Jaké úsilí věnovat čemu a v jakém pořadí. Co je důležitost a co naléhavost.
Proč nekompromisně oddělit práci a zábavu.
Doporučuje pravidla, podle kterých lze řídit pořadí činností a vynakládanou kapacitu. Je poněkud sporné, zda interpretace v kvadrantech dle důležitosti a naléhavosti vystihuje podstatu. V praxi se to touto formou uplatňuje obtížně a je potřeba to umět. Ozvěte se, pokud máte chuť si o tom promluvit (popř. diskuse na LI).
Možná si přejeme, aby existoval návod (říkejme mu "zázračná ingredience"), pomocí kterého bychom dokázali "získat víc času". Nejlépe aniž bychom museli něco udělat.
Co musíme udělat nejdřív, je rozdělit si čas, který máme k dispozici, na části.
Část doporučení ohledně "hospodaření s časem" se týká i pracovního času - i při výkonu profesních činností máme zájem toho v daném čase stihnout co nejvíc (nebo to, co dělat musíme, stihnout v co nejkratším čase).
Ale konkrétné důležitost a naléhavost se pronajatého času z hlediska jednotlivce až tak moc netýká. Je to povinnost toho, kdo nám zadává práci (v jistém smyslu to platí i pro freelancery). Pokud existuje možnost využití ušetřeného času pro vlastní účel, je to zase trošku jinak, ale podstata je - v případě zaměstnání nemůžeme volně disponovat časem, ve kterém máme pracovat pro zaměstnavatele atd.
Proto při plánování disponibilního času je potřeba:
Nemá smysl se snažit vytvářet seznam, který zahrnuje všechny aktivity, na které si vzpomenete. Potřebujete ty, o kterých je reálné uvažovat v těch nejbližších dnech. Pokud do seznamu přidáte a bude v něm postupně přibývat hodně dlouhodobých aktivit, bude potřeba vyřešit otázku proměnlivosti jejich hodnoty v čase.
První fáze je jednoduchá.
Nultá fáze je obtížná.
Pokud neumíte stanovit, co má jakou potenciální hodnotu, nikam se nedostanete. Stejně tak to nemá řešení, pokud odhady pracnosti budou zcela odtržené od reality. Tam by mělo pomoci zkusit si práci naplánovat (rozdělit na co nejkonkrétnější bloky).
Vojevůdce nebo prezident vždy nutně bude mít víc požadavků na jeho zapojení, než může zvládnout. Navíc se velmi obtížně odhaduje hodnota (budoucí přínos). Musí vybrat ativity, které nejlépe podpoří jeho dlouhodobé zájmy. Eisenhower nám údajně doporučuje organizovat si práci dle naléhavosti a důležitosti. Máme si ujasnit, jak co nejlépe uspořádat činnosti, které chceme či musíme dělat. Již méně se zdůrazňuje, že musíme ocenit "důsledky" (co získáme či ztratíme, když aktivitu dokončíme či neuděláme).
Na osobní úrovni se to možná jeví "zbytečně" komplikované, ale na firemní jde o princip řízení strategických záměrů - jaké zdroje čemu přidělit. Pokud chcete mít přijatelnou pravděpodobnost, že ze svým časem hospodaříte efektivně, tak to asi jednoduššeji nejde. Na obou úrovních s tím umíme pomoci a máme nástroje, které to usnadní. Zásadní přínos Eisenhowerova principu je v tom, že pokud se jej pokusíme opravdu (nikoli formálně) využít, dojdeme k závěru, že naléhavost a důležitost je nutno integrovat do jedné metriky. Pokud vám to vychází jinak, promluvme si o tom.
Či spíše preventivně a proaktivně budovat vlnolamy, o které se budou rozbíjet "akutní" (operativní) zmatky, ve kterých je většinou zbytečné se angažovat. Mimochodem pokud ambici sledování a vyhodnocování spotřeby času dotáhnete až do úrovně (odhadu) hodnocení produktivity (získaného užitku), bude zajímavé analyzovat, jakého užitku bylo dosaženo "řešením průšvihů".
Pojďme společně hledat, jak by mohly takové vlnolamy vypadat. Jaké jsou obvyklé výmluvy, proč "...to nejde". Např. jaká je podstata "operativních porad".
