Postup fiktivní firmy - malá či střední, například nákladní doprava a zemní práce. Je to úmyslně přehnaně zjednodušeno a formulováno jako jejich úvaha. 

Bylo nebylo ...

Jednoho dne jsme se probudili do 21. století. Zjistili jsme, že náš dosavadní web nám neumožňuje dělat jednoduše to, co od něj běžně potřebujeme a navíc máme pocit, že bychom od něj měli chtít "víc".

Základní požadavky na firemní web

Uvažujme jenom to, co nezbytně potřebujeme. 

  • Když někdo volá nebo píše, že by měl zájem o naše služby, potřebujeme mu poskytnout informace. Jasně, že mu musíme nejdřív zavolat. Ale většinou všichni chtějí vědět to stejné.
    • Co všechno pro něj můžeme udělat.
    • Jaké jsou obchodní podmínky.
    • Postup při sjednávání zakázky.
    • Alespoň orientační ceny a další podmínky.
    • Kontaktní údaje.
    • Jestli máme čas, ale to se zjistí, až víme, co skutečně potřebuje.
  • Mít kde zveřejnit reference. Taky proto, aby se na to mohl zájemce podívat.
  • Součástí by měly být fotky, jak vypadá to, co děláme.
  • Informace o firmě jako historie apod., ale to asi není fatální.
  • Možná by to, co a jak děláme, mělo být také možno upřesňovat ... občas se zjistí, že ta či ona formulace není úplně srozumitelná.
Komentář

To jsou základní funkce, které web musí nabízet. Někdo má jinou představu. Můžeme o tom diskutovat. Rozhodně musí být možno obsah webu průběžně upravovat - rozumí se "upravit si sami, co je potřeba" (na změnu telefonního čísla nesmí být nutný programátor).

  • Když jsme trošku větší firma, může se stát, že budeme hledat nové spolupracovníky. Takže popis pozice a požadavků. Či něco obdobného.
  • Pokud máme zajímavou komunitu zákazníků (zejména těch potenciálních) a dává smysl jim poskytovat informace o stavu oboru, tak je dobré občas zveřejnit článek. Toto je klíčová funkce a bude to důkladně popsáno.

Co se změnilo nebo mění

Běžné potřeby se dají řešit i jinak (telefonem), popř. lze rezignovat na aktualizaci stránek či přijmout kompromis. Jenže dnes to není jen otázka pohodlí nebo aktuálnosti informací. Víme, že se obchod pomalu, ale jistě přesouvá na internet. Musíme se zúčastnit. Jinak přicházíme o tu část zákazníků, která na internetu najde konkurenci. Bohužel ale nemáme ve firmě nikoho, kdo by se intenzívněji zabýval marketingem. Natož internetovou akvizicí.

Co víme

  • Lidé používají vyhledávače a sociální sítě (ty především v případě osobní spotřeby, ne tak často pro řešení firemních potřeb).
  • Existuje jakési SEO, copywriting a spousta dalších témat, které s tím nějak souvisí. Nerozumíme tomu a nemáme čas se tím zabývat.
  • Je obtížné vybrat partnera pro oblast, se kterou nemáme dost zkušeností. Navíc určitě bude chtít vědět, jak si to představujeme. Nejspíš bude těžké se s nimi domluvit. 

Jak si to představujeme

  • Hodně podobně, jako když hledáme řešení pro obdobné oblasti, u kterých nemáme prostor se tomu věnovat (účetnictví nebo správa počítačů) ... zkusíme najít někoho, kdo se o to postará.
    Takže co by to mělo být ...
    • Asi je jednou za rok potřeba aktualizovat obchodní podmínky.
    • Ale jinak není důvod na tom webu nic měnit ... nebo možná ...
    • Když se některá zakázka obzvlášť podaří, tak ji chceme dát do seznamu referencí (nebo alespoň přidat obrázky).
  • Nemáme ovšem představu, co bychom měli chtít od prezentace našich produktů (výrobků či služeb) potenciálním zákazníkům ...
    ... aha, vlastně víme!
    Potřebujeme katalog.

S tím katalogem to možná není tak jednoduché. Co by v něm mělo být? Možná potřebujeme e-shop (vidíme, jak dobře se daří velkým hráčům). Ale to by asi stálo moc peněz. Stejně bychom na něj neměli do dát. Naše produkty se nedají prodávat na webu.

Co vlastně od toho webu chceme? Ale úplně jednoduše!

Má zájemci nabídnout to, co on potřebuje. Získat jej pro spolupráci.

Hmmmm ... to zní srozumitelně. Když potřebujeme účetní (a žádný ze známých nikoho nemá), taky jdeme na web a hledáme, kdo by připadal v úvahu. A vybereme nejspíš tu firmu, která nám bude připadat - zejména v případě účetní - nejvíce seriózní či zajímavá ...

No ale u nás to nejde. Každá zakázka je individuální. To se nedá popsat. Když se zájemcem mluvíme, umíme zjistit, co vlastně potřebuje. Ale takhle naprázdno to fakt ...

Komentář

Nu a tady je potřeba se nad tím zamyslet. To, že to není "nasnadě", neznamená, že to nejde. Soustřeďme se na to, jak a proč by se měl web používat. Na konkrétních příkladech (dále a později), co znamená "optimalizace pro výkon".

