Případová studie: Co může být špatně na osvědčených mechanismech motivačního systému.
Primárním omezením jsou nesprávné předpoklady.
Bezezbytku platí Druckerovo "... je potřeba si položit správné otázky". Jak dobře demonstruje následující naprosto reálný (byť nepatrně zjednodušený) příběh.
Odehrálo se ve středně velká poměrně prosperující firmě.
Primárním omezením obvykle bude náš odpor ke změně.
Musíme si položit otázku "proč" to neděláme "lépe". Odpověď je jednoduchá
Zobecnění je jednoduché - nemáme sílu (většinou ani důvod) zpochybnit aktuální metody práce. Má to hodně společného s provozní slepotou.
Ve firmě, kde jsme budovali systém řízení, jsme narazili na zásadní překážku v podobě neexistence formalizovaného systému hodnocení (tzv. "motivační" systém). Bylo jasné, že musí být vytvořena alespoň nějaká pravidla pro odměňování.
Přistoupili jsme na "obvyklý" způsob. Lépe jsme to v dané chvíli postavit nedokázali. Nebyl prostor na vyjasnění, jak je to s motivací a odměňováním. Nemůžete dělat pět věcí současně. Občas je potřeba přijmout provizorium. Pokud s tou lodí míříte na útesy, je lepší špatné kormidlo, než žádné.
Přes naše doporučení (najít skutečně efektivní měřítka výkonu - bude doplněno) jsme při tvorbě systému museli použít víceméně tradiční principy, blízko obvyklému "prémiovému" systému.
V dané situaci to fungovalo nad očekávání dobře (protože to majitel firmy dělal s vědomím toho, co skutečně potřebuje, takže nedopustil fatální deformace).
Po dvou letech od nasazení tohoto systému jsme narazili v jiné firmě (v podobné situaci, se zájmem odstranit zjevně kontraproduktivní "prémie") na otázku "Jaké jsou výhody a nevýhody uvažovaných alternativ?". Tak jsme se zeptali výkonného ředitele a majoritního vlastníka té první firmy…
Počáteční odpovědí na naše otázky byla chvála toho, jak to bylo dobře uděláno a že v podstatě jsou všichni hrozně moc spokojení. Na otázku "hlavní výhody" si vzal čas.
Takže jsme mu předložili důvody zpochybňující smysluplnost prémiových ukazatelů.
Jenže když chcete vyjádřit a popsat, v čem je něco výhodného, musíte si k tomu stanovit kritéria - cíle. Snažíte se vyjádřit, jaké požadavky to či ono splňuje. Po dalších dvou týdnech se onen manažer ozval, jestli bychom se nemohli sejít a probrat jak jeho zkušenosti, tak ty alternativní metody motivace, že se mu to celé nějak nezdá…
Zkuste si to (sepsat konkrétní výhody a sporná místa vašeho systému) taky!
Například jedna návodná (poněkud "zákeřná") otázka(-y):
Přesněji řečeno - pokud víte o smysluplných ukazatelích, které jsou něco jiného než objem výsledků, dejte vědět. Náznak toho, co považujeme za nepoužitelné.
Pokud vám toto téma není naprosto cizí, neváhejte se zeptat, proč si to myslíme.
Po několika schůzkách, na kterých jsme se především snažili najít správné otázky, vznikl projekt nové generace motivačního systému, který lépe odstraňuje (či omezuje) rozpor mezi podnikovými a osobními zájmy (více později / samostatně).
Pokud máte zájem se dozvědět více, můžeme zorganizovat workshop, na kterém vám pomůžeme položit si ty správné otázky, např.
Jenom pro ilustraci významu té poslední otázky - když jsme si ji položili ve výše popsaném případě, zjistili jsme, že ačkoliv pro hodnocení práce obchodních zástupců používala firma velmi vyspělý systém ukazatelů, přesto vedl k tomu, že obchodníci v zájmu maximalizace svého užitku (víceméně vědomě - v souladu s tím, zač byly hodnoceni) poškozovali firmu. A tato situace je s největší pravděpodobností až na výjimky naprosto běžná ve všech organizacích v západním světě (viz Ocelárna).
Mimochodem - uvedený problém byl v průběhu analýzy velmi efektivně (srozumitelně, jednoznačně) potvrzen tím, že obchodník, který měl pro firmu nejlepší výsledky (protože dělal svoji práci rozumně a zodpovědně), tak byl podle "oficiálních" měřítek negativně hodnocen (a samozřejmě vzhledem k realitě se to muselo kompenzovat, takže se obcházela platná pravidla… což je jeden ze symptomů, že systém je nefunkční). Nakonec přišel podat výpověď (necelý rok po svém nástupu), protože mu zjevná nesmyslnost této situace nevyhovovala.
Naštěstí jsme se s ním již byli schopni domluvit na tom, jaké jsou připraveny změny. Stal se jednou z klíčových postav přechodu na nový systém. Přes velmi krátký (byť intenzívní) počáteční odpor se nový systém podařilo relativně rychle zavést (byť nebyly splněny některé kritické předpoklady a proto nemůže fungovat tak, jak by měl), odstranily se konflikty, obcházení pravidel, pocity nespravedlnosti, zvýšila se spokojenost a loajalita (podpora zájmů firmy) lidí, někteří velmi schopní lidé, kteří odešli nebo chtěli odejít, se vrátili (např. jeden KAM se vrátil od velké mezinárodní firmy).
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.