Naléhavost | Poměr mezi potřebným a disponibilním časem (čím více potřebného a čím méně disponibilního, tím je naléhavost vyšší). Závisí na pracnosti, termínu potřebného dosažení stanoveného výsledku a disponibilní kapacitě v tomto období. Má dvě polohy - u dosud nepřijatých záležitostí a u činností, které již jsou v našem plánu práce. Je to obvykle dost sporný aspekt. |
Důležitost | Význam, váha, potenciální přínos, nejsnáze vyjádřitelný jako produktivita (hodnota vytvářejná jednotkou práce; viz dále). |
Produktivita | Hodnota vytvářejná jednotkou práce; viz dále. Při plánování by neměla být menší než "žádoucí" (pokud si člověk vybírá aktivity, neměl by upřednostňovat záměry s nižší efektivností. |
Aktivita | Úkol, záměr, zadání, ... - akce, kterou je potřeba provést, aby byl získán potřebný výstup (užitek). Posloupnost činností/úkonů (nebo jediná činnost). |
Požadavek | Podnět (vlastní či pocházející z okolního prostředí), který zatím nebyl přijat jako úkol (proto jeho důležitost ani naléhavost nejsou závazné - vyjadřují výchozí představu (např. okolí či toho, kdo požadavek formuloval) dané záležitosti. |
Úkol | Zadání (záměr, záležitost) - určuje smysl a cíl toho, že budeme provádět jednu nebo více činností. Nikoli ta práce sama. Účel toho, co je potřeba udělat. Např. "...snížit riziko..." - na základě tohoto zadání jsou navrženy a prováděny činnosti (kroky aktivity), které riziko sníží. Úkol představuje zadání/účel, který má vyjádřitelnou hodnotu (užitek). |
Činnost/práce | Práce/aktivita vykonávaná jedním subjektem v jednom čase. Z hlediska řízení času je to dogma (samozřejmě nerozporujeme fyzyologické činnosti typu dýchání apod.). Pokud si plánujeme práci (zařazujeme do kalendáře činnosti nutné ke zvládnutí aktivit), musíme stanovit konkrétní elementární časové bloky - pokud je práce víc než na zmíněný půlden (který lze vyhradit), nutno pláovat víc bloků. |
Časový blok | Doba, po kterou souvisle provádíme práci jediné aktivity. Rozumná velikost bloku je maximálně půl člověkodne. Při plánování vlastního času máme nejspíš problém, pokud sklouzneme k čemukoli menšímu než je hodina (pozor, jedná se o "vlastní" čas - prostor, který řídíme sami; tzn. nikoli obědy, porady apod.). Měli bychom mít typologii aktivit a pro každý typ určit optimální velikost časového bloku. |
Limitní termín | Kdy musí být stanovený výsledek dosažen (ať už z hlediska účelnosti vynaložených zdrojů nebo závislosti na prostředí). "Požadovaný" (sjednávaný) termín dokončení práce by měl být někde v polovině lhůty (pozor, nikoli od 'nyní', ale) od 'začátku práce' do limitního termínu. Viz též schéma (později). Souvisí s hodnotou času. |
Limity zdrojů | Především práce / času / kapacity. Velmi zjednodušeně maximální spotřeba času pro dosažení uvažované produktivity. |
Dwight David Eisenhower byl za druhé světové války vrchním velitelem západních spojeneckých sil v Evropě. Později byl prezidentem USA. Je podle něj pojmenován Eisenhowerův princip - technika organizace práce (pořadí přidělování kapacity úkolům). Občas se označuje poněkud nešťastně jako řízení priorit. Což je možná nejen terminologický problém, protože existují velké rozdíly v chápání pojmu "priorita".
Eisenhower se velmi racionálně odmítal zabývat záležitostmi, které mohl vyřídit někdo jiný. Uměl řídit spolupracovníky a zpracovávat informace.
Na určení významu/důležitosti je dobré mít exaktní metodiku (viz též nástroje). Zjednodušeně "seznam", pomocí kterého bude možno jednotlivé aktivity ocenit. Dá se to dělat bez pomůcek, ale hlava obvykle moc spolehlivá není.
To je asi nejdůležitější sdělení - využijte veškeré své schopnosti a kapacitu k tomu, abyste našli interní či externí spolupracovníky, kteří tomu, co je potřeba dělat, budou moci věnovat dostatek kapacity a budou pro jednotlivé záležitosti mít co nejvíc znalostí a dovedností.
