Vztah příležitostí a výkonu.
Zdá se vám to postavené na hlavu? Vždyť přece čím lépe je kapacita využitá, tím víc vyděláváme. To vždy bylo nesporné! Tak co tohle má znamenat?
Zúčastněte se průzkumu (výsledky dáme k dispozici).
Směřujme k takové úrovni kapacit (závisí na branži, typu kapacit a spoustě dalších faktorů):
Kapacity (produkce) v této konfiguraci (tzn. na 80% potenciálního výkonu - rozumí se v takové podobě, která je v oboru, času a místě obvyklá - počet směn atd.) by měly vytvářet dostatečný užitek, aby se firma mohla rozvíjet. Mj. experimentovat u zákazníků, produktů, investovat do marketingu a spolupracovníků. V reálném provozu (operativním plánu produkce) se samozřejmě snažíme o nejracionálnější možné využití kapacit (bude samostatně řešeno v řízení produkce).
Pokud nemáme takové zákaznické a produktové portfolio, které to umožní, měli bychom si takové vybudovat nebo najít obor, ve kterém to možné bude. Popř. zvýšit efektivnost (odkrýt rezervy, které si nepřiznáváme). Můžeme vysvětlit a ukázat jak, nebo rovnou pomoci.
Představme si situaci, kdy z jakýchkoli důvodů (možnost získat nového zákazníka, udržet si stávajícího, havárie,...) bude potřeba "všeho nechat..." a poskytnout plnění nikoli v expresní lhůtě, ale okamžitě. Jistě, nestává se to každý den, ale stát se to může.
Takže když se objeví někdo, kdo potřebuje náš produkt "zítra", můžeme mu nabídnout řešení. Chce to přesně vědět, co si z hlediska kapacit budeme moci dovolit. A to je jenom třešnička na dortu robustního systému řízení kapacit.
V knize se řeší optimalizace výkonu firmy z hlediska využití kapacit - průtok, výše zásob a úzká místa. Vysvětluje, že celkový okamžitý výkon systému je určen nejslabším článkem (prvkem s nejnižší kapacitou / průchodností ve výrobním procesu).
Jenže to zdaleka není všechno.
Pohled na věc je v našem příběhu deformován tím, že se se odehrává ve "výrobním" závodě většího organizačního celku. Tedy poptávka není tržní, ale vnitrofiremní, konkurence žádná. Vnitropodniková jednotka v podstatě nenese zodpovědnost za efektivnost investic, protože jí je schvaluje nadřízená vrstva. Proto se úvahy soustředí na maximalizaci průtoku, který je faktickými (vnitropodnikovými) zákazníky vnímán (minimálně formálně) jako nejdůležitější faktor výkonu. Tedy dodat za standardních podmínek požadovaný objem produktů co nejdříve.
Vnitropodnikové předání nemá žádnou cenovou flexibilitu.
Tato klíčová myšlenka teorie omezení není až tak srozumitelná, jak by "měla být". A nejspíše nejsou dostatečně zdůrazněny důležité souvislosti. Protože abychom mohli využívat kapacitu optimálně, zdaleka nestačí mít ji na 100% vytíženou.
Ve výkonovém světě jsou určující požadavky zákazníků. Nikoli minimalizace jednotkových nákladů (které jsou při vyloučení fixních nákladů stejně velmi nepružné). Proto (viz ocelárna) není důležité, jestli je výroba (při teoreticky optimálním vytížení) nákladově optimální. Podstatné je, zda zákazník dostane to, co potřebuje tehdy, kdy to potřebuje. Také když budeme hodnotit ekonomickou efektivnost podle příspěvku na krytí a ne podle hodnot, které skutečný výkon deformují (zisk, tržby), získáme úplně jiný pohled na to, co je a co není efektivní (viz vyjednávání s dodavateli).
Zjednodušeně řečeno potřebujeme takové kapacity, které nám s dostatečně vysokou pravděpodobností umožní pokrýt výkyvy v zájmu o naše produkty podle optimálního poměru mezi ztrátami z udržování nadbytečných kapacit a ztrátami z nevyužití příležitostí (náklady ztracených příležitostí). Což lze poměrně dobře odhadnout (popis daného způsobu v hrubé podobě naznačíme, fakticky je u každé firmy specifický - dle chování trhu, charakteru produktu atd.).
