Zdá se to absurdní? Zkuste si poctivě přiznat, co bylo skutečnou příčinou posledního průšvihu.
Diskuse... či spíše omílání protichůdných tvrzení... o potřebné změně. Příklad třeba "odměňování obchodníků". Nový informační systém. Organizace práce. Vztahy se zákazníky...
Výše uvedené argumenty platí. Jenže "...za jinak stejných podmínek". Jsou dnes stejné podmínky, jako před 2/5/10/20 lety? Co všechno se změnilo?
Co mohou být příčiny zarputilého setrvávání na něčem, co je při pohledu zvenčí jednoznačně škodlivé?
Musíte jít do hloubky. Důsledně. Poctivě. Rozumí se hledat interní příčiny problémů. Vlastní chyby, nikoli se snažit obviňovat externí jevy (pokud se jedná např. o problém plynoucí z podcenění či ignorování správy strategických faktorů úspěchu, je to zase vlastní chyba - žádné nebo nedostatečné úsilí věnované dané oblasti). Obvykle to bude nějaká forma nesprávných předpokladů, špatného odhadu či přímo spoléhání na cosi, co "vždycky fungovalo".
Pojďme dát dohromady pár příkladů. Prosím přispějte.
Jak škodlivé může být to, co se skvěle osvědčovalo posledních 150 let, ukazuje příběh ztrátové ocelárny, ze které TOC udělala zlatý důl (Kritický řetěz).
Pokud jste knihu Cíl četli, asi víte, o čem je řeč. Pokud jste ji nečetli, udělejte to. Pokud vám bude připadat nestravitelná (resp. "bezobsažná"), nenechte se odradit. Když to nepřekonáte a nebo vás naopak zaujme, rádi připravíme workshop (založený na vašich konkrétních podmínkách, problémech a požadavcích), který se pokusí dané téma vysvětlit či přímo pomoci se skutečným využitím TOC.
Když vám to nebude připadat užitečné, nic neplatíte. Toto omezení není nic převratného. Jde o provozní slepotu, popř. odpor ke změně. Zuby nehty se držíme osvědčeného. Klíčovým problémem /příčinou může být:
Nejčastěji nesprávná strategie. Nesprávné priority (občas zastoupeny "nedostatkem kapacit", což je nelogické). Orientace na krátkodobé efekty. Absence aktivního hledání nových možností. Když budeme chvíli diskutovat, vyrojí se jako včely.
Otázky, které by vám měly vyplynout z konfrontace podnětů z knihy s vaší realitou (v jejich "otevřené" podobě - tady jsou formulovány Ano/Ne a pouze na příkladu firemní strategie) + určení závislostí:
Je dobré použít předem definovaný soubor typových otázek. Někdy se omezení schovává. Na příkladu snahy o zdokonalení procesu akvizice:
V tomto případě by mělo vyjít, že úplně první překážkou, kterou je nutno odstranit, bude nesprávné vnímání účelu a užitků komunikace s potenciálními zákazníky. Zjistíte, že není triviální vyjádřit hodnotu získaných informací. A teprve na základě vyřešení těchto témat můžete začít společně s týmem akvizičních obchodníků hledat způsoby stanovení bonity. O dost později doplnit techniky jednání. A až na konci hledat nástroje pro usnadnění toho, co zjistíte, že musíte dělat.
Když omezení najdete, tak jej odstraníte (obvykle stačí zákaz - přestat si komplikovat život, pokročilejší organizace bude potřebovat posílit některou způsobilost či doplnit kapacitu). Tím se stane nejslabším článkem jiná část procesu. Měli byste jej najít a cyklus opakovat. Vůbec není špatný nápad ty nejpravděpodobnější následná úzká místa předvídat a při odstraňování aktuálního omezení se pokusit je modelovat a připravit se na to, co změny způsobí.
Není dobré se snažit (za každou cenu) opravit všechna potenciální omezení - je nanejvýš pravděpdobné, že důsledky první změny budou jiné, než se dalo předpokládat. Evoluce, nikoli revoluce - cesta minimalistických úprav je možná pomalejší a dražší, než teoretické jednorázové komplexní zdokonalení, ale při správném ocenění rizik je nesrovnatelně efektivnější. Princip CPI.
Eliyahu M. Goldratt, Cíl
kap. 32, str. 259
Jaká byla podstata odpovědí, řešení, ke kterým nás Jonah přiměl dojít? Všechny měly jedno společné. Všechny byly v souladu se zdravým rozumem a zároveň se vzpíraly všemu, co jsme se kdy učili [nikoli "učili", ale "bylo po nás vyžadováno"]. Jestlipak bychom měli odvahu pokusit se je uvést v život, nebýt toho, že jsme je museli v potu tváře vystavět? Velmi pravděpodobně nikoli. ...
... když něco uznáváme jako zdravý rozum, museli jsme to aspoň intuitivně znát už z dřívějška ...
... co je horšího než kritika? ... Konstruktivní kritika! ...
... Vypadá to, jako by si měl člověk dvakrát rozmyslet, než zaútočí proti větrným mlýnům normální praxe ...
Občas se v té knížce objeví shluk podnětů. Může být obtížné je vstřebat a interpretovat. Stojí zato se zastavit a přemýšlet nad tím, jestli to má obdobu i v naší vlastní realitě.
Přirozenou reakcí je "...nesmysl, nejsem hlupák...".
Rozhodně nejsme. Přesto neustále opakujeme stejné chyby. Neumíme zpochybnit (a třeba potvrdit) východiska. Dost často neumíme diskutovat a přijímat z té diskuse inspiraci. Ptát se - ostatních i sami sebe.
P. F. Drucker: "Neexistují správné odpovědi. Velký úspěch je to, pokud si dokážeme položit správnou otázku."
Příběh staví na vývojové spirále - hrdinové lopotně poznávají podstatu chyb, které dělají (a jak upřímně se diví, že dělají pořád stejnou chybu, byť pokaždé na vyšší úrovni).
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.