Pro zvýšení výkonu potřebujeme najít úzká místa. Musíme se zabývat tím, co lidé dělají, jak to dělají a proč - jestli je to vůbec potřeba. Nepůjde to bez záznamu práce.
Vyplatí se to?
Trošičku matoucí může být:
Základ je stejný - konkrétní činnosti jednotlivce. Je pro nás dost důležité, abychom měli takových záznamů co nejvíce. Pro výše uvedené účely s nimi pracujeme různě.
Jako vedoucí:
Hledáme naprosto nespornou podstatu. Důvod, proč by se vedoucí týmu měl zabývat tím, jak jeho lidé hospodaří s časem.
Pozor, rozhodně nepočítat s tím, že v týmu budou samí Supermani. Naopak - je potřeba počítat s tím, že každý má jinou motivaci, jiné předpoklady, jiná omezení. Hledání optimální úrovně dovedností znamená vyjádřit, jakou hodnotu (tedy budoucí úspory času++) lze získat vynaložením aktuálního času - o jakou úroveň dovedností se vyplatí usilovat.
Příklad: Vynaložením 2 člověkodnů daného člena týmu (+ ostatní náklady) na zlepšení dovednosti u konkrétní činnosti, získáme dvojnásobné zvýšení produktivity. Jenže ona činnost probíhá 2× ročně a trvá v průměru 2 hodiny. Potenciální úspora času jsou 2 hodiny ročně. Návratnost 8 let. Jenže to není podstatné. Jiná činnost umožňuje zlepšením dovedností (se stejnými 2 člověkodny) zvýšení produktivity o 5%. Daný člověk ji provádí každý pracovní den 4 hodiny.
Rozhodně v tomto případě hledáme "první" (postupné) zvyšování dovedností. Minimální rozsah. Aby se dal vyhodnotit účinek a účelnost dalšího zlepšení.
Ideální cesta je vysvětlit a přesvědčit spolupracovníky o účelnosti vlastního snímku dne. Tak, aby se předešlo jakýmkoli pochybnostem o tom, jak moc "nepřátelský akt" je analýza toho, co kdo dělá. V takovém případě se hodí poměrně sofistikovaná funkčnost, která umožní jednotlivým lidem nejprve konsolidovat data a postoupit je k analýze na úrovni týmu v podobě očistěné o údaje, které tam nepatří.
Každopádně je potřeba pochopit & vysvětlit, že se nejedná o karabáč ani o způsob, jak lidem práci "přidávat" (v obvyklé podobě "Franta je spolehlivý/..., ten to zvládne..."). Podstatou by mělo být zjistit/porovnat, jak efektivně provádějí lidé v týmu stejné či obdobné činnosti, struktura využití jejich času, objektivizace jeho spotřeby. Zabránit přetěžování i předstírání vytížení.
Toto se rozhodně nedá automatizovat ani mechanizovat.
O to, jak se lidé v týmu chovají, se musí zajímat jeho vedoucí. Každého člena dobře znát a být schopen upřeňovat/korigovat informace, které o jeho práci získává. Typický příklad - když na základě dat vidí, že někomu trvá - podle jeho vlastního uvážení - některá činnost nepřiměřeně dlouho, měl by se na dotyčného a jeho práci zaměřit - přiměřenou dobu se mu osobně věnovat - nechat si ukázat, jak danou práci dělá, případně jej při té práci pozorovat atd.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.