Každý musí stále hledat lepší obchodní partnery
Jsou živnostníci (např. ti poskytující trvalé služby - maséři, kadeřníci, ale i truhláři nebo čalouníci a spousta dalších), kteří mají naplněnou kapacitu a pocit, že už nikoho dalšího nechtějí.
Má to pár háčků:
- Zákaznické portfolio přirozeně degeneruje. Nejde jen o to, že občas někdo vypadne. Obvykle se rychle najde další. Horší je, že u stálých zákazníků není rozumné posouvat ceny o více než inflaci. Jenže co když se ceny "venku" ženou kamsi jinam?
- Když si člověk zvykne, že zákazníky hledat nemusí (třeba začal v době, kdy se hrnuli sami), špatně se s tím začíná. Aneb to, že firma má vytížené kapacity a v podstatě žádné nové zákazníky nepotřebujete, je poměrně nebezpečná situace. Dokonce se tvrdí, že čím víc vytížené kapacity, tím blíž ke krachu.
- Je rozumné využívat potenciál a snažit se o maximální efektivnost - kapacita by měla být naplněna natolik, aby to umožnilo přijetí nového perspektivnějšího zákazníka. Následně je potřeba znovu určený podíl kapacity uvolnit (nejdříve důkladně vyhodnotit situaci) - zbavit se nejméně efektivních zákazníků, zvýšit produktivitu práce nebo zvážit rozšíření kapacity.
Což je vše dobré dělat pouze v případě, kdy máte rozumný předpoklad zhodnocení vynaloženého úsilí. Spolehlivý odhad efektivního naplnění navýšené kapacity - a k tomu potřebujete řiditelnou akvizici. Měli byste trvale získávat nové zájemce. Tolik, abyste si mohli vybírat. Máte pocit, že je to zbytečné? Tak si odpovězte na otázku, kdy je potřeba začít hledat nové. A jestli na to budeme mít kapacitu a dovednosti.
Může být, že máte špatnou zkušenost.
- Pořídili jste si web. Stálo to dost peněz a spoustu času. O nervech nemluvě.
- Užitek nebyl vidět ani při nejlepší vůli.
- Nechme stranou to, co bylo či nebylo správně nebo špatně. Co bylo, to bylo. Doba se mění. To, co platilo včera, neplatí dnes. S největší pravděpodobností to, co platí dnes, nebude platit zítra. To, že se jednou (či dvakrát) něco nepovedlo, neznamená, že není potřeba to znovu zkoušet.