Abychom se věnovali tomu, co daném okamžiku přinese maximální užitek (vůči vynaložené kapacitě), činnosti mají být klasifikovány z hledisek důležitost a naléhavost. Bezpochyby pokud kterýkoli požadavek lze zadat členu řízeného týmu, je potřeba to udělat. Pokud můžete výkon přenést na externího realizátora, u kterého se vás organizace práce netýká, je to ideální možnost. U interního zadání pozor - nijak se tím nezbavujete zodpovědnosti za relizaci ani za určení pořadí, jelikož musíte zajistit fungování své procesní oblasti, nejen konkrétní úkol.
Pro lepší pochopení předpokládejme, že nemáme možnost zadat práci "jinam".
Natož když není čas se naučit se svým časem hospodařit. Což vede k otázce "Co dělat v takovém případě?" Odpověď znáte.
Problém je, že pokud se člověk neumí rozdělit na více výkonných entit, tak nedokáže dělat více věcí současně (rozumí se "právě teď", nikoli "souběžně"). Musí najít tu činnost, se kterou začne. Je nutno podle jediného kritéria seřadit, co dělat "musíme", což zahrnuje i to, co "chceme", pokud to opravdu chceme.
Je veskrze užitečné mít na správu úkolů (záměrů) a kapacit jednoznačný a jednoduchý mechanismus, který pomůže nepřehlédnout ani nezapomenout nic důležitého a neztrácet sílu přebíháním od jedné věci k jiné. Který umožní včas reagovat na měnící se podmínky.
Potřebujeme systém.
Na základě zkušeností s reálným využitím tohoto přístupu lze doporučit chápat Eisenhowerův princip jako inspiraci k vytvoření striktního systému pro uspořádání záměrů podle jejich užitečnosti (včetně limitního termínu). Praktická aplikace znamená vyvážit a sjednotit oba pohledy.
Jinak princip řízení naléhavosti a důležitosti postrádá smysl. Tím systémem může být třeba jednoduchá tabulka (není doporučen papír, protože se jednotlivé záměry špatně třídí, ale pokud jich je jenom pár a každý je na samostatném listu v kroužkovém bloku či něčem podobném, tak je vlastně i tato forma myslitelná).
Proto je doporučeným řešením využít digitální formu. Může být triviálně jednoduchá i sofistikovaný doplněk do termínového kalendáře. Máme nástroje a umíme pomoci. Náznak mechanismu je v článku "Nabídková cena...".
Je doporučeno rozdělit si to, co bychom měli dělat, do čtyř skupin.
Problém s doporučením uvedným u schématu je ten, že se neustále objevují nové potřeby (to zjednodušené schéma by snad dávalo smysl u "organizace jednoho dne", pokud probíhá jen jednou). Nedává příliš smysl "nejdříve", protože při každé změně je žádoucí vyhodnotit celé portfolio záměrů. Hledáme mechanismus, který nám umožní každý nový požadavek posoudit samostatně a zařadit jej na nejméně špatnou pozici v osobním plánu práce (kalendáři). Což znamená při každém dokončení nebo přidání činnosti všechny přepočítat a kalendář aktualizovat.
Naléhavost je hodnota v čase.
Není ani potřeba, ani možné třídit podle dvou kritérií současně. Stejně jako nelze sčítat hodiny a koruny. Je potřeba to převést na společnou jednotku. Popravdě těch problémů je možná trošinku víc.
Potom je logické co nejdříve identifikovat záměry, které nebude možné v jejich časovém limitu z kapacitních důvodů zvládnout a neivestovat do nich pokud možno žádnou kapacitu. Případně ověřit jejich hodnotu.
Rozhodně potřebujeme znát využitelnou kapacitu.
Pokud pro určení pořadí musí být v jednom seznamu, jako třídící kritérium by se dala použít hodnota, připadající na jeden zbývající den lhůty. Jen se to musí upravit množstvím práce, kterou je v té lhůtě potřeba udělat (detaily metodiky při imlementaci).
Zkrátka to není úplně jednoduché (bude model, prozatím článek Nabídková cena dle volné kapacity). Máme systém pro Power Platform, který umožňuje výše naznačeným způsobem pracovat s "prací" (tedy ve spolupráci s korektně vedeným kalendářem nebo explicitně zadávanou volnou kapacitou vyhodnocovat a seřadit jednotlivé aktivity). Je to jenom "funkční model", jelikož skutečné řešení musí fungovat mimo MS infrastrukturu, ale rozhodně je zajímavé.
