Pokud máte web proto, aby přinášel užitek, musíte se o něj starat. Musíte reagovat na to, jak se při jeho návštěvě chovají vaši potenciální zákazníci. Je potřeba měřit jeho výkon a snažit se najít optimální poměr mezi úsilím nutným pro udržení či zvyšování jeho účinnosti a jeho přínosem.
Tvrzení z názvu tohoto článku je mírně řečeno netriviální. Nejspíše naprosté většině firem, poskytujících služby v oblasti internetového marketingu, vyhovuje opačný stav. Někteří dokonce "vytvoří" web a vypálí ho na médium, aby jejich dílo bylo zachováno pro příští generace. 😉
Jan Řezáč to tak formuloval v příspěvku Web není nikdy hotový. Většina z nás dělala či ještě dělá tu chybu, že s vynaložením značného úsilí a prostředků vytvořila (či si nechala udělat) web. Protože jsme vycházeli z toho, že "je nutné mít web". A když na něm něco je, buďme rádi. Nevrtejme do toho.
Před 10-20 lety byla jiná doba. Tehdy bylo přijatelné nesnažit se web využívat jako zdroj zájemců o spolupráci. Jako primární komunikační médium, zejména pro budoucí zákazníky. Ale dnes to už smysl nedává. Chování konkurence a potenciálních zájemců o spolupráci to nedovoluje.
Je potřeba si ujasnit, co od webu očekáváme.
Viz též článek "Tvorba webu" (Jan Řezáč).
Rozhodně je správné zveřejnit jakoukoli "alespoň trošku" (to nemyslím doslova, nerozvážné kroky mohou být dost kontraproduktivní) použitelnou verzi a začít pracovat na vývoji - na "trvalém zdokonalování" (analogie CPI). Je to proces, nikoli projekt.
Je dobré si poslechnout názory pana Řezáče např. v úvodní epizodě videoblogu. Koukat na videa je děsivá ztráta času, takže stačí si to pustit jako audio při nějaké bohulibé činnosti - třeba při cvičení nebo vaření.
Zásadní myšlenky:
Pokud chcete mít efektivní web - napořád - tak ho prostě udržujte v kondici. Vaši zákazníci i konkurence se také mění. I vy se měníte. Je rozumné všechny ty změny promítat do podoby a obsahu.
Web nepotřebujete proto, že "ho musíte mít". Není podstatné, jestli se vám líbí. Potřebujete předat informace zajímavým lidem, které najdete pomocí jiných nástrojů - reklamy, odkazy, sociálními sítěmi, venkovní či jinou klasickou reklamou, mailingem atd.