Praktická doporučení pro účelné uplatnění obecných zásad hospodaření s časem.
Nejcennější zdroj, který máme (ať už osobně nebo v rámci jakékoli organizace), je čas.
Neplatí to pouze pro manažery, ale pro každého člověka. Nejen v profesní, ale i osobní rovině. Čím více samostatnosti při organizaci svých činností, tím větší význam má organizace času.
Je zajímavé, že na dané téma existuje spousta knih, článků i zajímavých nástrojů (pár roků jsem používal např. ADK, předtím obyčejné diáře). Bohužel reálně neznám nikoho, kdo by byl schopen realizovat v byť jen trošku rozumné podobě alespoň základní principy těch moudrých doporučení. Tím se nemyslí zapisovat si do toho nějakého termínového kalendáře, kdy mám jakou schůzku, zubaře či dovolenou.
Firmy vynakládají spousty peněz na to, aby se jejich pracovníci vyškolili v příslušných dovednostech, jenže se vůbec nikdo nezabývá tím, jestli a jak jsou schopni získané (či alespoň předložené) znalosti uplatnit.
Dokonce se mi nedaří v žádné z těch moudrých knih najít žádné skutečně praktické doporučení, jak překonat překážky, které jsou v nich identifikovány (typický příklad - problém "Neschopnost odmítnout úkol", řešení "Naučte se odmítat ..." ... aniž je řečeno jak, což mi připadne v lepším případě legrační, v horším je to podvod). Bezpochyby si musí každý najít svoji vlastní cestu, ale přece by se dalo uvést alespoň pár příkladů, ve kterých co komu (typu člověka) pomáhá či nepomáhá.
Příklad (který v těch knihách nenajdete) viz výše (odmítání).
Položte si otázku, zda je správné / přípustné 'věřit' ... a pokud není, máte jednoduchý návod.
Bez korektně vedeného termínového kalendáře, ve kterém jsou veškeré aktivity, na které potřebujete využívat vlastní čas, není možné ani smysluplně plánovat, ani rozhodovat o důležitosti či realističnosti záměrů.
Nejdůležitější je pochopit, co vlastně řídíme (a samozřejmě co tím získáme). Spousta knih se zabývá spoustou různých technik a obecných doporučení. Je poměrně obtížné je v reálném životě využít (minimálně pro většinu lidí, které znám, sebe sama nevyjímaje). Snad může pomoci (byť brutálně zjednodušený) příklad - případová studie toho, jak se hypotetická osoba rozhodla zlepšit své schopnosti při řízení času (současně je to případová studie pro nasazení nástroje pro podporu plánování). Zkuste se zamyslet nad tím, co vlastně potřebujeme "regulovat" či ovlivnit ("řídit"). Tady neexistují "správné" či "špatné" odpovědi, je potřeba si hodně jednoznačně a jednoduše ujasnit, čeho chceme dosáhnout a jaké jsou reálné možnosti.
Aneb co je potřeba pochopit. Nejde o "teorii" (něco, co v praxi neplatí). Jde o podstatu, analýzu obecných zásadních (příčinných) souvislostí, logiku vazeb a podmínek. Samozřejmě ... nestačí to "přečíst". To, co je napsáno, je pouze rámec pro vlastní přemýšlení & hledání. Každý si musí sám ověřit, co z toho platí a funguje v konkrétních podmínkách a jak se to projevuje. Co z daných myšlenek může využít a jak. Pokud je příliš obtížné o následujících tématech přemýšlet, jsou (a celé řízení času) samozřejmě jenom teorií ...
Většina z nás si buď neuvědomuje (nejčastěji případ, kdy si o sobě dotyčný/-á myslí, že je perfektní) chyby, kterých se dopouští nebo neumí najít způsob, jak se jim vyhnout. To samozřejmě platí i pro řízení času.
Často nejde jen o vlastní ambice (těch se umíme celkem snadno vzdávat), může se stát, že do převisu požadavků na čas se člověk dostane i bez "vlastního zavinění". Udělejte si checklist, doplňte jej z dalších zdrojů a vlastních zkušeností.
Těch varovných signálů je víc.
Pokud platí byť i část výše uvedeného (v jistém rozsahu se to týká každého aktivního člověka - občas více, většinou méně, takže s mírou), je velmi pravděpodobné, že fungujete v nepřátelském prostředí (které tedy je rozumné změnit nebo vyměnit) a/nebo nedokážete efektivně řídit svůj čas. Pokud se rozhodnete s tím něco dělat, je pravděpodobně jedním z prvních nutných kroků začít vyhodnocovat využití času.
Lze se v tom zlepšovat. Je dobré se to naučit. Když to umíme, přináší to výhody. Pomůžeme organizacím i jednotlivcům.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.