Krásně je proměnlivost výkonu vysvětlena v příběhu o vývoji nového modemu v knize Kritický řetěz. V čase se postupně mění naléhavost i důležitost. Nebude to pouze díky plynutí času, hlavní roli mají změny prostředí.
Pozor - klasifikace není statická.
Je nutno průběžně přepočítávat naléhavost, důležitost i plán práce.
Pokud záměru přiřadíte hodnotu, je potřeba se zpětně vrátit a důkladně vyhodnotit, jestli a proč byla uvažovaná produktivita dosažena. Jedině tak lze zajistit realističnost odhadů - když budeme sami sebe konfrontovat s tím, jak dobře umíme plánovat. Na tom základě zlepšovat metody, mechanismy a parametry pro hodnocení záměrů.
Téma je poměrně obtížné. Pro správné chápání zde uvedeného pojetí je důležitá celá řada předpokladů (např. v oblasti řízení kapacity, zadávání úkolů, klasifikace cílů, vyjádření ekonomické efektivnosti atd.), pro které na této stránce není prostor. Je nutné je vysvětlit a ověřit nejlépe v konkrétních podmínkách - formou školení nebo případně souvislejšího textu, což si lze vyžádat.
Pokud člověk chce svůj čas smysluplně rozdělit mezi činnosti, které by měl dělat, musí dodržet elementární pravidla.
Pokud někdo chce pracovat s výrazně nižší, než optimální intenzitou ... tak tomu stejně nelze zabránit. Jenom je potřeba včas to zjistit (pokud je to někdo jiný) a zbavit se ho. Čemuž "byrokracie" s plánováním a vykazováním může pomoci. Pokud jsem to já sám, tak je potřeba to šikovně maskovat. 😉
Naléhavost požadavků není (nesmí být) direktivní. Realizátor nesmí přijmout úkol, na který nemá dostatek kapacit. Pokud má daná práce vyšší prioritu (hodnotu), tak musí "vrátit" úkoly, které nebude schopen zvládnout. Koordinátor, který dbá o využití kapacity, by měl mít dostatečně efektivní systém pro sledování skutečného využití kapacit (to souvisí se zadáváním úkolů). To platí i pro případ, kdy je člověk sám sobě koordinátorem. Je dobré si usnadňovat dodržování pravidel nastavením rutiny.
Eisenhowerův princip funguje tak, že kapacitu, která zbývá k dispozici po naplánování nevyhnutelných činností, přidělíme těm, které přinášejí největší užitek. V takovém pořadí, aby ty nejpřínosnější byly co nejméně ohroženy. Ale je zřejmé, že potřebujeme jednotné kritérium pro jejich uspořádání. Musíme si vybrat, do čeho se pustíme.
Je potřeba naučit se bojovat se snahou dělat všechno hned.
V reálném světě (běžný samostatný či řídící pracovník) je plánování velmi jednoduché.
Pracujeme podle plánu. To je všechno. Úkoly - i když je zadáváme sami sobě - je nutno plánovat až když se rozhodneme, že na něm budeme pracovat - když je to úkol, který je první na seznamu žádoucích aktivit. Pokud by se jednalo o tak malé úkoly, že se jich dá stihnout víc za jeden den (týden), tak je pochopitelně účelné plánovat "všechny" na daný časový horizont (den/týden).
Viz principy - v případě nedostatku kapacity není žádoucí ji věnovat záležitostem, které mají výrazně nižší přínos než jiné. Pokud již máme "normativní" produktivitu a očekávaný přínos dané aktivity, je to jednoduché - vypočítá se její časový limit.
Pokud není danou práci s takto vypočtenou kapacitou žádným způsobem možno realizovat, je potřeba:
Bez plánu využití kapacity to nejde.
Je dobré pokusit se:
Podrobněji samostatně. Vypadá to komplikovaně. Náročné na evidenci. Zkuste to.
Viz též přehled řízení času
Doporučení:
Zkrátka to není úplně triviální. Je účelné požádat o podporu. Využít cizí zkušenosti. Pohled zvenčí. V takovém případě stojí zato dobře vybírat toho, komu dává smysl věřit. Přistoupit na to, že když člověk má něco dělat, je lepší to umět lépe než hůře + v těchto oblastech platí dvojnásob "Čím víc vím, tím víc vím, že nic nevím..." (Sokrates) - aneb je potřeba potřebné dovednosti trvale rozvíjet.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.