Reálným využíváním zdokonalovat:
Zcela empirické doporučení může znít:
Pokud firma není schopna vytvářet dostatečný příspěvek na krytí při 80% využití kapacit, je nutné především/nejdříve optimalizovat zákaznické a produktové portfolio.
Což je implementace principu nákladů řízených cenou do oblasti kapacit (kapacity řízené objemem prodeje). 80% pochází z Paretova pravidla a je to nejméně špatná hodnota, pokud nemáme lepší. Čím nižší procento využití kapacit firmu "uživí", tím lépe. Zní to divně?
Měli bychom se zamyslet nad tím, zda není primárním omezením produktivity výroby marketing (product management). Což je trošku provokace = vážně míněná výzva k diskusi.
Tvrzení
"…čím víc se blížíš vyváženému závodu, tím blíž máš k bankrotu…"
má ještě další význam. Přestože to není explicitně řečeno, dnes nemá smysl optimalizovat firmu na konstantní výkon. Situace na trhu se bude měnit. Produktové portfolio se bude měnit stále rychleji. Jednotlivé zdroje jsou nasazovány v různých procesech s různými požadavky. Když jsou vašimi produkty služby, musíte se naučit řídit využití kapacit naprosto novým způsobem. Reálně potřebujeme ve střednědobém horizontu jistý převis kapacity nad známými potřebami (v krátkodobém se naopak snažíme mít dostatek práce tak, aby se reálně vytížení těm 100% blížilo).
Zejména proto, abychom mohli využít výjimečné příležitosti.
Vyvážený závod měl opodstatnění možná v době manufaktur, nejdéle do doby masívní převahy poptávky nad nabídkou. Při úvahách o kapacitě odpovídající potenciálním prodejům se dopouštíme zásadní chyby. Optimalizujeme náklady. Jenže náklady ve výkonovém světě mají zcela jiné postavení, než v nákladovém.
Zákazníci nečekají a neškemrají. Pokud nemají jiné důvody, nebudou se ptát ani poslouchat výmluvy. Velice snadno přejdou k jinému dodavateli.
Je prospěšné, když se nad zdánlivými samozřejmostmi pozastavíme a zeptáme se, zda je to skutečně jasné a srozumitelné. Vyjasníme si, proč jsme to tak nevnímali dřív. Zejména si musíme ověřit, jestli dokážeme nové možnosti správně pochopit a uplatnit. Dříve bezpochyby platilo, že optimum = maximální využití instalovaných kapacit (viz více Ocelárna a proč je plné využití kapacit neefektivní)
Standardně platí - čím vyšší využití kapacit, tím vyšší efektivnost (náklady na pořízení a provoz kapacity produkují vyšší absolutní objem užitku, tedy i jednotkově, tzn. i relativně). To platí do okamžiku, dokud si neověříme, zda většina z těch nákladů, které uvažujeme jako relevantní, nejsou mrtvé náklady. Také záleží na tom, jak vyjadřujeme onen získaný užitek - v okamžiku, kdy jako užitek chápeme příspěvek na krytí, jsou samozřejmě všechny fixní náklady mimo hru.
Proč manažeři usilují o "vyvážený podnik" (Cíl, str. 90) ... Vně firmy existuje cílená poptávka (daná pozicí firmy na trhu), kterou uspokojují instalované kapacity. Ve vyváženém závodě je "kapacita každého jednotlivého zdroje přesně vyvážená v souladu s poptávkou na trhu. ... Když nemáme dostatečnou kapacitu, připravujeme se o průtok, když jí máme víc, plýtváme penězi ... Čím víc se blížíš vyváženému závodu, tím blíž máš k bankrotu."
Vysvětlením má být kombinace "závislých událostí a statistické proměnlivosti". V Kritickém řetězu je to pojmenováno srozumitelněji - "Murphy" (aneb co se může pokazit, to se taky pokazí). Mělo by to vysvětlit předpoklad, že změnou kapacit v reakci na změnu poptávky se snižuje efektivnost celého procesu. To lze chápat jako variaci tvrzení, že jediný způsob, jak ovlivnit budoucnost, je spoluvytvářet ji. Tzn. není přípustné reagovat pasivně - řízení kapacit musí být aktivní.
Tohle potřebuje lepší vysvětlení. Pomozte a ptejte se!
