě?") a soustředit se na skutečně kritické faktory výkonu, stačí:
A budovat s nimi korektní vztah. Zabývat se lidmi, ne čísly. To je klíčem k rozvoji organizace, zvyšování výkonu a zlepšování její pozice v daném prostředí.
Žádným jiným (konkrétním) způsobem se zlepšení dosáhnout nedá. Leda vzýváním temných sil či hledáním kouzelného dědečka.
Níže citovaná doporučení jsou ostentativně bezostyšným přiznáním, že se jejich původci ani nepokusili zamyslet nad tím, jak uplatnit podstatu MBO tak, aby přinášela užitek. Popisovaný scénář je brutálně formální šarádou pro někoho, kdo se chce "kochat" tím, že se v "jeho" organizaci "používá" něco "opravdu světového".
Zkušenosti ukazují, že nejčastější příčinou neúspěchu řízení podle cílů byla jeho nesprávná nebo nedostatečná implementace. Následující návod britských autorů Billa Richardsona a Roye Richardsona (1992) doporučuje, jak se tomuto nebezpečí vyhnout.
Pravidelně, řekněme ročně, kontrolujte:
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.