Nemá někdo nějakého známého? Ne? Zkusíme hledat na webu. Zadáme do vyhledávače třeba "nový web".

...

No to je děs. Kdo se v tom má vyznat? Raději to zkusíme na e-Poptávce.

...

Komentář

Nabídky získané prostřednictvím jednoduché poptávky se obvykle příliš neliší od toho, co se člověk dočte na webu. Opravdu je obtížné se v tom vyznat. Většinou je ovšem příčinou to, že zadavateli (celkem logicky) není jasné, co je doopravdy potřeba - jaké podmínky by měl splňovat partner pro "web" (přesněji pro internetový marketing). Řešení může být najít člověka, který pomůže sestavit kvalifikované zadání (protože to není úplně jednoduché - viz výchozí verze metodiky). Výzva k podání nabídek není zadání. To je nutné vytvořit v součinnosti s vybraným dodavatelem.

Prozatímní způsob registrace k odběru oznámení o aktualizaci této metodiky je prostě poslat mail.

Je to celkem dobře popsáno ve výše zmíněné metodice (která bude průběžně upřesňována).

Eliminační kritéria (pro běžný komerční web, nikoli specifické projekty)

  • Web musí být vytvořen v prostředí standardního redakčního systému. Důvodem je přenositelnost a omezení závislosti na poskytovateli služeb.
  • Musí být provozovatelný mimo infrastrukturu dodavatele.
  • Dodavatel musí být schopen/ochoten pomoci s upřesněním záměrů (tedy znát nebo vniknout do oborové problematiky). Toto je zásadní aspekt pro efektivnost spolupráce (asi to nemusí být eliminační kritérium, byť je to doporučené - není reálné, že by běžná firma byla schopna sama vytvořit plnohodnotné zadání ... využít třetí stranu pro "vynucení" něčeho, co tvůrci není vlastní také nebude fungovat).
  • Dodavatel nesmí být ochoten vytvořit web bez jasného zadání (minimálně na úrovni koncepce webu).

Konkrétní kritéria si nastavíte v hodnotícím mechanismu, který lze získat s uvedenou metodikou.

Web je spuštěn.

  • Máme jasno v tom, co se bude dít teď?
  • Zrekapitulujme, jak funguje internetový marketing ... pokud někdo tvrdí, že stačí čekat, až si nás zájemci najdou ... tak je potřeba se nad tím zamyslet.
  • Ať už budeme budovat pozici především pro organické vyhledávání nebo pro reklamní kampaně ...

... znamená to, že se obsahu webu a jeho účinkům na návštěvníky bude potřeba věnovat.

  • Nebo snad věříme tomu, že to, co na něm je, je na první pokus správně?
  • A že se chování a preference lidí, kteří nás zajímají, nebudou měnit?
  • Že konkurence se o své weby taky nebude starat (což není vyloučeno)?
  • Dají se sypat peníze do reklamy a čekat, jestli to k něčemu bude?

Nebo je rozumnější snažit se z toho, co jsme investovali do vzniku a využití webu (jako komunikačního prostředku především s nově získávanými zákazníky), získat co nejvíc?

Správný typ webu dle typu produktů

  • Když prodáváme spotřební zboží koncovým zákazníkům, potřebujeme e-shop.
  • Když budujeme značku, musíme mít extrémně dobře rozpracovanou marketingovou strategii a naplánované interakce s návštěvníky webu. Ty použít jako výsledky - jako měřítko výkonu. Web značky. Průzkumy trhu a spoustu dalších nástrojů.
  • Pokud "jenom" potřebujeme nové zákazníky, stačí web, na kterém se potenciální zájemce o spolupráci dozví, co, kdy a jak pro něj můžeme udělat. Proč nemusí hledat dál. Proč má rovnou zavolat nebo nechat kontakt. Akviziční web. K tomu opravdu poctivou péči o obsah, reklamu a další.

U všech typů potřebujeme zcela nepochybně intenzívní péči o to, jakým způsobem web oslovuje cílové skupiny, jak se lidé při jeho návštěvě chovají a hledat způsoby, jak zvýšit jeho účinnost. To znamená:

  • Pravidelně analyzovat statistiky.
  • Upravovat a rozšiřovat modely chování návštěvníků.
  • V návaznosti na to upravovat obsah.

Protože - a pozor, to je důležité - pokud má plnit svoji funkci, tak nestačí jej optimalizovat pro vyhledávače, ale musíme zlepšovat jeho schopnost přesvědčit návštěvníka, který na něj dorazil, že našel, co potřeboval.

Viz též

  • Příručka pro zadavatele
  • Vzor metodiky pro sestavení výzvy pro podání nabídek na tvorbu webu.
  • Dotazník (na zadavatele) pro zjednodušení získání podkladů pro tvorbu nabídky. Pokud jej vyplníte a odešlete, můžeme vám zdarma pomoci sestavit výzvu pro podání nabídek.
  • Postup - doporučení pro realizaci.

Rozumíte své práci

My také. Umíte to a děláte to poctivě. My také.

Cena: Odpovídající

Mám zájem o kontakt

Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.