[E.Goldratt, Cíl, str. 89]
Někde dál v knize je řečeno, že je to stav, o který se snaží všichni západní manažeři, ačkoliv je to přímá cesta do záhuby atd. Není úplně jednoznačně vysvětleno, proč. Vždyť z hlediska našich historických zkušeností to nemá logiku:
Co vlastně znamená, když lidé "nemají co dělat"?
To se snažíme doporučovat při řízení výkonu.
Přijatelné vysvětlení je v Kritickém řetězu v přednášce při vysvětlení úzkého místa. Velmi zjednodušeně řečeno - pokud existují úzká místa, musí existovat i zdroje, u nichž jejich kapacita není plně využita. Úzká místa existují vždy, všude a na všech úrovních. Srozumitelným příkladem je pozice na trhu (prodej a marketing × výroba, aneb obchod omezuje výrobu v tom, co jsme schopni uplatnit na trhu).
Ovšem přes všechno vysvětlování, že to tak prostě je (tzn. že stejně platíme lidi za "nicnedělání" či spíše za předstírání, že jsou využiti na 100 % nebo dokonce horší scénáře), stejně to není úplně snadno pochopitelné. Co by mělo být špatného na tom, že se snažíme o maximální využití kapacit?
V ekonomice, kde určujícím faktorem (pohybu, změn) je zákazník a jeho poptávka, je rozhodující mít dostatek volné kapacity k tomu, aby se dalo reagovat na změny trhu a požadavky zákazníků. Je stále důležitější vědět, jaké je jejich "skutečné" budoucí využití. Musíme jejich strukturu řídit v dlouhodobém horizontu. Fixní náklady jsou jednoznačně efektivně mrtvé (má to mimo jiné fatální vliv na metodiku a význam užití kalkulačních odpisů; což by také chtělo samostatnou analýzu). Je už jasné, proč je plné využití kapacity neefektivní? Myslím, že ne ...
Možná extrémní zjednodušení - pokud přiznáme flexibilitě vzrůstající význam a klíčovou roli ve využívání příležitostí, platí vztah:
Vyšší naplnění kapacit = menší flexibilita = nižší efektivnost
Čím víc naplněnou kapacitu (ve střednědobém a dlouhodobém horizontu) máme, tím menší je naše schopnost se přizpůsobovat. A jak známo, jedinou jistou zítřka je nejistota...
Samozřejmě je nutno toto vyjádření chápat ve správném kontextu - fakticky je tím myšlena optimalizace rozsahu aktivit (tzn. i využití kapacit), které jsou nutné k přežití organizace", resp. nejlepšímu poměru výkon/cen.
Tedy prodávat (vyvíjet) produkty (a mít pro ně zákazníky), které vytvářejí nejvyšší možný příspěvěk na krytí (což rozhodně neznamená maximalizovat ceny - viz smrtelné hříchy). Pokud je tohle pravda, tak právě optimalizace portfolia je nejdůležitější/kritický podnikový proces; pravděpodobně by byla užitečná samostatná diskuse).
Druhým kritickým procesem (což je přímý "dodavatel" či možná zákazník procesu "optimalizovat") je tedy aktivně řídit využití kapacit. A tento cíl lze dosáhnout pouze v případě, kdy poměrně radikálně změníme spoustu (dnes již neplatných) předpokladů a zejména metod řízení.
V nabídkové ekonomice (zcela jistě) potřebujeme experimentovat (víc než dříve).
Potřebujeme nějakou "jednoduchou" odpověď na "balancování" kapacity. Takže:
Také řešíme otázku, jak správně lidem vysvětlit, že nejlepší výsledek (jejich úsilí - něco, za co mají být pozitivně hodnoceni) je, když "nemají co dělat" (všechna práce pro zákazníky je hotová, mohou pracovat na sobě samých apod.; nikoli "nic nedělají").
Historicky (v nákladové ekonomice platila řada východisek, která nyní označujeme jako nesprávná) zažitá pravidla a jistoty nemusí odpovídat novým podmínkám. Už neplatí zásada maximálního využití kapacit. Někdy o tom nevíme. Jindy to zmíníme jako samozřejmost a občas ani to ne. Věci, které považujete za nesporné, nemáme potřebu vysvětlovat. A potom se divíme ...
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.