Nejvíce práce dalo zjistit, že to skutečně je krize.
Převyprávím příběh z konkrétní firmy. Něco je nepatrně upravené. Většina je přepis (písemné i osobní) komunikace (některé zmínky postrádají kontext, ale dokreslují realitu). Středně velká společnost, výjimečně inteligentní a výkonný majitel. V klíčových pozicích jsou rodinní příslušníci, kamarádi a sousedé. Jsou velmi úspěšní. Dlouhodobě. Ale spíš "zázrakem", než zvládnutím svého růstu.
Následující text reprodukuje část diskuse o překážkách, které bránily dalšímu rozvoji firmy (proto je to formulováno v osobní poloze - jak jsme se snažili s panem ředitelem dohodnout na tom, co je faktickou překážkou). Rekapitulace po mnoha upozorněních, diskusích, vysvětlování a (nedodržených) dohodách. Majitel a výkonný ředitel spal denně 3-4 hodiny, zbytek dne pracoval. Sice tvrdil, že má i jisté relaxační bloky, ale nebyly moc vidět.
Pro lepší pochopení:
Majitel a vrcholový manažer si odmítá přiznat, že jeho firma je v krizi.
Zásadní a fatální příčiny nízké až nulové efektivnosti práce na rozvojových aktivitách (přestože tvrdí, že je mu jasné, že jsou důležitější než všechno ostatní a je si vědom, že by jim měl dát přednost). Formulovali jsme tyto výhrady:
Ušetřit pár miliónů v záležitosti „kancelářské prostory“ je „důležité“. Jenže:
Nemáte ani sílu si ověřit, jestli to může udělat někdo jiný, natož se pokusit to předat.
Do získání úspor nutno nejdříve investovat.
Dokud nezačnete realisticky plánovat (nejen) svůj čas, tak nebudeme vědět, co je opravdu nejdůležitější a budete vycházet pouze z „pocitů“ - což není "přípustné".
V jistém okamžiku (v případě krize růstu je to nevyhnutelné - v principu je potřeba se na dělbu práce začít připravovat, jakmile si uvědomíte, že velikost/obrat firmy poslední 2-3 roky stále roste - že z původních 3 lidí je vás už 10) je nutné začít se zbavovat výkonných činností.
Předpokládejme, že máte spolupracovníky, u kterých má smysl zkusit na ně přenést zodpovědnost za některou oblast (pro některé oblasti bude dobré hledat outsourcing).
Především musíte vymezit role = povinnosti. Viz procesní model. Nejjednodušší je začít "při vhodné příležitosti" (viz Zahlcení). To znamená ihned, jak se v dané oblasti objeví cokoli, co je potřeba řešit. A pokud se to neobjeví samo, je velmi rozumné tam najít něco, co je účelné změnit. Už společně s vybraným člověkem založit záležitost.
Měl byste se připravit na to, že součástí pověření manažerů bude sdělení o „zodpovědnosti“.
Podívejte se, jak je standardně vnímán "krizový vývoj".
Podle mého názoru jste díky rodinnému charakteru firmy v kombinované krizi „vedení“ a „autonomie“. Díky osobnímu nasazení je firma pravděpodobně mnohem větší, než odpovídá organizaci a struktuře systému řízení. I krize je větší, ale není to vidět.
Např. fáze „příkazy/přímé řízení“ je charakterizována „… silný manažer, hierarchická struktura, rozpočtové systémy, normy …“; první fáze „kreativita“ - „… většinu času věnují otázkám výroby a prodeje a jen velmi malý důraz za řízení …“. A pokud to tak je, tak musíte řešit obě. Doporučuji, abyste trval na korektní analýze a vyjasnění nekompromisního řešení.]
Otázka není "jestli", ale "kdy". Či spíše "Už?"
Greinerův model
První krize vzniká v důsledku zařazení „cizích" osob do podniku, u nichž neexistují rodinné vazby k vlastníkům. Na vznik druhé krize působí vznikající formální struktura centrálně direktivního způsobu řízení ze strany vlastníka, která je překonána delegováním. Delegováním vzniká ztráta přímé kontroly, která vede následně k chaosu. Řešením krize je koordinace podnikové činností a procesů. Vzrůstající velikost podniku má za následek zvyšování jeho složitosti a struktury. Tím vzniká krize v důsledku byrokracie. Vyvedení z krize je možné prostřednictvím spolupráce.
Viz např. kniha Krizové řízení podniku.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.