Portfolio je jedno - produkty a zákazníci jsou dvě strany jedné mince. Jedno bez druhého neexistuje.
Portfolio zákazníků definuje součaně i portfolio produktů. Budoucí produkty určují budoucí zákazníky... nebo vlastně spíš naopak - bez správných produktů nebudou správní zákazníci.
Historicky byla primární výroba (poptávková ekonomika). Proto se v tradičním marketingu objevuje "produktové portfolio" - i když i tam to znamené především zákazníky (produkt je definovám užitkem, který svému spotřebiteli přináší). Doba se změnila (viz Marketing pro 21. století).
Pojmem produkt je dobré chápat výrobek (hmotný) nebo službu. Včetně veškerých dodatečných služeb. Řešení, které pro zákazníka představuje hodnotu. Může být matoucí, pokud se tímto pojmem (záleží na oboru) označuje skupina obdobných "produktů" (produktová skupina, popř. řada pokud to neznamená posloupnost modelů), je dobré mít v pojmech jasno.
Některé přístupy se tváří, že existují samostatně.
Pro správu zákazníků a produktů potřebujeme konzistentní systém, který propojuje (umožňuje analyzovat informace a koordinovat aktivity, viz řízení vztahů se zákazníky) současné i budoucí potřeby zákazníků s vlastnostmi současných i budoucích produktů. Každá úvaha o produktu musí obsahovat související produkty a především jejich zákazníky a jejich zájmy.
Ideálně i konkurenci a konkurenční zájmy a produkty, nejlépe i s jejich zákazníky.
Je otázkou, zda by součástí systémů pro podporu řízení vztahů se zákazníky neměla být i správa produktového portfolia... nebo naopak. Spíš to není otázka, ale imperativ. A to přesto, že řízení vztahů se zákazníky je rozhodně jiná profese a podniková funkce než řízení/správa produktového portfolia.
Ptáte se, proč by vás to mělo zajímat? Vysvětlíme.
Jestli jste slyšeli o ABC analýze, tak toto je aplikovaná pokročilá verze. Není tupě orientovaná na "jeden" ukazatel, ale představuje multidimenzionální (jeden zákazník patří do více skupin dle typu třídění) a multifaktorovou analýzu. Smyslem není mít je roztříděné, ale včas zjistit, kde se děje něco podivného a začít hledat příčiny a případné nápravné kroky.
Zákazníky je potřeba rozdělit do skupin. Nebo je nedělit a zabývat se každým jednotlivě (to jde, když jich nemáte víc než 5).
Smyslem
A děláme to proto, abychom mohli včas najít ty zákazníky, kteří se výrazně odlišují od ostatních ve skupině, do které patří. Napravit náš způsob jednání (parametry) nebo vztah včas ukončit. Nebýt přitom závislí na subjektivních pocitech.
Taky
Bezpochyby to chce samostatný popis... ale pravděpodobně bude dávat smysl jenom ve vašich konkrétních podmínkách - prozatím všechny pokusy o modelový (jednoduchý a srozumitelý) příklad dopadly špatně.
To je příšerný buzzword. Co si pod tímto pojmem běžný člověk představí? Schválně zkuste zapátrat, jak to funguje a co si o tom kdo myslí u vás ve firmě. Možná se budete divit.
Přitom je řízení zákaznického a produktového portfolia naprosto kritická procesní oblast a kompetence (dovednost | způsobilost). Záleží na oboru a podmínkách. Velmi individuální. Založená na systematické analýze současných i potenciálních potřeb zákazníků, chování konkurence, sledování a využívání oborových poznatků a technologií, legislativy a všech strategických faktorů úspěchu. Provázaná obousměrně s investiční a personální strategií či spíše se všemi podnikovými strategiemi.
Jak by to v lepším případě mohlo vypadat (uvedeme příklady, neexistuje "standard", pojetí se může významně lišit):
Při realizaci nalezených opatření se průběžně aktualizuje jejich očekávaná účinnost. Pokud poklesne pod stanovený limit, daná instance se ukončí a spustí se nová (silně zjednodušeno).
Viz:
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.