Čím získáváme užitek a jak vyjádřit a řídit výkon internetového marketingu.
Princip "Co nelze měřit, nelze řídit." - imperativ každé aktivity - tedy i internetového marketingu. Jestliže vynakládáme zdroje (čas, peníze atd.), očekáváme:
Je potřeba rozlišovat.
Užitky fungování akvizičního webu v B2B jsou v různých časových horizontech různé.
Hodnota (nového) zákazníka je celkový absolutní objem příspěvku na krytí (hrubého zisku), který zákazník vytvoří v průběhu celého / zbývajícího trvání spolupráce. Je tedy dobré znát:
Statistika. Žádná jaderná fyzika.
Pokud celkový absolutní objem PnK vzbuzuje pochybnosti, promluvme si o tom.
Ke získání zákazníka vede celkem dlouhá cesta. Od návštěvníka webu prochází několika stavy.
A teprve až je první obchod uzavřen (tedy včetně zaplacení) a je reálná šance (fakticky další zakázka), že se z toho nového zákazníka stane trvalý zákazník, je rozumné jej vnímat jako součást zákaznického portfolia.
Jiné téma je, jak dlouho by měl být považován za "nového zákazníka" a co to znamená. Kdy je nutné jej chápat jako spícího či ztraceného. Doporučený způsob hodnocení výkonu akvizičního webu je považovat za získaný užitek navázání spolupráce s těmi zákazníky, o kterých jsme dosud nevěděli (a to pravděpodobně ani na úrovni plánu aktivní akvizice - nutno vyjasnit v metodice akvizice).
Musíme v reálném provozu (např. telefon) u každého nového zájemce zjistit, jak kontakt získal. Protože velká část z těch, které naše stránky zaujmou, nebude klikat a psát. Prostě vytočí číslo (někteří to umí rovnou z telefonu či počítače) a budou chtít mluvit s někým, kdo jim vysvětlí či nabídne to, co právě hledají / potřebují.
Musíme vědět, na co se budou ptát!
Počet kontaktů je smysluplné vyjádření výkonu webu. Možná bude užitečné hodnotit i jejich kvalitu. Mimo to:
Dobrá zpráva je, že toto máme ve svých rukou.
Pokud na stránky přijde hodně (nových) návštěvníků a 98% z nich na té přistávací stránce nevydrží ani 10 vteřin a opustí ji, tak to znamená, že máme velmi velký problém.
A současně obrovskou příležitost.
Stačí tomu věnovat potřebnou pozornost a péči.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.