Má vydělávat peníze. Přivádět zákazníky.
Může web nahradit člověka? Existuje publikace Nejlepší obchodník je váš web. U e-shopu je web nejen nejlepší, ale fakticky jediný obchodník. Jak je to v případě služeb nebo spolupráce mezi firmami? Jakou roli má web v B2B akvizici?
To jest někým, kdo umí oslovit úplně neznámého člověka z neznámé firmy a domluvit se s ním na tom, jestli pro něj naše firma může být užitečná …
A to mluvíme pravděpodobně o majiteli firmy, kterému bytostně záleží na tom, aby získal nejlepší možný poměr výkon / cena. Typický zaměstnanec když je nadstandardně drzý, zkusí jako dodavatele prosadit některého kamaráda, ale většinou ví, že to není úplně dobrý nápad a upřednostní alibi / pohodlí. Tedy internet.
Pracovník potenciálního zákazníka začne hledat to, co potřebuje k uspokojení své potřeby (či rozmaru svého šéfa, pročež se to musí řešit "hned", takže není čas to vypsat na některém / všech poptávkových portálech). A najde vaši stránku - nejlépe s nabídkou toho, co právě potřebuje. Ujišťující, že jeho problémy znáte a umíte je efektivně vyřešit.
Web oproti lidskému obchodníkovi:
Je sporné, jestli může být "přesvědčivější", než dobrý obchodník, ale téměř jistě může být mnohem přesvědčivější, než neschopný lajdák. Dobře udělaný web se může i zeptat na to, co přesně zájemce potřebuje - v některých případech opět lépe než člověk.
Stačí mít nachystaný inteligentní dotazník. Nebo navigaci.
Web samozřejmě nemůže nahradit člověka, který dokonale zná jak produkty, tak možnosti jejich využití, umí předjímat otázky a pochybnosti oslovovaného zákazníka při jednání (tedy přistupovat k němu individuálně). Protože člověk vidí, slyší a může se ptát. Web se teoreticky může ptát také, ale ochota potenciálních zákazníků odpovídat na byť i dobře udělaný dotazník je omezená. Dobře udělaný dotazník se totiž bude ptát na spoustu věcí, které jsou důležité a podstatné, ale tomu člověku, který má odpovídat, připadají otravné. Člověk umí mnohem lépe odhadnout situaci a chybějící informace si doplnit nebo domyslet. A hlavně zájemce nemusí číst (je absurdní, jak velký význam to má).
Je sporné, jestli umíme zorganizovat osobní akvizici - tedy vyžádané jednání se zájemcem - tak, aby byla efektivnější, než reakce na jeho požadavky formou standardní formalizované nabídky (web). A navíc čím jednodušší produkt, tím vyšší pravděpodobnost, že zákazník nebude vůbec osobní schůzku vyžadovat (resp. s ní souhlasit), protože se všechno podstatné dozví díky vlastní aktivitě. Je pravda (vzpomeňte, když jste naposledy kupovali na internetu nějaké vybavení), že to dělají rádi. V naprosté většině ostatních případů bude bohatě stačit telefon.
Když to dopadne, stavte se za ním ověřit, jak je spokojený a vezměte mu jako poděkování za první objednávku něco, z čeho bude mít radost (dárek). Může to fungovat tak, že se ho už nikdy "nezbavíte".
Nemluvě o tom, že pomocí internetu můžeme navázat kontakt i s takovými lidmi, kteří by na osobní schůzku nepřistoupili, protože právě teď neuvažují o změně dodavatele. Do budoucna však je vytlačování konkurence jediný vydatnější zdroj nových zákazníků.
To je celkem snadné zjistit. I podle konkrétního regionu. Podle branže to může být různé, ale pro většinu běžných oborů jsou to desítky až stovky hledání denně. Samozřejmě ne všichni chtějí hned teď nakupovat. Navíc konkurentů je hodně.
Takže je potřeba:
Jakmile je web "v kondici", může získávat měsíčně (!) třeba i tolik zájemců, kolik máte stálých zákazníků. Potom si můžete vybírat. Stačí mu věnovat potřebnou péči a správně interpretovat, co indikují klíčová slova, pomocí kterých lidé vyhledávají a co znamená to, jak se při návštěvě webu chovají.
Akvizice ovšem není jen reakce na bezprostřední požadavek. Internetový marketing nabízí vytvoření a rozvoj vztahu s těmi, kteří právě teď nic nepotřebují. Již mají svého dodavatele. Ovšem časem je téměř jistě napadne - navíc je k tomu lze inspirovat - aby si našli lepšího. Co můžete - nebo musíte - udělat proto, aby to byla vaše firma?
Relevantní úvahy jsou také v článcích na LinkedIn - Digitální marketing a Jak na firemní web. Nebo články na blogu - třeba Jak řídit internetový marketing.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.